پاپ فرانسیس در ماه ژوئن به لبنان سفر می‌کند

واتیکان نگران است فروپاشی لبنان بقای جامعه مسیحی این کشور را تهدید کند

پاپ فرانسیس سال گذشته گفت لبنان باید سرزمین «رواداری و کثرت‌گرایی» باقی بماند-HO / OSSERVATORE ROMANO / AFP

دفتر ریاست جمهوری لبنان سه‌شنبه ۵ مارس، اعلام کرد پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، در ماه ژوئن به این کشور سفر می‌کند. پاپ فرانسیس از زمان آغاز بحران اقتصادی لبنان در ۲۰۱۹، گفته بود قصد دارد از این کشور بازدید کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، برنامه سفر پاپ به لبنان دو روز پس از آن اعلام شد که رهبر کاتولیک‌های جهان از تلاش برای دیدار با رهبر کلیسای ارتدوکس روسیه سخن گفت. این در حالی است که به نظر می‌رسد کلیسای ارتدوکس روسیه توجیه‌گر حمله روسیه به اوکراین است.

پاپ فرانسیس به خبرنگاران گفت او و بطریق (پاتریارک) کیریل احتمال برگزاری دیداری در خاورمیانه‌ را بررسی می‌کنند. هنوز مشخص نیست این دیدار در لبنان صورت می‌گیرد یا نه.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دو رهبر شاخه غربی و شرقی مسیحیت، کلیسای کاتولیک رم و کلیسای ارتدوکس روسیه، ۱۶ مارس به‌صورت ویدیویی با یکدیگر گفت‌وگو کردند. این دیدار از این رو اهمیت داشت که پاپ فرانسیس و بطریق کیریل تنها یک بار در سال ۲۰۱۶ در فرودگاه هاوانا،‌ پایتخت کوبا، با یکدیگر دیدار کردند که نخستین دیدار رهبران این دو شاخه مهم مسیحیت در هزار سال اخیر بود.

دفتر ریاست جمهوری لبنان اعلام کرد میشل عون، رئيس جمهوری، سفیر واتیکان در لبنان را به حضور پذیرفت و از قصد پاپ برای بازدید از لبنان در ماه ژوئن آگاه شد. تاریخ دقیق و برنامه سفر هنوز مشخص نیست.

میشل عون گفت: «مردم لبنان دیری‌ است در انتظار این دیدار به سر می‌برند تا قدردانی خود را از پاپ به خاطر مواضع‌اش نسبت به لبنان و مردم این کشور ابراز کنند.»

پاپ فرانسیس سال گذشته گفت لبنان باید سرزمین «رواداری و کثرت‌گرایی» باقی بماند. او درهای واتیکان را به روی کشیش‌های لبنانی گشود تا برای پایان یافتن بحران اقتصادی و سیاسی در کشور مراسم دعا برگزار کنند.

یک‌سوم جمعیت لبنان را مسیحیان تشکیل می‌دهند و رئيس جمهوری آن مسیحی است. واتیکان نگران است فروپاشی لبنان، تهدیدی برای بقای جامعه مسیحیان این کشور باشد.

بیشتر از جهان