آمار بالای تلفات سفرهای نوروزی؛ هشت هزار مصدوم و ۴۳۱ کشته

با اینکه مثلث ایمنی جاده‌ای شامل راه، وسیله نقلیه و راننده است، در ایران فقط به رانندگان توصیه می‌شود که مراقب باشند

با توجه به افزایش میزان مسافرت، تعداد مصدومان و جان‌باختگان تصادف نیز در سفرهای نوروزی امسال میزان بالایی داشته است‌ـ khabarkhodro

با کاهش محدودیت‌های مربوط به کرونا و فراهم شدن امکان سفرهای نوروزی برای دارندگان وسایل نقلیه‌ که دو نوبت واکسن زده باشند، موج عظیمی از مسافرت در اواخر اسفند و اوایل فروردین انجام شد.

بر اساس تازه‌ترین آمار مرکز مدیریت راه‌های کشور، از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا ۵ فروردین ۱۴۰۱ مجموع ترددهای بین‌استانی به حدود ۱۸ میلیون وسیله نقلیه رسید که از این تعداد، ۹۵ درصد آن مربوط به خودروهای شخصی بوده است. این آمار در قیاس با مدت مشابه در نوروز سال گذشته، ۴۴ درصد و در مقایسه با نوروز سال ۱۳۹۹، ۱۷۴ درصد افزایش یافته است.

با توجه به افزایش میزان مسافرت، تعداد مصدومان و جان‌باختگان تصادف نیز در سفرهای نوروزی امسال میزان بالایی داشته است، طوری‌که بر اساس گزارش پلیس راهنمایی و رانندگی تا روز شنبه ششم فروردین، ۴۳۱ نفر در تصادف‌های جاده‌ای جان خود را از دست داده و بیش از ۸۰۰۰ نفر مصدوم شده‌اند.

به گفته کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی، ۳۰ درصد تصادف‌ها به‌علت واژگونی و ۱۶ درصد تصادف‌ها با عابران پیاده بوده است.

تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی، نیز در تحلیل تصادف‌های رانندگی به ایسنا گفت: «حدود نیمی از تصادف‌ها در بازه زمانی ۱۲ تا ۲۰ رخ داده، ۷۰ درصد تصادف‌ها در جاده و ۳۰ درصد شهری بوده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در تعطیلات نوروزی امسال، خوزستان، بوشهر، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و اصفهان به ترتیب با ۱۵۰ درصد، ۹۹ درصد، ۷۷ درصد، ۷۶ درصد و ۷۲ درصد بیشترین افزایش را در ترددهای بین‌استانی تجربه کردند و بالاترین میزان میزبانی به استان‌های گیلان و مازندران مربوط است.

در کنار آمار پلیس راه، سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز اعلام کرد که از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا پنجم فروردین ۱۴۰۱، ١٥٧٠ ماموریت انجام داده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۷۵ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش این سازمان، ۸۴۶ مورد از این عملیات‌ها مربوط به حوادث ترافیکی بوده که نسبت به سال گذشته رشد ۴۲ درصدی داشته است.

در حالی که خواب‌آلودگی رانندگان،‌ ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه، بی‌دقتی و بی‌احتیاطی، مواردی است که پلیس راهنمایی و رانندگی به‌عنوان مهم‌ترین عوامل تصادف‌های رانندگی اعلام می‌کند، متخصصان بر این باورند که استاندارد نبودن جاده‌ها و وجود نداشتن علائم ایمنی، نبودن استراحتگاه‌های بین‌جاده‌ای به میزان کافی و همچنین ایمن نبودن خودروها از عوامل تاثیرگذار در آمار بالای کشته‌شدگان در جاده‌‌های ایران است.

کارشناسان از مثلث ایمنی جاده‌ای شامل راه (جاده)، وسیله نقلیه و راننده (انسان) نام می‌برند، اما در ایران تنها کاری که در سال‌های اخیر انجام شده توصیه به رانندگان برای احتیاط بیشتر بوده است، تا آن‌جا که حسن علیزاده نماینده مجلس در تذکر شفاهی جلسه علنی روز ۱۱ آذر ۱۴۰۰ با انتقاد از وضعیت جاده‌ها خطاب به سایر نمایندگان گفت: «با این که سفر‌های بین‌استانی به‌دلیل محدودیت‌های کرونایی کاهش پیدا کرده است، اما تلفات جاده‌ای همچنان ادامه دارد، چرا طرح‌های ایمن‌سازی جاده‌ای در نقاط حادثه‌خیز به کندی پیش رفته و هر روز شاهد داغدار شدن خانواده‌ها بر اثر سانحه تصادف هستیم؟»

رضا اکبری، معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای، نیز در آبان ۱۴۰۰ گفته بود: «هزار و ۵۸۵ نقطه حادثه‌خیز را در کشور شناسایی کردیم.» او در ادامه تاکید کرده بود که به‌دلیل محدودیت منابع، فقط ۵۰۰ نقطه از نقاط خطرساز جاده‌ای اصلاح و ایمن‌سازی شده است.

این توصیه‌ها البته سال‌ها است که نادیده گرفته می‌شود و در کنار بی‌توجهی به ایمن‌سازی جاده‌ها، خودروهای غیراستاندارد نیز روز‌به‌روز بیشتر قربانی می‌گیرند، چنان که به گفته پلیس، در تصادفی در تعطیلات نوروز، تنها به‌عنوان یک نمونه، خودروی دناپلاس تا موتور جمع شد اما کیسه هوایش باز نشد.