انحلال دولت و پارلمان پاکستان با دستور رئیس‌ جمهوری این کشور

پس از رد طرح رای عدم اعتماد به عمران‌ خان در پارلمان، رئیس‌ جمهوری این کشور با انحلال پارلمان موافقت کرد

روز گذشته نخست‌وزیر از هواداران خود خواسته بود که به خیابان‌ها بیایند- Aamir QURESHI / AFP

قاسم خان سوری، نایب رئیس پارلمان پاکستان، طرح رای‌‌گیری برای عدم‌اعتماد به دولت عمران خان را که قراربود روز یکشنبه، ۱۴ فروردین ماه (سوم آوریل) انجام شود، رد کرد و آن را برخلاف اصل پنجم قانون اساسی این کشور دانست. به‌دنبال باقی‌ماندن نخست‌وزیر در قدرت، او از عارف علوی، رئیس‌ جمهوری پاکستان، خواست تا دستور انحلال پارلمان را صادر کند که این درخواست با موافقت علوی همراه شد.

طرح عدم‌اعتماد به نخست‌وزیر پاکستان که قرار بود یکشنبه مجددا در پارلمان این کشور به رای گذاشته شده بود، طبق آنچه که قاسم خان سوری، نایب رئیس پارلمان پاکستان اعلام کرد، رد شد تا خان که در آستان سقوط قرار داشت، همچنان در سمت خود باقی بماند. به‌دنبال این امر، دفتر رئیس جمهوری پاکستان، در توییتی از موافقت رئیس جمهوری آن کشور با پیشنهاد نخست‌وزیر، مبنی‌بر انحلال مجلس شورای ملی خبر داد و این موضوع را با استناد به بند اول مواد ۵۸ و ۴۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی پاکستان اعلام کرد.

پس از آن، وزیر اطلاع‌رسانی پاکستان به خبرگزاری رویترز گفت که انتخابات پارلمانی این کشور ظرف ۹۰ روز آینده برگزار خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از اعلام خبر انحلال پارلمان پاکستان ازسوی رئیس‌ جمهوری، ائتلاف اپوزیسیون که به تصمیم اعلام‌شده از سوی نایب رئیس پارلمان اعتراض داشتند، از تصمیم خود مبنی‌بر تحصن در پارلمان برای بازگرداندن طرح رای عدم اعتماد به عمران خان، خبر داده بودند. آن‌ها همچنین اعلام کرده بودند که در حال پیگیری مطالبه خود از طریق تماس با دیوان عالی این کشور هستند.

شکست در سیاست‌های اقتصادی و ناتوانی در کنترل فساد گسترده، موضوعی بود که مخالفان نخست‌وزیر پاکستان آن را علت طرح رای عدم اعتماد خود به او عنوان کردند و پیش‌بینی می‌کردند در جریان جلسه روز یکشنبه بتوانند به خواسته خود دست یابند. این موضوعی بود که برخی روزنامه‌های یکشنبه نیز پیش از اعلام نتیجه رای‌گیری آن را پیش‌بینی کرده بودند. روزنامه انگلیسی‌زبان این کشور، «د نیوز» (The News)، در گزارشی با عنوان «شمارش معکوس نهایی»، نوشته بود که ممکن است امروز فصل جدیدی در تاریخ دموکراسی پاکستان آغاز شود.

رد رای عدم اعتماد پارلمان پاکستان به برکناری خان درحالی رخ داد که روز گذشته نخست‌وزیر از هواداران خود خواسته بود به خیابان‌ها بیایند، موضوعی که به حضور گسترده‌ نیروهای پلیس در مناطق مختلف اسلام‌آباد، به‌ویژه در اطراف ساختمان پارلمان منجر شده بود.

هفته گذشته دولت پاکستان در پی خروج حزب هم‌پیمان اصلی از ائتلاف حاکم، اکثریت خود در پارلمان را از دست داد که همین امر زمینه‌ساز طرح رای عدم اعتماد به خان ابرای نخست‌وزیری شد.

خان پیش از این مخالفان خود را متهم به همکاری و توطئه با قدرت‌های خارجی کرده بود، چرا که او اعلام کرده بود در مورد برخی مسائل جهانی علیه روسیه و چین، همسو با غرب نخواهد بود. همین مسئله موجب شده بود که هفته گذشته، خان ایالات متحده را به دخالت در امور پاکستان متهم کند، اتهامی که ازسوی مقام‌های آمریکایی رد شد.

بیشتر از جهان