آلمان پیام‌های رادیویی روسیه در باره کشتارهای بوچا را شنود کرده است

سازمان اطلاعاتی بی‌ان‌دی آلمان روز چهارشنبه یافته‌های خود، ازجمله پیام‌های مربوط به موارد کشتار را به پارلمان آن کشور ارائه کرد

بر اساس گزارش‌ها، یک سازمان اطلاعاتی آلمان پیام‌های رادیویی بین پرسنل نظامی روسیه را شنود کرده است که در مورد کشتار غیرنظامیان در شهر بوچا در اوکراین صحبت می‌کردند.

به گزارش نشریه خبری اشپیگل، روز چهارشنبه سازمان بی‌ان‌دی (BND) یافته‌های خود را به پارلمان این کشور ارائه کرد. گفته شده که این گزارش شامل پیام‌های مربوط به موارد مرگ‌ شناسایی‌شده است.

نیروهای ولادیمیر پوتین متهم شده‌اند پس از عقب‌نشینی از شمال اوکراین در هفته گذشته، جنایت‌های گسترده‌ای در بوچا مرتکب شدند.

اوکراین می‌گوید صدها جسد در گورهای جمعی پیدا شد، در حالی که باقی اجساد درون کیسه‌ها یا در فضای باز در خیابان‌های این شهر در ۲۵ کیلومتری غرب کی‌یف، پایتخت این کشور، رها شدند تا بپوسند.

به گفته مقام‌های محلی، نیروهای روسی فقط در بوچا بیش از ۳۰۰ نفر را کشتند و حدود ۵۰ نفر را اعدام کردند. کرملین این اتهام‌ها را به‌شدت تکذیب می‌کند.

اشپیگل گزارش می‌دهد که در یکی از این شنودها، صدای سربازی در حال بحث در باره تیراندازی به یک دوچرخه‌سوار و افتادنش شنیده می‌شود. از جسدی که کنار دوچرخه افتاده نیز عکسی گرفته شده است.

صداهای ضبط‌شده دیگر حاکی از آن است که در سایر شهرها و شهرستان‌های سراسر اوکراین نیز اتفاق‌های مشابهی رخ داده است، اما بنا بر گزارش‌ها، یافتن منشا فیزیکی آن‌ها دشوارتر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک سخنگوی دولت آلمان از اظهارنظر درباره گزارش اشپیگل خودداری کرد. سازمان اطلاعات خارجی بی‌ان‌دی نیز از اظهارنظر خودداری کرد.

این به دنبال گزارش‌هایی از همان روزنامه است که ادعا می‌کند دولت آلمان به تصاویر ماهواره‌ای بوچا دسترسی داشته است که نشان می‌دهد روسیه در کشتار غیرنظامیان دست داشته است.

یک منبع امنیتی گفت: «درست است که دولت فدرال نشانه‌هایی از اقدام‌های روسیه در بوچا دارد.»

«اما این یافته‌ها در بوچا به تصاویر ماهواره‌ای برمی‌گردد. پیام‌های رادیویی را نمی‌توان به‌وضوح به بوچا ربط داد.»

او در پایان گفت که هیچ نشانه‌ای از دستور ستاد کل نیروهای مسلح روسیه در مورد بوچا وجود ندارد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، پیش‌تر صحنه بوچا را گواه «نسل‌کشی» و «جنایت‌ جنگی» توصیف کرد که اجساد را در «بشکه‌ها و زیرزمین‌ها یافته‌اند که خفه شده‌اند و شکنجه شده‌اند».

اما روز سه‌شنبه مسکو پاسخ داد و این اتهام‌ها را «جعل هولناک» خواند که هدفش بی‌اعتبار کردن ارتش روسیه و توجیه تحریم‌های جدید غرب است.

© The Independent

بیشتر از جهان