وزارت خارجه طالبان مسئولان سفارت ایران در کابل را احضار کرد

در هفته گذشته، تصاویری از وضعیت اسفناک پناهجویان افغان در مرزهای ایران منتشر شد

وزارت خارجه طالبان با مسئولان سفارت ایران در مورد بدرفتاری با مهاجران افغان صحبت کرد‌ـ عکس: @HafizZiaAhmad1 توییتر

 

وزارت خارجه طالبان روز جمعه ۱۹ فروردین، از احضار مسئولان سفارت ایران در کابل، به‌دلیل بدرفتاری مرزبانان ایرانی با پناهجویان افغان خبر داد.

حافظ ضیا احمد، معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان، در توییتی نوشت فیضان‌الله ناصری، معاون وزارت امور خارجه در صحبت با مسئولان سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل، نگرانی‌ها و نیازهای مردم افغانستان را با آنها در میان گذاشت تا این نگرانی‌ها را به گوش مسئولان ارشد ایران برساند

در همین حال، احمد یاسر، معاون دفتر ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان، نیز در توییتی نوشت: «وزارت امور خارجه مسئولان سفارت ایران در کابل را به اتهام بدرفتاری با مهاجران افغان احضار کرد.» 

او در ادامه افزود بدرفتاری مرزبانان ایرانی با مهاجران افغان تازگی ندارد و از چهار دهه پیش به این سو، این روند جریان دارد.

در هفته اخیر، خبرهایی از بدرفتاری و خشونت مرزبانان ایرانی با مهاجران افغان در رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌شوند، از اقدام نیروهای مرزی ایران به ضرب‌و‌شتم پناهجویان گرفته تا اخراج اجباری و وضعیت اسفناک اردوگاه‌های پناهجویان افغان.

اما ویدیو منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی که بدرفتاری یک شهروند ایرانی‌ــ ظاهرا یکی از مرزبانان‌ــ با یک پسر نوجوان افغان را نشان می‌دهد، واکنش‌ گسترده‌ کاربران افغان را برانگیخته است.

در این ویدیو، که به نظر می‌رسد مرز ایران و افغانستان را نشان می‌دهد، یک شهروند ایرانی پسر نوجوان مهاجر افغان را برهنه می‌کند و او را مقابل دوربین وادار به فحش دادن به افغان‌ها می‌‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مردم در افغانستان در واکنش به برخورد غیرانسانی با پناهجویان افغان، به‌ویژه این کودک، حتی از مقام‌های طالبان خواستند در برابر این برخورد جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان دهد.

روز جمعه، معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان در صفحه توییترش، از ملاقات معاون سیاسی وزارت خارجه این گروه با برخی از مسئولان سفارت ایران در کابل خبر داد.

حافظ ضیا احمد در این رشته توییت نوشت: «معاون سیاسی وزارت امور خارجه با مسئولان سفارت ایران در مورد بدرفتاری کارمندان امنیتی و اداری ایران با پناهجویان افغان صحبت کرد.»

علاوه بر ویدیو پسر نوجوان، عکس‌هایی نیز از وضعیت دشوار پناهجویان افغان در اردوگاه‌های جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است که حاکی از وجود هزاران شهروند افغان، اعم از زنان و کودکان و سالمندان در مرز ایران و افغانستان است.

پیش‌تر، وزیر خارجه ایران در نشست کشورهای همسایه افغانستان در شهر تونشی چین، گفت در هشت ماه گذشته، یک میلیون پناهجوی جدید از افغانستان وارد ایران شده‌اند و دولت ایران به‌تنهایی، توانایی رسیدگی به این حجم از مهاجران را ندارد. او از جامعه جهانی خواست در رسیدگی به معضل پناهجویان افغان به ایران کمک کنند.

در همین حال، وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان طالبان روز ۱۶ فروردین، در گزارشی ادعا کرد از ۶ تا ۱۲ فروردین، ۱۴ هزار و ۴۸۱ پناهجوی افغان، برخی اجباری و برخی داوطلبانه، از ایران به افغانستان بازگشته‌اند.

هرچند مهاجرت افغان‌ها به ایران و پاکستان بیش از ۳۰ سال پیشینه دارد، در دو دهه اخیر، شمار زیادی از افغان‌ها به امید بهبود اوضاع مملکت، به افغانستان برگشته بودند و زندگی را با تمام سختی‌های موجود، از سر گرفته بودند. اما با سقوط کشور به دست طالبان، در هشت ماه گذشته، افغان‌ها به دلایل مختلف از جمله فقر، بی‌کاری و ترس از انتقام‌جویی طالبان، راه مهاجرت به ایران و پاکستان را در پیش گرفتند. شماری نیز تلاش کردند به ترکیه برسند اما در مسیر با دشواری‌های فراوانی روبه‌رو شدند و عده‌ای به‌دلیل سرمای شدید جان باختند.