دادگاه انقلاب یک روزنامه‌نگار را به ۲۰ سال زندان محکوم کرد

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ایران یکی از خطرناک‌ترین کشورها برای روزنامه‌نگاران است

ماموران سازمان اطلاعات دشتستان (برازجان) حسین رویین‌تن را در تاریخ ۲۵ مهر ۱۳۹۶ دستگیر کردند- عکس از عصر ایران

دادگاه انقلاب شهرستان دشتستان حسین رویین‌تن، روزنامه‌نگار و کنشگر سیاسی ساکن این شهر، را به ۲۰ سال حبس تعزیری و پرداخت جزای نقدی محکوم کرد. در صورتی‌ که حکم رویین‌تن در دادگاه تجدیدنظر نیز تایید شود، ۱۰ سال زندان او قابل‌اجرا خواهد بود.

ماموران سازمان اطلاعات دشتستان (برازجان) حسین رویین‌تن را در تاریخ ۲۵ مهر ۱۳۹۶ دستگیر کردند. او حدود یک‌ ماه بعد با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت از زندان آزاد شد؛ اما در ۲۴ اسفند ۱۴۰۰، قاضی امین‌ مطهری‌پور این روزنامه‌نگار را با اتهام‌هایی همچون «اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام»، «توهین به مقدسات» و «توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و رهبر» در مجموع به ۲۰ سال زندان و پرداخت ۱۵ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم کرد.

این دادگاه ایجاد کارزار در فضای مجازی و دعوت به تجمع «غیرقانونی» را نیز از مصادیق اتهام علیه این روزنامه‌نگار اعلام کرد. حسین رویین‌تن که متولد سال ۱۳۴۲ است، پیش‌تر نیز با اتهام‌های مشابه دستگیر و زندانی شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی ایران با وجود هشدارها و توصیه‌های نهادهای بین‌المللی، به آزار، سرکوب و دستگیری روزنامه‌نگاران در داخل و خارج از کشور ادامه می‌دهد. بررسی‌های سازمان گزارشگران بدون مرز نشان می‌دهد که ایران یکی از خطرناک‌ترین کشورها برای روزنامه‌نگاران است و در ۴۰ سال گذشته، بیش از ۹۰۰ روزنامه‌نگار در این کشور دستگیر و روانه زندان شده‌اند.

رده‌بندی آزادی رسانه‌ها نیز حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران در میان ۱۰ کشور سرکوب‌کننده رسانه‌ها قرار دارد و از میان ۱۸۰ کشور جهان، با رتبه ۱۷۴ یکی از بدترین جایگاه‌ها را در اختیار دارد.

روح‌الله زم روزنامه‌نگاری بود که پس از ربوده شدن از خاک عراق محکوم و سپس در آذر ۱۳۹۹ اعدام شد. کیانوش سنجری، روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس، نیز در روزهای اخیر و پس از خروج از ایران، در رشته توییتی نوشت که پس از تحمل پنج‌ سال و پنج ماه و ۲۰ روز زندان، تیمارستان، بازجویی در خانه امن، حضوروغیاب در دایره نظارت و پرداخت جریمه ایران را ترک می‌کند. دادگاه انقلاب او را نیز با اتهام‌های همچون «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «عضویت در گروهک غیرقانونی» محکوم کرده بود.

مجموعه فعالان حقوق بشر در گزارش سالانه خود که به‌تازگی منتشر شد، اعلام کرد که در سال ۱۴۰۰، بالغ‌ بر یک هزار و ۷۰۰ شهروند ایرانی با دلایل سیاسی و عقیدتی دستگیر شده‌اند و دادگاه‌های جمهوری اسلامی ایران نیز با صدور رای در ۳۱۰ پرونده، جمعا ۱۲ هزار و ۷۶۰ ماه حبس تعزیری و ۵۵۶ ماه حبس تعلیقی برای متهمان عقیدتی یا امنیتی صادر کرده‌اند.