ابهام درباره میزان سرایت‌پذیری‌ سویه جدید اومیکرون

میزان رشد اولیه ایکس‌ئی با سویه بی‌ای.۲ که اومیکرون «پنهان» هم می‌نامند، تفاوت فاحشی ندارد

سویه جدیدی از کووید در بریتانیا پیدا شده اما متخصصان می‌گویند هنوز خیلی زود است که بفهمیم این سویه مسری‌تر از سویه‌های قبلی است یا نه.

سازمان امنیت بهداشت بریتانیا (UKHSCA) اعلام کرد مشغول بررسی «ایکس‌ئی» (XE) است - جهشی از سویه‌های بی‌ای.۱ (BA.1) و بی‌ای.۲ (BA.2) اومیکرون که به آن «نوترکیب» می‌گویند.

این نهاد دولتی اعلام کرد که تا تاریخ ۲۲ مارس، ۶۳۷ مورد ایکس‌ئی در انگلستان تشخیص داده شده که فقط بخش کوچکی از ده‌ها هزار مورد کوویدی است که از زمان برداشته‌شدن محدودیت‌ها، هر روز گزارش می‌شود.

میزان رشد اولیه ایکس‌ئی با سویه بی‌ای.۲ که اومیکرون «پنهان» هم می‌نامند، تفاوت فاحشی ندارد.

اما بنا به اعلام اداره امنیت بهداشت بریتانیا، با استفاده از تازه‌ترین داده‌ها تا تاریخ ۱۶ مارس ۲۰۲۲، این سویه اینک رشدی به میزان ۹.۸ درصد بیشتر از سویه پنهان نشان می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال این نهاد هشدار داد: «از آنجایی که این تخمین به دلیل اضافه شدن داده‌های جدیدی به آن، پایدار نیست، نمی‌توان از آن به عنوان براورد بالاتر بودن رشد این نوترکیب تعبیر کرد.»

سازمان امنیت بهداشت بریتانیا گفت: «تعداد نوترکیب ایکس‌ئی آن‌قدر کم است که نمی‌توان بر اساس منطقه آن را تحلیل کرد.»

پروفسور سوزان هاپکینز، سرپرست امور انتقال و مشاور ارشد پزشکی اداره امنیت بهداشت بریتانیا، گفت که سویه‌های نوترکیب غیرمعمول نیستند و معمولا «نسبتا سریع» از بین می‌روند.

هاپکینز به روزنامه «د سان» (The Sun) گفت: «این نوترکیب خاص، ایکس‌ئی، میزان رشد متغیری را نشان داده است و ما هنوز نمی‌توانیم تایید کنیم که آیا میزان رشد بالاتری دارد یا نه.»

«تاکنون شواهد کافی برای نتیجه‌گیری در مورد انتقال‌پذیری، شدت یا اثربخشی واکسن به دست نیامده است.»

گزارش سازمان امنیت بهداشت بریتانیا می‌افزاید: «ایکس‌ئی شواهدی از انتقال در جامعه انگلستان نشان می‌دهد ولی در حال حاضر این میزان کمتر از یک درصد کل موارد توالی‌شده است.»

بر اساس آمار رسمی، تعداد ثبت شده‌ای از افراد در بریتانیا در هفته گذشته به کووید مبتلا شده‌اند.

اداره آمار ملی اعلام کرد یک نفر از هر ۱۳ نفر -یا ۴.۹ میلیون نفر- در هفته منتهی به ۲۶ مارس این ویروس را گرفته‌اند. این رقم از تعداد ۴.۳ میلیون نفر در هفته قبل از آن بیشتر است.

© The Independent

بیشتر از جهان