لغو مذاکرات آمریکا با طالبان، به دلیل بستن مدارس دختران

وزارت خارجه قطر در باره تعلیق مذاکرات دوحه هنوز اظهارنظر نکرده است

شماری از دختران دانش‌آموز در افغانستان با چشمانی اشک‌آلود از طالبان خواستند بگذارد به مدرسه بروند- Ahmad SAHEL ARMAN / AFP

رویترز گزارش داد که مقام‌های ایالات متحده آمریکا گفته‌اند پس از آنکه طالبان تصمیم خود مبنی بر بسته ماندن مدارس به روی دختران بالاتر از کلاس ششم را اعلام کرد، آمریکا تمامی جلساتش با طالبان را لغو کرد. این جلسات قرار بود روزهای شنبه و یکشنبه در دوحه، پایتخت قطر، برگزار شوند.

لغو جلسات گفت‌وگو با طالبان نخستین مخالفت آشکار ایالات متحده با عملکرد طالبان‌ در هشت ماه گذشته است که نام شماری از رهبران آن را هم در فهرست سیاه قرار داده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «تصمیم طالبان نقض ناامیدکننده و غیرقابل توضیح تعهدات این گروه در برابر مردم افغانستان و جامعه جهانی است. آمریکا برخی تعاملات از جمله نشست‌های از پیش برنامه‌ریزی‌شده در دوحه را لغو و به‌صراحت اعلام می‌کند که این تصمیم یک نقطه عطف بالقوه در تعامل با طالبان است.»

رویترز به نقل از سه منبع معتبر نوشت که جلسات لغوشده قرار بود روزهای شنبه و یکشنبه و در حاشیه نشست «دوحه فارم» میان مقام‌های آمریکایی و طالبان برگزار شود. بنا بود در برخی از این جلسات، نمایندگان سازمان ملل متحد و بانک جهانی هم شرکت کنند.

در همین حال سخنگوی وزارت امور خارجه طالبان نیز تایید کرد هیئتی از طالبان با حضور امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه، قصد داشت به دوحه سفر کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رویترز به نقل از این سه منبع افزود که هیئت‌های آمریکایی و طالبان قرار بود در این جلسات درباره آزادسازی پول‌های نقد و صدها میلیون دلاری که در حال حاضر در صندوق امانات بانک جهانی برای امور آموزشی افغانستان اختصاص داده شده است، مذاکره کنند.

به نوشته رویترز، یک دیپلمات وزارت خارجه طالبان که نمی‌خواهد نامش ذکر شود، گفت: «هواپیمای قطری که قرار بود هیئت امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه طالبان، را از کابل به قطر انتقال دهد، نیامد.»

وزارت خارجه قطر در این مورد اظهارنظری نکرده است.

نشست «دوحه فارم» دو روزه است و در قطر برگزار شود. در این نشست، نمایندگان ایالات متحده آمریکا، سازمان ملل متحد و نمایندگانی از برخی از کشورهای غربی دعوت شده‌اند. تعدادی از زنان افغان نیز در این نشست شرکت خواهند کرد.

طالبان از زمان به قدرت رسیدن در افغانستان، در مدارس را به روی دختران بالاتر از کلاش ششم بست؛ اما بعد در نتیجه فشارهای بین‌المللی، اعلام کرد که در سال نو خورشیدی تمامی دختران می‌توانند به مدرسه بروند. با این حال، هنگامی که دختران افغان در روز سوم فروردین به مدرسه‌ رفتند، افراد طالبان جلو آنان را گرفتند و اعلام کردند دختران بالاتر از کلاس ششم تا اطلاع ثانوی اجازه ندارند به مدرسه بروند.

این تصمیم طالبان با واکنش‌های بین‌المللی گسترد‌ه‌ای روبه‌رو شد و سازمان ملل متحد، آمریکا و شماری از کشورها نارضایتی خود را از بسته ماندن مدرسه‌های دخترانه در افغانستان ابراز کردند و شماری از دختران دانش‌آموز در افغانستان با چشمانی اشک‌آلود از طالبان خواستند به آنان اجازه دهد به مدرسه بروند.

رعایت حقوق بشر، تضمین حفظ آزادی بیان و رعایت حقوق زنان‌ که از زمان به قدرت رسیدن طالبان به حاشیه رانده شده‌، از مواردی‌اند که جامعه جهانی بر لزوم تحقق آن اصرار دارد.

در حالی که در رژیم گذشته، پاکستان و عربستان سعودی نخستین کشورهای بودند که طالبان را به رسمیت شناختند، این بار هیچ کشوری امارت طالبان را به رسمیت نشناخته است. اگرچه شماری از کشورها به منظور انتقال کمک‌های بشردوستانه با رژیم طالبان در ارتباط‌اند.

در هشت ماه گذشته طالبان بارها به بازداشت، شکنجه و قتل نظامیان و غیرنظامیان در افغانستان متهم شده است. سرکوب تظاهرات زنانی که حقوقشان را از طلب می‌کردند و حتی زندانی کردن، شکنجه و تجاوز به زنان معترض مواردی‌اند که در کارنامه هشت ماهه طالبان ثبت شده‌اند؛ اما با وجود تمام این اتهام‌های جنایت علیه بشریت که بر طالبان وارد است، این نخستین بار است که ایالات متحده آمریکا جلساتش با طالبان را لغو می‌کند.

پیش از این نیز نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان در دوحه با شماری از رهبران طالبان دیدار و گفت‌وگو کرده بود؛ با این حال تصریح شد که این دیدار به معنای به رسمیت شناختن طالبان نیست.