احتمال بازگشت «طرح صیانت» به صحن علنی مجلس با درخواست ۱۸۵ نماینده

فرمان مسدودسازی اینترنت در ایران را نهادهای بالادستی صادر کرده‌اند

طبق تصمیم پیشین مجلس، قرار بود طرح صیانت با استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی در کمیسیون مشترک صیانت بررسی شود - ATTA KENARE / AFP

جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس، در توییتی، از درخواست ۱۸۵ نماینده برای بازگشت «طرح صیانت» به صحن علنی مجلس خبر داد. به گفته او، این درخواست روز دوشنبه، ۱۵ فروردین، به هیئت‌رئیسه مجلس تقدیم می‌شود و طبق ماده ۱۶۵ آیین‌نامه داخلی، در جلسه بعدی صحن علنی، رسیدگی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، جلال رشیدی کوچی، نماینده مرودشت در مجلس، یکی از مخالفان طرحی است که با نام «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» یا «نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» از سال گذشته در دستور کار مجلس قرار گرفت و بارها تغییر نام یافت. رشیدی کوچی در جریان تصویب کلیات طرح صیانت در کمیسیون مشترک، گفته بود که برخی با او تماس گرفته و تهدیدش کرده‌اند که با این طرح موافقت کند.

اعضای کمیسیون مشترک صیانت در سوم اسفند ۱۴۰۰ با ۱۸ رای موافق، کلیات طرح صیانت را تصویب کردند. یک روز پس از آن، جلال رشیدی کوچی در توییتی اعلام کرد: «آنچه در جلسه کمیسیون مشترک به رای گذاشته شد، با طرحی که از صحن علنی مجلس به این کمیسیون ارجاع شده بود، تفاوت داشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نهایت نیز معاونت قوانین مجلس مصوبه کمیسیون مشترک را به دلیل «ایراد قانونی» لغو کرد. جلیل رشیدی کوچی نیز خبر داد که در حال جمع‌آوری امضا برای بازگشت طرح صیانت به صحن علنی مجلس است.

طبق تصمیم پیشین مجلس، قرار بود طرح صیانت با استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی در کمیسیون مشترک صیانت بررسی شود و پس از تصویب یکراست به شورای نگهبان برود.

حالا با درخواست ۱۸۵ نماینده مجلس امکان بازگشت طرح صیانت به صحن علنی وجود دارد؛ با وجود این، شواهد نشان می‌دهد که مسدودسازی اینترنت و فضای مجازی طرحی است که نهادهای بالادستی فرمان اجرای آن را صادر کرده‌اند و در دستور کار مجلس و دولت قرار دارد.

علی خامنه‌ای در سخنرانی فروردین ۱۴۰۰ خود، از «ول بودن» فضای مجازی انتقاد کرد. برخی مراجع قم نیز پیش‌تر در اظهارنظرهای مشابه خواستار رسیدگی به فضای مجازی شده بودند و عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات، آبان ۱۴۰۰ در دیدار با مراجع تقلید قم، به آنان اطمینان داد که با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، «فضای مجازی در تراز انقلاب اسلامی» را عملیاتی می‌کند.

طرحی که با نام اولیه «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» خبرساز شد، برنامه جمهوری اسلامی ایران برای محدود کردن دسترسی کاربران به شبکه‌های جهانی و کنترل آنان از طریق پلتفرم‌های داخلی است. ناظران هشدار داده‌اند که در صورت تصویب و اجرایی شدن طرح صیانت، بین ۹ تا ۱۲ میلیون کسب‌وکار آنلاین در معرض نابودی قرار می‌گیرند.