مردی که هفتاد سال است سنگ می‌خورد

«سنگ‌خوار سمنگان» ۹۴ سال دارد و می‌گوید اگر سنگ نخورد، نمی‌تواند راه برود

مرد ۹۴ ساله سمنگانی که خوراکش سنگ است، ادعا می‌کند مردم را با خواندن دعا معالجه می‌کند. صوفی عبدالرازق، ۹۴ سال دارد و ساکن روستای آسیا آباد در اطراف شهرستان حضرت سلطان استان سمنگان، در شمال افغانستان است. صوفی عبدالرزاق، هفتاد سال است که سنگ می‌خورد.

چند سال قبل، وقتی صوفی عبدالرازق دندان‌هایش را در اثر خوردن سنگ از دست داد، نوع مخصوصی از سنگ را در کوه‌های سمنگان پیدا کرد که می‌تواند به خوردن آن ادامه دهد.

صوفی عبدالرازق غذاهای متنوع نیز می‌خورد، اما سنگ هم جزو سه وعده غذایی او است. او می‌گوید اگر سنگ نخورد، حالش بد می‎شود و نمی‌تواند راه برود. او می‌افزاید که خوردن سنگ به او انرژی می‌بخشد و باعث می‌شود که غذاهای دیگر را نیز با اشتها بخورد.

صوفی عبدالرازق هرگز در طول عمرش به پزشک مراجعه نکرده است و ادعا می‌کند مردم را با خواندن دعا و دادن «تعویذ» معالجه می‌کند. ادعایی که به تایید پزشکان و متخصصان نرسیده است.

او در تمام عمرش فقط یک ‌بار، زمانی که در دوران حکومت محمد ظاهر، آخرین پادشاه افغانستان، به خدمت سربازی رفته بود، آمپول زده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صوفی عبدالرازق می‌گوید: «در کل زندگی‌ام، فقط یک ‌بار، زمانی که در خدمت سربازی بودم، به دستم آمپول زدم. از آن زمان تا حالا هرگز به پزشک رجوع نکرده‌ام.»

بیمارانی که برای دریافت دعا و تعویذ به دیدار صوفی عبدالرازق می‌روند، به جای پول، سنگ دلخواهش را از کوه‌های سمنگان می‌آورند. هرچند او ادعا می‌کند که خوردن سنگ، به طول عمر و سلامتی‌اش کمک کرده است، این ادعا درست به نظر نمی‌‎رسد. 

عبدالقدوس، پسر عبدالرازق، می‌گوید که از زمانی که او کودک بوده است، پدرش سنگ می‌خورده و تاکنون به این کارش ادامه داده است. او می‌افزاید که بارها کوشیده است پدرش را از خوردن سنگ بازدارد، اما تلاش‌های او بی‌نتیجه مانده است. با این حال، عبدالقدوس مدعی است که پدرش تا چند سال قبل که دندان‌های سالم داشت، روزانه حدود یک کیلوگرم سنگ می‌خورد، اما اکنون که دندان‎هایش را از دست داده است، حدود نیم کیلو سنگ می‌خورد.

این مرد با آن که در طول ۹۴ سال عمرش، به پزشک رجوع نکرده است و در روستای کوهستانی حضرت سلطان، به مراقبت‌های بهداشتی نیز دسترسی ندارد، هنوز با کمک عصا راه می‌رود و روزانه چند کیلومتر قدم می‌زند.

هرچند صوفی عبدالرازق ادعا می‌کند که خوردن سنگ، به جای زیان، به او سلامتی و توانمندی داده است، این ادعای او با آنچه پزشکان در مورد ساختار بدن انسان و ضررهای خوردن اشیای سختی مانند سنگ می‌گویند، در تضاد است. ادعاهای او درباره شفای بیماران نیز هرگز به تایید متخصصان نرسیده است.

بیشتر از جهان