هشدار دبیرکل ناتو به روسیه: استفاده از سلاح شیمیایی پیامدهای گسترده خواهد داشت

ینس استولتنبرگ: هر گونه استفاده از سلاح‌های شیمیایی ماهیت درگیری را کاملا تغییر خواهد داد

«چین به روسیه پشتیبانی سیاسی می‌دهد، از جمله از طریق انتشار دروغ‌های فاحش و اطلاعات نادرست»-THOMAS COEX / AFP

یک روز پیش از آغاز به‌کار اجلاس اضطراری سران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، دبیرکل این اتحادیه نظامی غربی می‌گوید هرگونه استفاده روسیه از سلاح‌های شیمیایی در جریان تهاجم نظامی‌اش به اوکراین، پیامدهای گسترده مهمی به دنبال خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ینس استولتنبرگ روز چهارشنبه، ۲۳ مارس، در یک کنفرانس خبری در مقر ناتو در بروکسل گفت، «هر گونه استفاده از سلاح‌های شیمیایی ماهیت درگیری را کاملا تغییر خواهد داد، نقض فاحش قوانین بین‌المللی خواهد بود، و پیامدهای گسترده مهمی به دنبال خواهد داشت.»

او همچنین درباره اهداف اجلاس سران ناتو که قرار است از روز پنجشنبه آغاز شود، گفت، سران کشورهای عضو درباره تقویت نیروهای ناتو در جناح شرقی قلمرو عملیاتی این پیمان و اعزام چهار گروه رزمی جدید به بلغارستان، مجارستان، رومانی، و اسلوواکی توافق خواهند کرد.

دبیرکل ناتو با بیان این که بحران اوکراین نشان داد که ناتو باید توان بازدارندگی و دفاع خود را در درازمدت بازنگری و تقویت کند، ابراز امیدواری کرد که بر سر افزایش عمده نیروها و تجهیزات نظامی در بخش شرقی ناتو توافق شود، و آرایش این پیمان نظامی در همه دامنه‌ها ارتقا یابد.

استولتنبرگ درباره نگرانی ناتو از حمایت چین از روسیه نیز گفت، سران ۳۰ کشور عضو در اجلاس پیش رو، نقش پکن را در جنگ مسکو علیه اوکراین بررسی خواهند کرد.

او افزود: «چین به روسیه پشتیبانی سیاسی می‌دهد، از جمله از طریق انتشار دروغ‌های فاحش و اطلاعات نادرست.»

او اضافه کرد: «انتظار دارم ناتو از چین بخواهد به مسئولیت‌هایش پایبند باشد.»

دبیرکل ناتو در بخش دیگری از اظهارات خود با تاکید بر این که ناتو بخشی از درگیری جاری روسیه و اوکراین نیست، گفت این پیمان نظامی به کمک‌های خود به اوکراین برای دفاع از خودش در برابر روسیه ادامه خواهد داد، و تاکید کرد که با این حال، نیروی نظامی به اوکراین اعزام نخواهد کرد.