پرتاب موشک قاره‌پیما در بزرگ‌ترین آزمایش موشکی کره‌شمالی از سال ۲۰۱۷

این دست‌کم سیزدهمین آزمایش موشک بالیستیک کره‌شمالی در سال جاری میلادی است

ارتش کره جنوبی پیش‌تر از یک آزمایش موشکی ناموفق کره‌شمالی در ۲۵ اسفندماه (۱۶ مارس) خبر داده بود- Jung Yeon-je/ AFP

مقام‌های نظامی کره جنوبی و ژاپن اعلام کردند کره شمالی روز پنجشنبه، چهارم فروردین‌ماه، یک موشک بالیستیک قاره‌پیما (ICBM) را به سمت دریا در سواحل شرقی آن کشور پرتاب کرده است.

این نخستین آزمایش با برد کامل بزرگ‌ترین موشک‌های کره شمالی مجهز به سلاح هسته‌ای از سال ۲۰۱۷ به این‌سو محسوب می‌شود و از گامی بزرگ در توسعه تسلیحاتی خبر می‌دهد که به‌طور بالقوه امکان حمل کلاهک‌های هسته‌ای به هر نقطه از ایالات متحده را دارند.

مقام‌های ژاپنی روز پنجشنبه اعلام کردند  به‌نظر می‌رسد کره‌شمالی یک «نوع جدید» موشک بالیستیک قاره‌پیما را آزمایش کرده است که در حدود ۷۱ دقیقه تا برد ۱۱۰۰ کیلومتری رفته است.

بنابر اعلام گارد ساحلی ژاپن، این موشک در ساعت ۳:۴۴ بعدازظهر به‌وقت محلی (۶:۴۴ صبح گرینویچ) در ۱۷۰ کیلومتری غرب استان شمالی آئوموری، در منطقه انحصاری اقتصادی آن کشور در دریا فرود آمده است.

رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی نیز بدون ذکر جزئیات، از شلیک یک «پرتابه ناشناس» ازسوی کره شمالی در روز پنجشنبه خبرداد. به گزارش خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی، او گفته است که به‌نظر می‌رسد موشکی دوربرد، احتمالا یک موشک بالیستیک قاره‌پیما، به‌صورت «هوایی» به‌سمت فضا پرتاب شده باشد.

کره‌شمالی، ژاپن و ایالات متحده، این آزمایش موشکی کره‌شمالی را به‌شدت محکوم کردند. فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن که برای شرکت در نشست کشورهای «گروه هفت» در بروکسل، پایتخت بلژیک، به‌سر می‌برد، این اقدام کره‌شمالی را نابخشودنی و غیرقابل پذیرش و تهدیدی برای «صلح و امنیت ژاپن، منطقه و جامعه بین‌المللی» دانست.

ارتش کره جنوبی نیز اعلام کرد که در پاسخ به این پرتاب موشکی، از زمین، دریا و هوا، موشک‌هایی به‌سمت دریای ژاپن شلیک کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیونگ‌یانگ از سال ۲۰۱۷ به این‌سو، موشک بالستیک قاره‌پیمای دوربرد با برد کامل آزمایش نکرده بود؛ اما کیم‌ جونگ اون، رهبر کره‌شمالی، در ماه‌های گذشته خواستار تقویت دفاع ملی برای مقابله با وضعیت بی‌ثبات بین‌المللی شد و احتمال ازسرگیری «همه فعالیت‌های موقتا تعلیق‌شده» (شامل را آزمایش‌ تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های دوربرد) را مطرح کرد.

آزمایش موشکی روز پنجشنبه، دست‌کم سیزدهمین آزمایش موشک بالیستیک کره‌شمالی در سال جاری میلادی است؛ ایالات متحده، کره جنوبی و ژاپن تمامی این آزمایش‌های موشکی پیاپی بی‌سابقه را محکوم کرده‌اند.

ارتش کره جنوبی پیش‌تر از یک آزمایش موشکی ناموفق کره‌شمالی در ۲۵ اسفندماه (۱۶ مارس) خبر داده و اعلام کرده بود که به‌نظر می‌رسد موشک ناشناس مدت کوتاهی پس از پرتاب از فرودگاه سونان، برفراز پیونگ‌یانگ، پایتخت آن کشور، منفجر شده است. 

هم‌زمان، گزارش‌هایی نیز از آمادگی کره‌شمالی برای آزمایش موشک عظیم هواسونگ-۱۷، موسوم به «موشک هیولا» با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای، منتشر شده بود. ایالات متحده و کره جنوبی به‌تازگی هشدار داده‌اند که ممکن است کره‌شمالی برای نخستین‌بار از سال ۲۰۱۷، یک موشک بالیستیک قاره‌پیما را با برد کامل آزمایش کند.

به گفته تحلیلگران، هواسونگ-۱۷ «به‌طور قابل توجهی» از آخرین موشک بالیستیک قاره‌پیمای کره‌شمالی که نوامبر سال ۲۰۱۷ آزمایش شد، هواسونگ-۱۵، بزرگ‌تر است. این موشک نخستین‌بار در اکتبر ۲۰۲۰ رونمایی شد و پس از آن، بار دیگر در اکتبر ۲۰۲۱ به‌نمایش گذاشته شد، اما تاکنون با برد کامل آزمایش نشده بود.

مقام‌های ایالات متحده گفته‌اند که دست‌کم در دو آزمایش موشکی اخیر کره‌شمالی، در ۲۷ فوریه و ۵ مارس، ویژگی‌های بزرگ‌ترین سامانه موشک‌های بالیستیک قاره‌پیمای آن کشور، هواسونگ-۱۷، قابل ردیابی بوده است. به گفته این مقام‌ها، هدف از آن آزمایش‌ها که به‌عنوان پرتاب‌های فضایی معرفی شدند و نشان‌دهنده برد کامل موشک قاره‌پیما نبودند، احتمالا ارزیابی این سامانه جدید قبل از انجام آزمایش برد کامل آن در آینده است.

کیم جونگ اون در ماه جاری اعلام کرد کره شمالی به‌زودی چند ماهواره برای نظارت بر تحرکات نظامی ایالات متحده و متحدانش به فضا پرتاب خواهد کرد.

در بحبوجه حمله روسیه به اوکراین، بازگشت کره‌شمالی به آزمایش‌های تسلیحاتی بزرگ، دردسری تازه برای دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، خواهد بود. 

بیشتر از جهان