الیگارش روسی-اسرائیلی پوتین را یک «روان پریش» خواند

«او یک بیمار روانی است و نه‌تنها باید با این موضوع زندگی کند، بلکه باید روی نیمکت متهم در دادگاه جنایات جنگی بنشیند»

نوزلین رئیس کنگره یهودیان روسیه، رئیس هیئت امنای موزه قوم یهود، صندوق ملی یهودیان، دانشگاه عبری و دانشگاه تل آویو است- AFP

لئونید نوزلین، میلیاردر روسی-اسرائیلی که در اوایل ماه جاری اعلام کرد تابعیت روسیه را از خود سلب می‌کند، روز جمعه طی مصاحبه‌ای با کانال ۱۲ اسرائیل، ولادیمیر پوتین را یک «روان‌پریش» خواند.

او پیش‌تر گفته بود که با ادامه تهاجم مسکو به اوکراین از روسی بودنش خجالت می‌کشد و به همین دلیل تابعیت روسی خود را کنار خواهد گذاشت.

شناخت نوزلین از پوتین به پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بازمی‌گردد. او از جهان خواست تا موضع تهاجمی خود را علیه پوتین حفظ کند. به گفته این الیگارش روسی-اسرائیلی پوتین در حال حاضر مانند موشی در گوشه‌ای گرفتار شده است.

نوزلین در بخشی از صحبت‌هایش به بیوگرافی پوتین اشاره کرد که در مورد خودش گفته است «موش را به گوشه‌ای هل ندهید، احتمال حمله و گاز گرفتن وجود دارد.»

نوزلین گفت که پوتین عقده حقارت جدی دارد که به دلیل کوتاه قد بودن او بوده است.

او افزود: «من عذرخواهی می‌کنم، نمی‌خواهم به کسی توهین کنم، اما من تعداد زیادی از این ناپلئون‌ها را در زندگی دیده‌ام.»

او گفت که پوتین بدون شک یک جنایتکار جنگی است، اما این موضوع دیوانگی او را پنهان نمی‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «او یک بیمار روانی است و نه‌تنها باید با این موضوع زندگی کند، بلکه باید روی نیمکت متهم در دادگاه جنایات جنگی بنشیند».

 نوزلین همچنین گفت که شکست‌های آشکار روسیه در جنگ ناشی از فقدان «تفکر استراتژیک» پوتین است.

 این الیگارش روسی-اسرائیلی گفت: «او درگیر یک داستان طولانی شده است و اکنون نمی‌داند چگونه خود را از آن خلاص کند.»

 او تلاش‌های اسرائیل برای پایان درگیری بین روسیه و اوکراین را ستود و گفت که اسرائیل به لطف جایگاه بین‌المللی‌اش این امکان را دارد تا میانجیگری کند.

لئونید نوزلین در دادگاه غیابی به چندین اتهام ازجمله توطئه برای ارتکاب قتل مجرم شناخته شده و به حبس ابد در پشت میله‌های زندان محکوم شد.  اما در سال ۲۰۱۴، دادگاه به نفع نوزلین رای داد و مسکو را به انجام «تلاش بی‌رحمانه برای نابودی [او] و مصادره دارایی‌هایش متهم کرد.»

 در سال‌های پس از آن، نوزلین خود را به‌عنوان یک تاجر و فعال نفوذ بشر تثبیت کرد. او همچنین رئیس کنگره یهودیان روسیه، رئیس هیئت امنای موزه قوم یهود، صندوق ملی یهودیان، دانشگاه عبری و دانشگاه تل آویو است. وی همچنین مالکیت ۲۵ درصد از روزنامه اسرائیلی هاآرتص را نیز در اختیار دارد.

بیشتر از جهان