میلیاردر عرصه مد: گرتا تونبرگ نسل جوان را از راه به در می‌کند

این دختر ۱۶ ساله سران دنیا را به «مصادره‌ کودکی‌اش» متهم کرده است

ERIC PIERMONT / AFP

صاحب مجتمع مد لویی ویتان موئت هنسی، گفته است که گرتا تونبرگ «از راه به در کننده» است.

برنار آرنو، ثروت‌مندترین مرد اروپا و مالک گروه چندملیتی لوئی ویتان موئت هنسی که شرکت‌های تولیدکننده‌ اجناس مجللی مانند لویی ویتان و کریستین دیور زیرمجموعه‌ آنند، در همایشی با موضوع پایداری شرکت کرد، و طی سخنانی نظرش را درباره‌ کنشگر ۱۶ ساله‌ سوئدی که جنبش بین‌المللی جوانان علیه تغییرات اقلیمی را به راه انداخته است، بیان کرد.

این مرد میلیاردر، پیرامون برنامه‌های شرکتش برای توجه به محیط زیست صحبت کرد و گفت: «او دختر جوان فعالی است، اما دارد خود را کاملاً تسلیم فاجعه‌گرایی می‌کند... به نظر من مواضعش جوانان را از راه به در می‌کند».

او افزود: «ترجیح می‌دهم راهکارهای مثبت‌تری مطرح شوند که ما را به سمت وضعیت خوش‌بینانه‌تری سوق ‌دهند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آرنو این انتقاد را چند روز پس از سخن‌رانی پرقدرت تونبرگ در اجلاس تغییرات اقلیمی سازمان ملل در نیویورک، به او وارد کرد. تونبرگ در سخنانش سران جهان را به مصادره‌ «رویاها و کودکی‌اش» متهم کرده است.

نظرات این دختر فعال محیط زیست، با واکنش‌هایی از سوی شماری از شخصیت‌های بلند‌پایه مواجه شده است؛ از جمله دیدگاه‌های بدبینانه‌ای که برای از اعتبار ساقط کردن حرف‌های وی، حتی او را مبتلا به سندروم اسپرگرز خوانده‌اند. 

کارشناس شبکه‌ فاکس نیوز، در واکنش به سخن‌رانی تونبرگ او را «کودک سوئدی» خوانده بود که «مبتلا به بیماری روانی است و والدینش همراه با جنبش جهانی چپ دارند از او سوء‌استفاده می‌کنند». روز سه ‌شنبه، این شبکه بابت این گفته‌ها عذرخواهی کرد.

به همین ترتیب، رئیس جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ، نیز در توییتر دغدغه‌های این نوجوان ۱۶ ساله پیرامون آینده‌ نسل جوان را به سخره گرفت و نوشت: «به نظر می‌آید دختر جوان بسیار شادی است که انتظار آینده‌ای روشن و عالی دارد. خوش‌حالم که چنین است!»

تونبرگ در پاسخ به این حرف در قسمت معرفی‌نامه‌ توییترش درباره‌ خود نوشت: «دختر جوان بسیار شادی که انتظار آینده‌ای روشن و عالی دارد».

این فعال محیط زیست هم‌چنین از طرف‌دارانش خواست وقت خود را تلف نکنند و به منتقدانی که «مشتاقانه» می‌خواهند حواس عموم را از تغییرات اقلیمی پرت کنند، توجهی نداشته باشند. 

او در اینستاگرام و توییترش نوشت: «همان طور که احتمالاً متوجه شده‌اید، نفرت‌پراکنان مانند همیشه در تلاشند و به من، ظاهرم، سر و وضعم، رفتارم و تفاوت‌هایم گیر می‌دهند».

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Greta Thunberg (@gretathunberg) on

«دارم به سمت سازمان ملل می‌روم. امروز در نشست مجمع عمومی تغییرات اقلیمی صحبت خواهم کرد. امروز روز حساسی است. سران کشورهای جهان در سازمان ملل در نیویورک جمع می‌شوند تا درباره‌ آینده‌ ما تصمیم بگیرند. چشم جهانیان به آن‌هاست».

او در پست دیگری در اینستاگرام نوشت: «...آن‌ها به انواع دروغ و نظریه‌ توطئه مجهزند... انگار همه‌ خط قرمزها را رد می‌کنند تا افکار عمومی را از موضوع اصلی منحرف کنند، چون به هیچ قیمتی نمی‌خواهند درباره‌ بحران تغییر اقلیم و محیط زیست صحبت کنند».

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Greta Thunberg (@gretathunberg) on

«روز از نو روزی از نو... همان طور که احتمالاً متوجه شده‌اید، نفرت‌پراکنان مانند همیشه در تلاشند و به من، ظاهرم، سر و وضعم، رفتارم و تفاوت‌هایم گیر می‌دهند. آن‌ها به انواع دروغ و نظریه‌ توطئه مجهزند. انگار همه‌ خط قرمزها را رد می‌کنند تا افکار عمومی را از موضوع اصلی منحرف کنند، چون به هیچ قیمتی نمی‌خواهند درباره‌ بحران تغییر اقلیم و محیط زیست صحبت کنند. متفاوت بودن بیماری نیست و علم روز که در دسترس همگان هم هست، صرفاً دیدگاه یک نفر و دو نفر نیست، بلکه حقایق محکمی را بیان می‌کند. حقیقت این است که نمی‌فهمم چرا بزرگسالان باید وقت‌شان را با مسخره کردن و تهدید نوجوانان و کودکانی که دارند علم را ترویج می‌دهند، تلف کنند، حال آن که می‌توانند به جای این‌ها، کار بهتری انجام دهند. حدس می‌زنم دلیلش این باشد که از جانب ما احساس خطر می‌کنند. اما جهان دارد بیدار می‌شود. روز جمعه همه‌تان را در خیابان می‌بینم».

او افزود: «متفاوت بودن بیماری نیست و علم روز که در دسترس همگان هم هست، صرفاً دیدگاه یک نفر و دو نفر نیست، بلکه حقایق محکمی را بیان می‌کند. حقیقت این است که نمی‌فهمم چرا بزرگسالان باید وقت‌شان را با مسخره کردن و تهدید نوجوانان و کودکانی که دارند علم را ترویج می‌دهند، تلف کنند، حال آن که می‌توانند به جای این‌ها، کار بهتری انجام دهند. حدس می‌زنم دلیلش این باشد که از جانب ما احساس خطر می‌کنند».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از زندگی