دانشمندان با چاپگر سه‌بعدی دستی ساختند که حس لامسه دارد

«هدف ما ساخت پوستی مصنوعی است که به همان خوبی -یا حتی بهتر از- پوست واقعی باشد»

پژوهشگران دریافتند که میان نوک انگشت مصنوعی و سیگنال‌های عصبی دریافتی در انسان‌ها تطابق بسیار دقیقی وجود دارد- Prof. Nathan Lepora

دانشمندان با پرینت سه‌بعدی، نوک انگشتی ساخته‌اند که حسی مشابه پوست انسان دارد.

دستگاه‌هایی که اشیا را می‌گیرند، قادر نیستند با همان مهارت انسان کار کنند، چون فاقد مهارتی‌اند که نوک انگشتان ما با داشتن حس لامسه آن را در اختیار دارند.

محققان دانشگاه بریستول با استفاده از شبکه‌ای از برآمدگی‌های سنجاق‌مانند که به برجستگی‌های کوچک موجود بر پوست ما شبیه‌اند، حس لامسه را بازسازی کردند.

پروفسور ناتان لپورا، از بخش ریاضیات مهندسی دانشگاه بریستول، می‌گوید: «کار ما به کشف چگونگی ایجاد حس لامسه با ساختار داخلی پیچیده پوست انسان کمک می‌کند. این یک پیشرفت هیجان‌انگیز در زمینه رباتیک نرم است - توانایی پرینت سه‌بعدی پوست با حس لامسه می‌تواند ربات‌هایی را تولید کند که سریع‌ترند یا عملکرد دست‌های مصنوعی را با ایجاد حس لامسه درونی به آن‌ها به شکل قابل توجهی بهبود می‌بخشند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«برای من هیجان‌انگیزترین لحظه، لحظه‌ای بود که ما به داده‌های ثبت شده عصب مصنوعی از نوک انگشت پرینت شده سه‌بعدی نگاه می‌کردیم و این داده‌ها به داده‌های واقعی ثبت شده طی ۴۰ سال گذشته شبیه بودند. این داده‌های ثبت‌شده بسیار پیچیده‌اند؛ پستی و بلندی و فرورفتگی‌ها روی لبه‌ها و برآمدگی‌ها و ما در داده‌های لامسه مصنوعی خود، الگوهای یکسانی را مشاهده کردیم.»

پژوهشگران دریافتند که میان نوک انگشت مصنوعی و سیگنال‌های عصبی دریافتی در انسان‌ها تطابق بسیار نزدیکی وجود دارد، اما به جزئیات دقیق چندان حساس نیست. این مسئله ممکن است به این دلیل باشد که پوست سه‌بعدی پرینت شده از پوستی که در انسان رشد می‌کند ضخیم‌تر است، اما ممکن است در آینده بتوان این فناوری را به شکلی توسعه داد که [پوست را] در مقیاس میکروسکوپی پرینت کند.

پروفسور لپورا می‌گوید: «هدف ما ساخت پوست مصنوعی است که به همان خوبی -یا حتی بهتر از- پوست واقعی باشد.»

این یافته ها در قالب دو مقاله در مجله  J.R.Soc. Interface منتشر شده است.

© The Independent

بیشتر از علوم