فرمانده طالبان در سمنگان به بهانه ساختن مدرسه از بازرگانان اخاذی می‌کند

تنها یک بازرگان ۵۰ هزار دلار به فرمانده طالبان پرداخته است

مولوی جلال‌الدین حنفی، فرمانده پایگاه نظامی طالبان در سمنگان- مطبوعات لوای سمنگان/فیس‌بوک

مولوی جلال‌الدین حنفی، فرمانده پایگاه نظامی طالبان در سمنگان، به همه بازرگانان این استان دستور داد برای ساختن یک مدرسه دینی به او پول نقد بپردازند. طرح این مدرسه دینی را خود مولوی جلال‌الدین ارائه داده و مشخص نیست تا پایان کار به چقدر بودجه نیاز است.

یک منبع آگاه در شهر ایبک، مرکز سمنگان، به ایندیپندنت فارسی گفت که مولوی جلال‌الدین حنفی به منظور جمع‌آوری پول برای ساختن این مدرسه دینی تاکنون دو جلسه برگزار کرده است. در نخستین جلسه که روز جمعه، پنجم فروردین، برگزار شد، ده‌ها نفر از بازرگانان و کسبه‌ سمنگان شرکت کردند. تعدادی از بازرگانان حاضر در این جلسه حدود ۱۰۰ هزار دلار به مولوی جلال‌الدین حنفی پرداختند و شماری دیگر قول دادند به‌زودی مبالغی پرداخت کنند.

پس از این جلسه، مولوی جلال‌الدین حنفی به سایر تجار سمنگانی که در بقیه شهرهای افغانستان یا کشورهای خارجی به سر می‌برند، پیام فرستاد تا بسته به وسع و ثروت خود، برای او پول نقد بفرستند تا مدرسه دینی موردنظرش را تاسیس کند.

به باور این منبع آگاه در سمنگان، مولوی جلال‌الدین به بهانه ساختن مدرسه از بازرگانان اخاذی می‎‌کند و اهالی سمنگان یا کسانی که در آن شهر سرمایه و ثروت دارند، از ترس انتقام‌جویی مولوی جلال‌الدین مبالغ هنگفتی به او می‌پردازند. به گفته این منبع، تنها حاجی حنیف رئوف‌یار، یکی از بازرگانان سمنگان، حدود ۵۰ هزار دلار به مولوی جلال‌الدین حنفی پرداخته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک مقام محلی دولت پیشین افغانستان در سمنگان به شرط فاش نشدن نامش، گفت که در ۲۰ سال گذشته، با کمک‌ سازمان‌های خیریه، بازرگانان و دولت افغانستان تعداد زیادی مدرسه دینی و مسجد در سمنگان ساخته شد که نسبت به جمعیت این استان، بیشتر از حد نیاز است.

به نقل از این مقام پیشین، تنها دارالعلوم سمنگان در زمینی به مساحت پنج جریب ایجاد شد و برای پذیرش چندین هزار طلبه گنجایش دارد، اما به جز این دارالعلوم، سایر مدارس دینی که با پول‌های هنگفت ساخته شدند، خالی‌اند و جز برگزاری همایش‌های دینی و مجالس دعاخوانی برنامه خاصی ندارند.

بر اساس اطلاعات این منبع، مولوی جلال‌الدین حنفی که اصالتا اهل روستای دره زندان استان سمنگان است، قدرت و نفوذ زیادی در سمنگان دارد و با استفاده از زور و نیروی نظامی، به بهانه ساختن مدرسه دینی، پول جمع می‌کند.

در بیشتر از هفت ماهی که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، مدارس دخترانه بالاتر از کلاس ششم همچنان بسته‌اند و بیشترین تلاش‌های طالبان در این مدت، بر ایجاد مدارس دینی بیشتر و جذب کودکان در این مدارس متمرکز بوده است.