رسول خادم به سیم آخر زد

واکنش جنجالی رئیس سابق فدراسیون کشتی به ماجرای سعید مولایی

رسول خادم قهرمان سابق جهان و المپیک در کشتی آزاد. عکس خبرگزاری مهر

در روزهای گذشته خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، با انتشار گزارشی درباره رسول خادم، قهرمان سابق المپیک و رئیس پیشین فدراسیون کشتی ایران، مدعی شد که رسول خادم با یک نفر از ایرانیان ضدانقلاب خارج از کشور در رابطه است و حتی این فرد برای رسول خادم هتل رزرو کرده است. به ادعای این گزارش مفصل رابطه این فرد با رسول خادم در جهت تضعیف و نهایتا تعلیق فدراسیون کشتی ایران به دلیل عدم رویارویی ورزشکاران ایرانی و اسرائیلی‌ست. این گزارش مدعی‌ست که رسول خادم پس از مسابقات امیدهای جهان در لهستان، که در آن علیرضا کریمی ناچار به شکست عمدی برابر حریف خود شد، تحت تاثیر این عوامل ضد انقلاب مواضعی در جهت حمایت از کشور اسرائیل گرفته است. 

رسول خادم در حالی از فدراسیون کشتی ایران استعفا داد که متن خداحافظی خود صراحتا مسئولین غیرورزشی در ایران را مورد خطاب قرار داد که با سیاست‌های ناکارآمد خود ورزش کشور را دچار بحران کرده‌اند. خادم در دوران ریاست خود در فدارسیون خطاب به مسئولین نظام و در خصوص قانون نانوشته ممنوعیت مبارزه ورزشکاران ایرانی و اسرائیلی گفته بود: «اگر به آنچه می‌گویید اعتقاد دارید، سلاح بردارید و پیشاپیش ورزشکاران حرکت کنید. دیگر بازی زودتر بباز یا مریض شو جواب نمی‌دهد. باید به میدان بیایید تا اگر قرار به باختن است با هم ببازیم».

این‌بار نیز گزارش خبرگزاری میزان درباره این قهرمان سابق جهان و المپیک باعث شد تا رسول خادم قهرمان باردیگر به ماجرای ممنوعیت مبارزه ورزشکاران ایرانی با ورزشکاران اسرائیلی اشاره کند و در این بین با طعنه به مدیران فعلی ورزش ایران برخی از آن‌ها را دروغگو خطاب کند.

رسول خادم با نوشتن یادداشتی در پاسخ به گزارش خبرگزاری میزان و با اشاره به ماجراهای اخیر فدراسیون جودو و تصمیم قهرمان دنیا، سعید مولایی، که تصمیم گرفت با تیم پناهنده‌ها در المپیک آینده شرکت کند نوشت: «سکوت من به معنای این نیست که در جریان گزارشات دروغ مسافران سوئیس و ملاقات کنندگان مدیران «کمیته بین المللی المپیک» و یا رئیس «اتحادیه جهانی کشتی»، نباشم. نتیجه  گزارشات نادرست سیاسیون در ورزش، تایید پیش بینی‌هایی بود، که منجر به از دست دادن قهرمان خوب جودوی کشورمان، سعید ملایی گردید و نشان داد چه کسانی دروغ گفتند و گزارشات نادرست از سفرهایشان به دستگاههایِ نظارتی و رسانه‌ها دادند که؛ « همه چیز امن و امان است و هیچ مشکلی نخواهیم داشت!...»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خادم در جای دیگری از این یادداشت اشاره می‌کند که در تمامی مکاتبات دوران مدیریت وی در فدراسیون کشتی، مساله وضع جرائم جدید بین‌المللی و تعلیق ورزشکاران و رشته‌های ورزشی، در صورت عدم مواجهه با نمایندگان اسرائیل، مدام از طرف  فدراسیون پیگیری می‌شده تا یک تیم دیپلماسی برای دفاع از حقوق قهرمانان ملی به کمیته بین‌المللی المپیک اعزام شود تا از وضع جرائم سنگینی مثل تعلیق فعالیتِ ورزشکاران و رشته های ورزشی جلوگیری شود.

رسول خادم در واقع در یادداشت خود اشاره می‌کند که برای او آشکار بوده که ترفند شکست عمدی و یا تظاهر به مصدومیت ورزشکاران نمی‌تواند فدراسیون‌های ورزشی دنیا و از آن مهم‌تر کمیته المپیک را قانع کند که این شکست‌ها و اظهار مصدومیت‌ها برای رودررو نشدن با حریفان اسرائیلی نیست. 

همین چندوقت پیش بود که ماجرای شکست تعمدی سعید مولایی در مسابقات جهانی به دلیل رودرو نشدن با حریف اهل کشور اسرائیل کار را به جایی رساند که فدراسیون جودو ایران تعلیق شد. خطری که فدراسیون کشتی ایران را نیز تهدید می‌کند. در حال حاضر کشور اسرائیل در چند وزن از اوزان المپیکی کشتی فرنگی و آزاد نماینده دارد و تعدادی از این ورزشکاران (به‌خصوص در کشتی آزاد) امید زیادی برای راه‌یابی و مبارزه در المپیک توکیو دارند. 

هرچقدر که رئیس سابق فدراسیون کشتی نگران از دست دادن قهرمان ارزنده جودوی ایران یعنی سعید مولایی‌ست اما رسانه‌های تندرو ایران مثل خبرگزاری فارس بی‌اعتنا به عمق این ماجرا دلایل بی‌ربطی را بهانه می‌کنند که به زعم آن‌ها باعث اصلی مهاجرت و تصمیم مولایی بوده است. خبرگزاری فارس روز آخر شهریور امسال در گزارشی مدعی شد که یکی از اصلی‌ترین افرادی که باعث شد تا  سعید مولایی تصمیم بگیرد که به تیم پناهنده‌ها بپیوندد تا آزادانه با رقیب اسرائیلی خود در المپیک مبارزه کند، همسر آلمانی سعید مولایی‌ست که مادربزرگی یهودی داشته و چندین‌بار نیز به اورشلیم سفر کرده است. سناریوسازی کمدی رسانه نزدیک به سپاه پاسداران که تبعیض ناعادلانه علیه قهرمانان ایرانی را به داستان‌های کودکانه‌ای تقلیل می‌دهد تا از سخن گفتن درباره اصل ماجرا تفره روند.  

به‌نظر می‌رسد شرایط برای ورزش ایران و مدیران تصمیم‌گیرنده آن، شرایط مطلوبی نیست. فارغ از فشارهای خارجی، صدای اعتراض داخلی‌ها نیز کم‌کم بلند می‌شود.

بیشتر از ورزش