روسیه: فضاپیمای اروپایی را پرتاب نخواهیم کرد

روسیه قرار است هفته آینده یک فضانورد آمریکایی و دو فضانورد روس را از ایستگاه فضایی بین المللی به زمین برگرداند

راکت بالابرنده سازمان فضایی روسیه در پایگاه هوایی بایکونور قزاقستان - HANDOUT / AFP

رئيس سازمان فضایی روسیه روز پنجشنبه، ۲۴ مارس، گفت پرتابگرهایی که قرار بود فضاپیمای اروپا را به مدار پرتاب کنند، اکنون برای پرتاب ماهواره‌های شرکت‌های روسی یا کشورهای دوست روسیه استفاده خواهند شد.

به گزارش رویترز، دمیتری راگازین، رئيس روس‌کاسموس، با اعلام این خبر افزود که این مسئله ۱۰ موشک پرتابگر به فضا را شامل می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس سازمان فضایی روسیه پیش‌تر تحریم‌های غرب علیه روسیه سر اوکراین را مانعی برای همکاری‌های فضایی میان غرب و روسیه دانسته و درباره آن هشدار داده بود؛ با این حال، سازمان فضایی روسیه در بیانیه‌ای با رد برخی گمانه‌زنی‌ها درباره سرنوشت فضانورد آمریکایی مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی، اعلام کرد که بدون توجه به تنش‌های سیاسی و رخدادهای جهانی، به ادامه کار ایستگاه فضایی بین‌المللی متعهد است.

شرکت روس‌کاسموس قرار است در تاریخ ۳۰ مارس، مارک ونده‌هی، فضانورد آمریکایی، را به همراه آنتون اشکاپلروف و پیتر دوبروف، دو فضانورد روس، به زمین بازگرداند.

بالا گرفتن تنش‌ها میان غرب و روسیه و قطع بسیاری از روابط اقتصادی و بازرگانی میان دو طرف به نگرانی‌ها درباره امکان رها کردن فضانورد آمریکایی در ایستگاه فضایی دامن زد؛ اما سازمان فضایی روسیه با تکذیب این شایعه که «نگرانی خانواده فضانورد مارک ونده‌هی را سبب شد» تاکید کرد، فعالیت امن خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی در مدار زمین اولویت اصلی این شرکت است.

بیل نیلسون، رئيس ناسا، پنجشنبه، ۲۴ مارس، گفت روابط حرفه‌ای میان سازمان فضایی ایالات متحده و سازمان فضایی روسیه در شرایط پرتنش سیاسی کنونی نیز بدون تغییر ادامه خواهد داشت.

بیشتر از جهان