دبیرکل سازمان ملل: تعلیق آموزش دختران نقض جدی حقوق بشر است

طالبان از سوم فروردین مدرسه‌ها را برای دختران بالاتر از کلاس ششم تعطیل کرد

دبیرکل سازمان ملل، پیش از این نیز به بسته شدن مدارس دختران اعتراض کرده است - عکس: ANGELA WEISS / AFP

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد شنبه سیزدهم فروردین (۲ آوریل) در توییتی از ادامه تعطیلی مدرسه‌ها برای دختران بالاتر از کلاس ششم در افغانستان ابراز تاسف کرد. دبیرکل سازمان ملل محرومیت دختران از آموزش را نقض شدید و غیرموجه حقوق بشر دانست و گفت این کار به آینده این کشور آسیب جدی می‌رساند.

پس از عقب نشینی طالبان از تعهداتش مبنی بر بازگشایی مدارس برای همه دختران و پسران، نگرانی‌های جدی بین‌المللی در مورد آینده آموزش و کار زنان در افغانستان شکل گرفت. مقام‌های آمریکایی، اروپایی، کشورهای اسلامی و حتی کشورهای همسو با طالبان، اقدام این گروه را غیر موجه دانستند.

دبیرکل سازمان ملل که در نشست‌های رسمی این سازمان نیز به این اقدام طالبان واکنش نشان داد‌ه بود، روز شنبه در توییتی در حمایت از آموزش و کار زنان در افغانستان نوشت: «حمایت از حقوق زنان و دختران افغان حمایتی است که کودکان را از گرسنگی و جوامع را از فقر نجات می‌دهد.»

در همین حال، یک عضو پارلمان فرانسه نیز روز جمعه دوازدهم فروردین در اعتراض به محرومیت دختران افغان از آموزش، در صفحه توییترش تصاویری از خودش با یک برنوشته حاوی پیام اعتراض به نقض حقوق زنان در افغانستان منتشر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فریدریک دوما، عضو پارلمان فرانسه در توییتر نوشت: «تعطیلی مدارس دخترانه در افغانستان یک تراژدی واقعی است. ما باید هر کاری که ممکن است، انجام دهیم و به دختران افغان کمک کنیم تا از حقوق اساسی خود دفاع کنند.»

دوما در ادامه این توییت از همه مردم جهان خواست تا با او در این کارزار همراه شوند و با یک پیام و عکسی از خود همراه با کودکان منتشر کنند و به این تصمیم ضد حقوق بشری طالبان اعتراض کنند.

در حالی که طالبان پیش از این ادعای تغییر در رویه و رفتارش را داشت و به جهانیان قول حمایت از حقوق زنان را داده بود، اما در واپسین لحظه‌ها از تصمیمش برای بازگشایی مدارس دخترانه عقب‌نشینی کرد.

مقام‌های طالبان گفتند تا زمانی که چهارچوب شرعی برای حجاب و نحوه آموزش زنان ایجاد کنند، مدرسه‌های دختران تعطیل خواهند بود.

هیدر بار، مسئول بخش حقوق زنان دیده‌بان حقوق بشر در مقاله‌ای در واکنش به این تصمیم طالبان نوشت: «طالبان با وقاحت تمام، حتی دیگر ادای حمایت از حقوق بشر و حقوق زنان را در نمی‌آورد.»

هیدر بار در این مقاله از کشورهای جهان خواست تا اهرم فشار بر طالبان را تشدید کنند و معافیت رهبران طالبان از تحریم‌های سازمان ملل تمدید نشود. شماری از رهبران طالبان از سال‌ها قبل در فهرست تحریم‌های سازمان ملل قرار دارند و اخیرا برای سفر به مدت سه ماه بخشودگی داشتند که آن هم در ۲۱ مارس به پایان رسید.