قرص فایزر روی افراد مبتلا به کووید حاد نیز آزمایش می‌شود

پکسلووید در صورت مصرف در پنج روز اول پس از مشاهده علائم، خطر بستری و مرگ را تا ۸۸ درصد کاهش می‌دهد

دو ماده فعال پکسلووید به‌صورت قرص‌های مجزا در یک بسته‌بندی قرار می‌گیرند و باید آن‌ها را با هم به‌مدت پنج روز و روزی دو بار مصرف کرد‌ـ PFIZER / AFP

افرادی که تازه‌ به کووید مبتلا شده‌اند داروی ضدویروسی مصرف کردند که حالا قرار است روی بیماران بستری در بیمارستان آزمایش شود.

بررسی‌های بالینی نشان داده است که این داروی ساخت شرکت فایزر به نام پکسلووید (Paxlovid) در صورت مصرف در پنج روز اول پس از مشاهده علائم، خطر بستری و مرگ را تا ۸۸ درصد کاهش دهد.

این دارو تاکنون برای درمان کووید در مراحل اولیه در بریتانیا مجوز گرفته است و حالا، محققان می‌خواهند کارایی پکسلووید را بر افراد مبتلا که بستری شده‌اند، ارزیابی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این مطالعه، که بزرگ‌ترین پژوهش تصادفی در مورد داروهای احتمالی کووید‌ـ۱۹ و موسوم به آزمایش ریکاوری (احیا) است، بیماران بستری در بیمارستان‌های سراسر بریتانیا این دارو را مصرف خواهند کرد.

پیتر هوربی، استاد دانشگاه آکسفورد و یکی از بازرسان ارشد آزمایش ریکاوری، می‌گوید: «پکسلووید داروی خوراکی ضدویروس امیدبخشی است، اما نمی‌دانیم آیا می‌تواند بقای بیماران مبتلا به کرونای حاد را افزایش دهد.»

محققان می‌گویند هدف اصلی‌شان پی بردن به این نکته است که آیا پکسلووید می‌تواند خطر مرگ بیماران بستری در بیمارستان به‌علت ابتلا به کووید‌ـ۱۹ را کاهش دهد.

این محققان افزودند در این مطالعه که به سرپرستی دانشگاه آکسفورد انجام می‌شود، این نکته که آیا با این روش درمانی می‌توان طول مدت بستری در بیمارستان یا نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی را کاهش داد نیز بررسی می‌شود.

در این روش، میزان ویروس را در بدن پایین نگه می‌دارند و به دستگاه ایمنی بدن امکان می‌دهند بر عفونت غلبه کند.

دو ماده فعال پکسلووید به‌صورت قرص‌های مجزا در یک بسته‌بندی قرار می‌گیرند و باید آن‌ها را با هم به‌مدت پنج روز و روزی دو بار مصرف کرد.

© The Independent