تلاش طالبان برای استفاده تبلیغاتی از اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان

اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان در هفت ماه گذشته، با وجود محدودیت‌ها فعال بود

بازار صنایع دستی زنان افغانستان در سال ۲۰۲۰ - منبع عکس: 

@AWCCIKabul - فیسبوک

سرپرست اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان روز جمعه، دوازدهم فروردین، در تبانی با طالبان، با انتشار اطلاعیه‌ای از رسانه‌ها دعوت کرد روز شنبه در مراسم بازگشایی این اتاق شرکت کنند؛ اما رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل اتاق‌ تجارت و صنایع زنان می‌گوید این اتاق در تمام هفت ماه پس از تسلط طالبان بر افغانستان همواره فعالیت‌ می‌کرده است و نیازی نیست بازگشایی شود.

اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان که از سال ۲۰۱۷ تاکنون به شکل رسمی فعالیت دارد و فعالیت‌های تجاری و صنعتی زنان در افغانستان را مدیریت می‌کند، پس از فروپاشی دولت جمهوری در افغانستان نیز به کارش ادامه داد و در هفت ماه گذشته، با وجود محدودیت‌های طالبان برای زنان، نمایشگاه‌های فراورده‌های تجاری و صنعتی زنان را در هرات، کابل، مزارشریف و برخی شهرهای دیگر برگزار کرد. هرچند پس از تسلط طالبان، بخشی از اعضای هیئت‌مدیره این اتاق به دلایل امنیتی افغانستان را ترک کردند، همچنان از خارج افغانستان هم به فعالیت‌های خود ادامه دادند.

منیژه وافق، موسس و مدیرعامل اتاق تجارت و صنایع زنان، به ایندیپندنت فارسی گفت: «فعالیت‌های اعضای هیئت‌مدیره اتاق ساکن خارج از افغانستان در هفت ماه گذشته ادامه داشته است.»

او تصریح کرد: «در این مدت، ما که خارج از افغانستان بودیم، توانستیم از کشورهای مختلف دست‌کم برای ۴۰ زن کارآفرین کمک‌های بلاعوض جمع‌آوری کنیم و نمایشگاه‌ها در داخل افغانستان را مدیریت کردیم.»

وافق همچنین از برگزاری جشنواره سالانه  تجارت زنان به نام جشنواره «تندیس بی‌بی خدیجه»، یاد کرد و افزود که در پنجم مارس ۲۰۲۲، این جشنواره را با حضور رینا امیری، فرستاده ویژه آمریکا برای حقوق بشر و زنان افغانستان، مسئولان آژانس‌های سازمان ملل و شمار زیادی از زنان کارآفرین و بازرگان به شکل آنلاین برگزار کرده‌ و به ۱۰ کارآفرین زن برتر جایزه نقدی با تندیس جشنواره را اهدا کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، پس از خروج هیئت‌مدیره اتاق تجارت و صنایع زنان از افغانستان، یکی از زنان بازرگان موقتا سرپرست این اتاق شد. حالا او در تبانی با وزارت تجارت و صنعت طالبان اعلام کرده است که اتاق بازرگانی و صنعت زنان را پس از تسلط طالبان بازگشایی می‌کند. این برنامه قرار است روز شنبه، سیزدهم فروردین، با حضور رسانه‌ها برگزار شود.

مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره اتاق بازرگانی و صنعت زنان افغانستان اعلام کردند که این تصمیم یک تصمیم شخصی در تبانی با طالبان است و به هیئت‌مدیره این اتاق هیچ ربطی ندارد؛ زیرا این اتاق در هفت ماه گذشته فعال بوده است و نیازی به بازگشایی ندارد.

طالبان این اواخر با هدف مانور دادن جلو مردم افغانستان و جامعه جهانی، پروژه‌های تکمیل شده یا قبلا افتتاح شده را دوباره افتتاح می‌کند. اکنون نیز به نظر می‌رسد با توجه به فشارهای جامعه جهانی در زمینه نقض حقوق و آزادی‌های زنان بر طالبان، این گروه می‌خواهد با رسانه‌‌ای کردن خبر بازگشایی اتاق بازرگانی و صنعت زنان نشان دهد که از فعالیت‌های زنان در عرصه بازرگانی حمایت می‌کند.

از سوی دیگر، برنامه توسعه سازمان ملل متحد روز سه شنبه، در هماهنگی با سازمان امداد اسلامی، اعلام کرد که ۲۲ میلیون دلار به بخش تقویت بازار کار در هشت استان افغانستان کمک می‌کند و بخشی از این کمک‌ها نیز به زنان بازرگان اختصاص می‌یابد.

بیشتر از جهان