نشست ژنو؛ کمک ۲.۴ میلیارد دلاری به افغانستان

سازمان ملل متحد در این نشست، خواهان ۴.۴ میلیارد دلار کمک به افغانستان شده بود

نشست ژنو برای کمک‌های بشردوستانه به افغانستان-Fabrice COFFRINI / AFP

 سازمان ملل، بریتانیا، آلمان، قطر و تمامی کشورهای کمک‌کننده به افغانستان در نشست ژنو برای کمک به افغانستان متعهد شدند. نشست ژنو به درخواست سازمان ملل متحد و به میزبانی مشترک بریتانیا، آلمان و قطر به شکل مجازی در روز پنجشنبه، ۳۱ مارس، برگزار شد.

سازمان ملل متحد در این نشست، خواهان ۴.۴ میلیارد دلار کمک به افغانستان شد که تنها با ۲.۴ میلیارد دلار آن موافقت شد. سازمان ملل متحد و کشورهای میزبان از دسترسی نداشتن دختران افغان به آموزش و افزایش فقر ابراز نگرانی کردند و متعهد شدند که به بهبود وضعیت حقوق بشر در این کشور کمک کنند. سازمان ملل متحد و تمامی کشورهای میزبان و داوطلب کمک‌رسانی خواستار دسترسی دختران به آموزش‌‌اند.

وزیر خارجه بریتانیا با ابراز نگرانی از وضعیت بسیار ناگوار حقوق بشری در افغانستان گفت که در سال جاری، ۳۷۴ میلیون دلار به افغانستان کمک خواهد کرد و شش میلیون نفر از این کمک‌ها بهره‌مند خواهند شد؛ با این حال لیز تراس تاکید کرد که کمک مالی بریتانیا به افغانستان به رفتار طالبان با زنان بستگی دارد.

او می‌گوید زنان افغان که همیشه قربانی خشونت‌های خانوادگی و اجتماعی بوده‌اند، باید در محور کمک‌ها قرار بگیرند و نیمی از این کمک‌ها باید به زنان برسد. وزیر خارجه بریتانیا به وضعیت اوکراین هم اشاره کرد و گفت که شرایط اوکراین روند کمک‌رسانی به افغانستان را دشوار کرده اما این مهم فراموش نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آلنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، نیز دسترسی دختران به آموزش‌وپرورش، حقوق بشر، حکومت فراگیر و مبارزه با تروریسم در افغانستان را از خواسته‌های کشورش برشمرد و به پرداخت ۲۰۰ میلیون یورو کمک بشردوستانه متعهد شد.

وزیر خارجه آلمان منع دختران از تحصیل را رویدادی بسیار تلخ دانست و گفت که پس از به قدرت رسیدن طالبان، میلیون‌ها نفر از جمله کودکان آواره شدند و بحران انسانی شدید پدید آمد و اقتصاد افغانستان نابود شد. او از جامعه جهانی خواست کمک‌ به مردم افغانستان را افزایش دهند.

آلنا بربوک از طالبان خواست به تمام دختران حق دسترسی به آموزش بدهد و برای نهادهای کمک‌رسان مزاحمت ایجاد نکند. او بر لزوم حفظ دستاوردهای ۲۰ سال گذشته افغانستان تاکید کرد.

نماینده سازمان ملل متحد در نشست ژنو هم گفت که ۲۰ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های فوری نیاز دارند؛ معاون دبیر کل سازمان ملل متحد طالبان را به عهدشکنی متهم کرد و گفت این گروه با آنکه قول داده بود مانع از تحصیل دختران نشود، هفته گذشته دوباره حق تحصیل را از دختران گرفت. این مقام سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی از وضعیت بد اقتصادی مردم افغانستان تاکید کرد که باید حقوق آموزگاران، پزشکان و کارمندان سایر سازمان‌های دولتی پرداخت شود و طالبان هم باید برای رساندن کمک‌ها به مردم همکاری کند.

نروژ هم در این نشست اعلام کرد که امسال ۷۰۰ میلیون کرون به مردم افغانستان کمک‌ خواهد کرد و علی‌رغم حمایت از مردم افغانستان، هرگز از طالبان که در افغانستان در راس قدرت‌اند، حمایت نخواهد کرد.

نمایندگان قطر و کویت، دو  کشور مسلمان، نیز بر رساندن کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان تاکید کردند. وزیر خارجه کویت در نشست ژنو کمک ۱۰ میلیون دلاری کشورش به افغانستان را اعلام کرد و گفت که موضع‌گیری کشورش در قبال طالبان تغییر نکرده است؛ باید با دولت افغانستان کار کرد اما افغانستان نباید به پناهگاه گروه‌های تروریستی تبدیل شود.

اتحادیه اروپا هم در نشست ژنو اعلام کرد که ۱۱۳ میلیون یورو کمک بشردوستانه به افغانستان خواهد فرستاد.

دبیر کل سازمان ملل متحد در این نشست گفت که از تمامی کشورها می‌خواهد به طالبان فشار بیاورند تا به‌ تمامی دختران اجازه دهند تحصیل کنند. آنتونیو گوترش هشدار داد که ارسال کمک‌ به افغانستان که در اوضاع بسیار ناگوار بشری قرار دارد، نباید به تاخیر بیفتد و این کمک‌ها باید همین حالا به مردم افغانستان رسانده شود.

او در ادامه به آزادسازی پول‌های افغانستان هم اشاره کرد.

در همین حال جبهه مقاومت ملی با صدور اطلاعیه‌ای از برگزاری نشست ژنو برای کمک‌ به مردم افغانستان سپاسگزاری کرد اما گفت که این جبهه امیدوار‌ است طالبان که به نقض حقوق بشر متهم است، از این کمک‌ها سوءاستفاده نکند. این جبهه بر لزوم کسب اطمینان جامعه جهانی از اینکه طالبان این کمک‌ها را برای «تقویت نظام ظالمانه» خود به کار نمی‌گیرند، تاکید کرد.

نشست ژنو در حالی به ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان متعهد می‌شود که با به قدرت رسیدن طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، بسیاری از این کشورها ارسال کمک‌ به افغانستان را قطع کردند. بر اساس گزارش‌ها، در حال حاضر ۲۴ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و حدود ۹ میلیون نفر با مشکلات اقتصادی بسیار جدی مواجه‌اند.

بیشتر از جهان