پیکر سوخته یک افسر سابق پلیس در حومه هرات کشف شد

حسن قانونی تازه از ایران برگشته بود و در یک داروخانه کار می‌کرد

حسن قانونی، افسر سابق پلیس افغانستان- Hassan Qanoni/ Facebook

حسن قانونی، افسر سابق پلیس افغانستان که اخیرا در یک داروخانه در هرات کار می‌کرد، دوشنبه، هشتم فروردین، در ناحیه قوه ۴ حومه هرات، کشته شد. پیکر حسن قانونی در حالی که کاملا در آتش سوخته بود، صبح روز چهارشنبه، دهم فروردین، پیدا شد.

سید باقر ساجدی، برادر حسن قانونی، به ایندیپندنت فارسی گفت که حسن در دولت پیشین افغانستان مدتی در واحد نظامی حفاظت از شاهراه هرات کار می‌کرد که فرمانده این واحد نظامی، حاجی امین‌الله، از فرماندهان تحت‌امر اسماعیل خان بود. سید باقر ساجدی افزود هنوز هیچ سرنخی از عاملان قتل حسن قانونی وجود ندارد و نیروهای طالبان نیز در این مورد به آنان پاسخ روشنی نداده‌اند.

ساجدی در مورد چگونگی قتل برادرش گفت: «عصر روز دوشنبه، فردی با او تماس گرفت و گفت خود را در مکانی مشخصی برساند تا پولی را که از او قرض گرفته بود، پس دهد. دو ساعت پس از آنکه حسن از خانه خارج شد، موبایلش خاموش شد و تا صبح چهارشنبه که جسدش در بیابان‌های اطراف شهر پیدا شد، اطلاعی از او نداشتیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسن قانونی ۳۰ سال داشت و دو ماه قبل ازدواج کرده بود. پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، حسن و اعضای خانواده‌اش مدتی به ایران رفتند و برای دریافت ویزای بشردوستانه ایتالیا اقدام کردند. سید باقر ساجدی، برادر بزرگ حسن قانونی، ۱۲ سال مترجم نیروهای ناتو در افغانستان بود و فکر می‌کرد به دلیل فعالیت حسن در صفوف پلیس افغانستان و همچنین کار او با نیروهای ناتو، آن‌ها بتوانند ویزای بشردوستانه ایتالیا را بگیرند.

پس از آنکه حسن قانونی از گرفتن ویزای ایتالیا ناامید شد، اوایل فروردین به هرات برگشت و به زندگی‌ در ناحیه ۱۳ آن شهر ادامه داد. او داروسازی خوانده بود و به همین دلیل در روزهای اخیر، در داروخانه‌ای در شهرک جبرئیل هرات کار می‌کرد. پیش از سلطه طالبان بر افغانستان، او مدتی زبان انگلیسی درس می‎‌داد و در برنامه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی شرکت می‌کرد.

سید باقر ساجدی، برادر بزرگ حسن قانونی، در مورد اینکه آیا قتل برادرش به فعالیت‎‌های نظامی‌ او در دولت پیشین افغانستان ربطی دارد یا خیر، گفت: «تاکنون هیچ سرنخ و اطلاعات قابل‌اعتمادی نداریم. ممکن است او را به دلیل کار برای پلیس کشته باشند، ممکن است افراط‌گرایان او را به علت عقاید آزاد و نگاه انتقادی‌اش کشته باشند؛ ممکن است هم این پرونده به کار من به عنوان مترجم نیروهای ناتو مرتبط باشد. هنوز از هیچ‌چیز اطمینان نداریم.»

 سجادی تصریح کرد که عاملان قتل حسن، پیکر او را آتش زده‌اند و به همین دلیل ردیابی عاملان این قتل دشوار و حتی ناممکن است.

بیش از هفت ماهی که از سلطه طالبان می‌گذرد، افراد این گروه ده‌ها افسر نظامی دولت پیشین را بازداشت، شکنجه، اعدام یا سربه‌نیست کرده‌اند. هرچند طالبان هیچ‌گاه مسئولیت این حوادث را به عهده نمی‌گیرد، سازمان‌های مدافع حقوق بشر چندین بار با انتشار گزارش‌هایی در این مورد، طالبان را عامل کشته یا ناپدید شدن نظامیان دولت پیشین معرفی کرده‌اند.