چرا میزان محبوبیت بایدن به پایین‌ترین حد رسیده است؟

میزان رضایت از بایدن ۴۰ درصد و میزان نارضایتی از عملکرد او ۵۵ درصد است

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد از هر ده آمریکایی چهار نفر از بایدن حمایت می‌کنند‌ـ ANNA MONEYMAKER/ GETTY IMAGES VIA AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، این آخر هفته با مطلب دیگری در فهرست طولانی مطالب و تیترهای بد در باره مشکلاتش در نظر‌سنجی‌ها مواجه شد؛ بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی ان‌بی‌سی نیوز، ‌امتیاز عملکرد شغلی چهل‌و‌ششمین رئیس‌جمهوری آمریکا اکنون در پایین‌ترین سطح از زمان روی کار آمدنش قرار دارد.

این نظر‌سنجی، که نشان می‌داد از هر ده آمریکایی چهار نفر از بایدن حمایت می‌کنند به‌خودی‌ِ خود چندان قابل‌توجه نبود، اما به سیل مطالب و تیترهای مشابه افزوده شد و روندی را پدید آورد که می‌تواند در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۲۰۲۲، دموکرات‌ها را در تنگنای شدیدی قرار دهد.

با ادامه افت شدید اعتبار دولت در ماه مارس، بی‌هیچ نشانه‌ای از کاهش این روند، ارزش این را دارد که بپرسیم چطور دولت به این نقطه رسید، در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد، و چرا خروج‌ از این شرایط برای آن‌ها تا این حد دشوار است.

تازه‌ترین نظرسنجی به ما چه می‌گوید؟

به زبان ساده، این کمابیش همان خبر بد برای کاخ سفید است. میزان رضایت از بایدن ۴۰ درصد است، در حالی که میزان نارضایتی از عملکرد او ۵۵ درصد است. این اختلاف ۱۵ درصدی مثل همیشه آشکار است و فقط ۵  درصد مرددند.

طبق معمول، یافته‌های کلیدی در خودِ امتیاز‌ کلی آقای بایدن نیست، بلکه در تقسیم‌بندی جمعیتی ا‌ست که شکاف‌های رو به افزایش میان ائتلافی را آشکار می‌کند که در سال ۲۰۲۰، این رئیس‌جمهوری را انتخاب کرد. میزان محبوبیت رئیس‌جمهوری میان رای‌دهندگان سیاه‌پوست، لاتین‌تبار، و مستقل رو به  کاهش است. اکنون‌ در حالی که امتیاز بایدن میان رای‌دهندگان مستقل تنها چند درصد کاهش یافته است، فقط از حمایت حدود یک‌سوم رای‌دهندگان غیر‌وابسته برخوردار است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این برای بایدن مسئله‌ای دو‌ وجهی به وجود می‌آورد. او در حال از دست دادن حمایت پایگاهش یعنی بستر حزب دموکرات (رای‌دهندگان رنگین‌پوست، زنان، مهاجران و رای‌دهندگان جوان‌تر) است، که او را در رقابت با ترامپ در سال ۲۰۲۰ به پیروزی رساندند. اما نکته مهم این است که او دارد حمایت رای‌دهندگانِ مردد را نیز از دست می‌دهد، که بسیار بیشتر از پایگاه حامیان سنتی‌اش احتمال دارد به او پشت کنند و در انتخابات میان‌دوره‌ای به حزب جمهوری‌خواه رای دهند.

چرا این اتفاق برای جو بایدن این‌قدر بد است؟

هرچند امسال به شخص‌ او رای‌ داده نمی‌شود‌، میزان محبوبیت رئیس‌جمهوری را اغلب به‌عنوان راهنمایی برای پیش‌بینی عملکرد حزبش در انتخابات میان‌دوره‌ای‌ در نظر می‌گیرند. ۲۰۲۲ یکی از آن سال‌ها است، به این معنا که برخی قانون‌گذاران در کاپیتول هیل به‌شدت تمایل دارند تا اوضاع را برای بایدن در مناطقی که برنامه‌اش‌ از محبوبیت برخوردار است، تغییر دهند.

در حال حاضر، مشکل اصلی بایدن حزبش در کاپیتول هیل است؛ پس از نخستین سال پرتنش و ناخوشایندش در دفتر ریاست‌جمهوری که شاهد شکست‌های بزرگ‌ کاخ سفید در حوزه قانون‌گذاری بود، درگیری‌های رئیس‌جمهوری با کنگره را دلیل اصلی پایین ماندن میزان محبوبیت‌ بایدن می‌دانند. جو منچین و کیرستن سینما، دو دموکرات میانه‌رو در مجلس سنا، تا حد زیادی مسئول شکست برنامه‌ ویژه بایدن موسوم به «دوباره بهتر بساز»، و همچنین فشار مردمی برای لایحه حق رای بودند، موضوعی که رهبران حقوق مدنی آن را برای حفاظت از رای در مناطقی با اکثریت سیاه‌پوست در جنوب و دیگر مناطق تحت کنترل جمهوری‌خواهان، ضروری نامیده‌اند، مناطقی‌ که مقام‌ها در حال متوقف کردن رای‌گیری ایمیلی، بستن حوزه‌های انتخاباتی، مخدوش کردن فهرست‌های رای‌دهندگان و تصویب تبصره‌های‌ دیگری با هدف از بین بردن شانس دموکرات‌ها در پای صندوق‌های رای‌اند.

