سربازان روس چرنوبیل را ترک می‌کنند

خروج سربازان روس از چرنوبیل پس از آن بود که با حفر سنگر در جنگل منطقه ممنوعه اطراف نیروگاه، در معرض «میزان قابل‌ملاحظه‌ای» تشعشع قرار گرفتند

گزارش‌ها حاکی از آن است که سربازان روسیه به‌دلیل «مسمومیت حاد تشعشعی» برای دریافت مراقبت‌های پزشکی به درمانگاهی در بلاروس مراجعه کرده‌اند‌ـ SERGEI SUPINSKY / AFP

نیروهای روسیه کنترل نیروگاه اتمی چرنوبیل را به اوکراینی‌ها بازگردانده‌اند و بعد از گذشت بیش از یک ماه که کنترل آن را در دست داشتند، این پایگاه به‌شدت آلوده را ترک کردند.

شرکت اتمی دولتی اوکراین روز پنجشنبه اعلام کرد تمامی نیروهای روسیه که نیروگاه را به تصرف درآورده بودند، از قلمرو اطراف این تاسیسات غیرفعال بیرون رفته‌اند.

شرکت انرژی هسته‌ای انرگواتوم (Energoatom) در پستی آنلاین خبر داد: «به گفته کارکنان نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل، هم‌اکنون هیچ فرد خارجی در پایگاه وجود ندارد.»

این شرکت دولتی پیش‌تر گفته بود که اکثر نیروها رفته‌اند و تنها تعداد کمی از آن‌ها باقی‌مانده‌اند.

انرگواتوم گفت خروج از چرنوبیل بعد از آن انجام شد که سربازان با حفر سنگر در جنگل منطقه ممنوعه در اطراف نیروگاه تعطیل، در معرض «میزان قابل‌ملاحظه‌ای» تشعشع قرار گرفتند، هرچند هیچ تایید مستقلی دراین‌باره وجود ندارد.

این عقب‌نشینی در میانه نشانه‌های زیادی انجام شد که کرملین از گفت‌وگوی کاهش تنش در اوکراین مانند پوشش استفاده می‌کند، در عین حال که نیروهایش را مجددا گروه‌بندی و تجهیز می‌کند تا آن‌ها را برای تهاجمی شدید در بخش شرقی این کشور مستقر ‌کند.

به گفته این شرکت، نیروهای روسی همچنین از اسلاووتیچ، شهر مجاور که کارکنان چرنوبیل در آن سکونت دارند، عقب‌نشینی کرده‌اند.  

انرگواتوم در پست جداگانه‌ای اعلام کرد طرف روسی رسما موافقت کرده است که مسئولیت حفاظت از چرنوبیل را به اوکراین بازگرداند. در این پست تصویر سندی با امضای فردی منتشر شد که نشان می‌داد کارمند ارشد چرنوبیل است، یک مقام نظامی روسیه که برای محافظت از چرنوبیل تعیین شده بود.

رویترز نتوانست همان موقع بلافاصله صحت این سند را تایید کند.

اوکراین بارها نگرانی‌های امنیتی‌اش در مورد چرنوبیل ابراز کرد و از نیروهای روس که حضورشان مدتی مانع کار چرخشی (نوبتی) کارمندان شده بود خواست تا از نیروگاه خارج شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارکنان این پایگاه اوایل این هفته به رویترز گفتند که سربازان روس بدون حفاظ در برابر تشعشع، در جنگل سرخ، آلوده‌ترین ناحیه رادیواکتیو منطقه اطراف چرنوبیل، رانندگی کردند و ابرهای غبار رادیواکتیو را به هوا پراکندند.

با اینکه از وزارت دفاع روسیه خواسته شد به گفته‌های کارکنان چرنوبیل پاسخ دهد، اما این وزارتخانه جوابی نداد.

انرگواتوم گفت که درنتیجه نگرانی‌های آنان در مورد تشعشع، «چیزی شبیه شورش و ناآرامی میان سربازان شروع شد» که نشان می‌دهد همین مسئله دلیل خروج ناگهانی آن‌ها بوده است.      

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) اعلام کرد که نتوانسته است گزارش‌های مربوط به قرارگیری نیروهای روس در معرض میزان بالای تشعشع را تایید کند.

گزارش‌ها در بلاروس حاکی از آن است که خودروهای حاوی سربازان روسیه بعد از خروج از چرنوبیل، به‌دلیل «مسمومیت حاد تشعشعی» برای دریافت مراقبت‌های پزشکی به درمانگاهی در این کشور مراجعه کرده‌اند.

به نوشته یک کانال خبری تلگرامی بلاروس، دست‌کم هفت خودرو از سربازان روس این هفته وارد این درمانگاه شده‌اند.

آنتون موتولکو، عکاس بلاروس، عکسی از یک خودروی پزشکی منتشر کرد که به گفته او در حال انتقال نیروهای روسیه به بلاروس بود.

روسیه چند ساعت پس از حمله پوتین به اوکراین در ۲۴ فوریه، این نیروگاه را اشغال کرد. کارکنان اوکراینی نیروگاه همچنان به نظارت بر ذخیره‌سازی ایمن زباله‌های هسته‌ای ادامه می‌دهند و گزارش شده است با وجود تهدید نیروهای روس، کار می‌کنند.

کارگران نیروگاه همچنین از راکتوری که در فاجعه هسته‌ای سال ۱۹۸۶ منفجر شد و بدترین فاجعه تاریخ محسوب می‌شود، محافظت می‌کنند.

اوکراین بارها نگرانی‌های امنیتی‌اش درباره چرنوبیل و جنگل سرخ اطراف آن‌ که آتش‌سوزی‌های مهیبی در آن رخ داد، ابراز کرده است. مقام‌ها هشدار داده‌اند که یک انفجار یا آتش‌سوزی جنگلی دیگر به افزایش سطح تشعشع منجر خواهد شد.

کی‌یف از نیروهای روس، که حضورشان مدتی مانع چرخش کارمندان شده بود، خواست تا از نیروگاه خارج شوند.

رئیس انرگواتوم پیش‌تر در روز پنجشنبه از نهاد اتمی ناظر سازمان ملل خواست کمک کند اطمینان حاصل شود که مقام‌های هسته‌ای روسیه در عملیات چرنوبیل و نیز نیروگاه هسته‌ای زاپروژنیا، که آن هم در اشغال نیروهای روس است، دخالت نمی‌کنند.

مسکو این موضوع را که نیروهایش تاسیسات هسته‌ای اوکراین را به مخاطره انداخته‌اند، رد کرده است.   

© The Independent

بیشتر از جهان