کاهش تعداد مبلغان دینی

اعزام مبلغان دینی در دو سال اخیر ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد

اعزام مبلغان دینی از سوی سازمان تبلیغات اسلامی به مناطق مختلف - ایرنا

ترویج و تبلیغ دین و ایدئولوژی رسمی حکومت، سال‌هاست که بخشی از فعالیت و منابع مالی کشور را به طور مستقیم به خود اختصاص داده است. سازمان تبلیغات اسلامی به تنهایی بیش از یک هزار و ۵۳۴ میلیارد تومان از منابع بودجه سال جاری را در اختیار دارد، نهادی که بخشی از وظیفه بازتولید و نشر مفاهیم دینی و ایدئولوژیک گره خورده با ماهیت حکومت جمهوری اسلامی را برعهده دارد.

این سازمان که منابع اعتباری آن در بودجه امسال بیش از ۴۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته، در کنار دیگر نهادها و سازمان‌ها، به مناسبت‌های مختلف، در قالب گروه‌های تبلیغی و جهادی اقدام به اعزام طلاب و مبلغان دینی به مراکز و مناطق مختلف می‌کند.

آنطور که سعید روستا آزاد، معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اعلام کرده، در ماه رمضان امسال این سازمان حدود هشت هزار مبلغ دینی را به مناطق مختلف اعزام می‌کند. گرچه طبق آنچه که اعلام شده، تاکنون تنها حدود هفت هزار نفر در سامانه‌های مربوطه این نهاد ثبت‌نام کرده‌اند. خبرگزاری مهر به نقل از روستا آزاد نوشته که میزان اعزام مبلغان در طول دو سال اخیر بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته است. افرادی که پیش از این، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، یکی از وظایف آنها را «مقابله با نقشه دین‌زدایی و عفت‌زدایی» عنوان کرده و خواستار توجه بیشتر به تربیت و اعزام این افراد شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما حالا آنطور که معاون فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی خبر داده، تعداد این افرادی که قرار است با دین‌زدایی و عفت‌زدایی مقابله کنند، در چند سال اخیر رو به افول بوده است.

دامنه فعالیت این مبلغان دینی که با بودجه کشور به مناطق مختلف اعزام می‌شوند، صرفا به مساجد محدود نیست. بنا به گفته معاون فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی، تفرج‌گاه‌ها زندان‌ها و اماکن عمومی اجتماعی نیز از دیگر محل‌هایی هستند که این طلاب در قالب گروه‌های تبلیغی و جهادی به آنجا اعزام خواهند شد.

اخیرا رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان نیز از اعزام یک هزار مبلغ زن و مرد اصفهانی به نقاط مختلف کشور خبر داده و اعلام کرده بود که این افراد به صورت فردی و گروهی به تبلیغ دین اسلام و گسترش معارف اسلامی با رویکرد جهاد تبیین، اعزام شده‌اند.

در سال‌های گذشته به دنبال تفاهم‌نامه منعقد شده میان وزارت آموزش و پرورش و حوزه علمیه، تلاش شد تا در کنار ترویج بیشتر دین و ایدئولوژی حاکم، برای مبلغان دینی اشتغال‌زایی نیز صورت گیرد. بر این اساس سالانه حدود ۱۹ هزار مبلغ دینی به مدارس ایران اعزام می‌شوند که این تعداد علاوه بر روحانیونی هستند که به صورت تمام‌ وقت در آموزش و پرورش مشغول به کارند.

همواره جوامع و مناطق مختلف، هدف اعزام مبلغان دینی قرار داشته‌اند. چند سال قبل بود که مرتضی مقتدایی عضو مجلس خبرگان و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، بر لزوم تبلیغ دین از طریق اعزام مبلغان به نقاط محروم تاکید و اعلام کرده بود که تمامی نقاط محروم باید مشمول این سیاست شوند. سیاستی که نه به مناسبت‌های مذهبی محدود است و نه به گروه و افرادی خاص، سازوکاری که سال‌هاست با صرف هزینه‌های گسترده به دنبال تبلیغ رویکرد حکومت جمهوری اسلامی در میان تمامی گروه‌های جامعه است.