شکست کاخ سفید و بایدن حتی در مدیریت حزب خودش با ناتوانی تقریبا تمام‌و‌کمالش در جلب هرگونه حمایتی از جانب جمهوری‌خواهانِ مجلس سنا برای طرح‌هایش همراه شد. این موضوع قابل پیش‌بینی بود، البته در صورتی که بایدن پس از چهار سال ریاست جمهوری دونالد ترامپ، شخصا متعهد نمی‌شد کشور را متحد کند و حتی ابراز عقیده نمی‌کرد که تسلط ترامپ بر حزب جمهوری‌خواه (و بن‌بست سنا که پیش از او هم وجود داشت) با شکست ترامپ کاهش خواهد یافت.

حالا، در پایان ماه مارس، چندین ماه است که بایدن در حوزه قانون‌گذاری موفقیتی کسب نکرده است و به نظر می‌رسد در روزهای پیش‌رو امیدی به احیای لایحه حق رای یا برنامه «دوباره بهتر بساز» نیست. این برای حزبی که سعی می‌کند رای‌دهندگان را درباره اهمیت حفاظت از اکثریتش در کنگره متقاعد کند، خوب نیست.

آیا بایدن می‌تواند پیش از انتخاباتِ میان‌دوره‌ای دوباره حمایت از‌دست‌رفته را بازیابد؟

معلوم نیست. اساسا برای این کار دو راه پیش روی او قرار دارد: عبور از بن‌بست مجلس سنا، از جمله ناتوانی حزبِ خودش در دستیابی به توافق درباره لایحه‌ای که تقریبا یک سال است در دست اجرا بوده است، یا بازیابی اعتماد و حمایت آمریکایی‌ها به شیوه‌ای دیگر. برخی کارشناسان نظرسنجی انتظار داشتند آقای بایدن در نتیجه تهاجم روسیه به اوکراین مورد حمایت‌های غیرمرتبط با کشمکش‌هایش در واشنگتن دی‌سی قرار بگیرد، با توجه به اینکه او تا حد زیادی موضع اکثریت مردم ایالات متحده را اتخاذ کرده است مبنی بر اینکه به اوکراین کمک نظامی شود اما مستقیم درگیر جنگ نشوند.

اما به این دلیل که بسیاری از آمریکایی‌ها این جنگ را دور از خانه و بی‌ربط به ایالات متحده می‌دانند، هیچ تکان و جهشی در نظرسنجی‌ها اتفاق نیفتاده است. همچنین این احتمال وجود دارد که آمریکایی‌ها در مورد سیاست‌های رئیس‌جمهوری سر‌در‌گم باشند؛ اکثریت گسترده از ممنوعیت واردات انرژی روسیه حمایت می‌کنند، اما در عین حال، دولت به‌دلیل افزایش قیمت بنزین و تورم، با انتقاد شدید مخالفان سیاسی مواجه شده است، که کاخ سفید هر دوی آن‌ها را با تهاجم روسیه مرتبط می‌داند.

حالا بهترین فرصتی که رئیس‌جمهوری برای افزایش حمایت آمریکایی‌ها دارد کار کردن با کاپیتول هیل است تا بتواند پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای به پیروزی ملموس و چشمگیری در حوزه قانون‌گذاری دست پیدا کند؛ مسائل زیادی وجود دارد که کاخ سفید می‌تواند به آن‌ها رسیدگی کند، از وضعیت اقلیمی گرفته تا تورم و وام‌های دانشجویی، اما مشخص نیست که آیا تیم رئیس‌جمهوری توان آن را خواهد داشت اقدام‌های‌ دیگری را برای پیشبرد تصویب بخش‌هایی از برنامه بایدن سازماندهی کند یا خیر.

احتمالا آسیب‌زننده‌ترین موردی‌ که می‌تواند فرصت‌های‌ بایدن را در ادامه سال از بین ببرد، سستی و بی‌تفاوتی است. با توجه به شکست‌های دموکرات‌ها در چند ماه گذشته، احتمال زیادی وجود دارد که دموکرات‌ها در کنگره یا خود کاخ سفید به تلاش برای پیشبرد بیشتر دستور کار رئیس‌جمهوری بی‌تفاوت باشند و برای بسیاری از نظر سیاسی بی‌درد‌سر‌تر است که در ماه نوامبر، از کانون توجه دور باشند.

این راهبرد می‌تواند در پاییز امسال برای عده‌ای کارساز باشد، اما با گذر زمان این موضوع هرچه بیشتر روشن می‌شود که دموکرات‌ها با نزدیک شدن به انتخابات میان‌دوره‌ای، باید کنترل روایت‌ها و جریان‌ها پیرامون کاخ سفید و اکثریت کنگره را در اختیار داشته باشند، اگر می‌خواهند شانسی برای حفظ کاخ سفید و اکثریت کنگره داشته باشند.

© The Independent

بیشتر از جهان