خانواده روزنامه‌نگار هندی خواهان محاکمه سران طالبان‌اند

طالبان این روزنامه‌نگار هندی را در ژوییه ۲۰۲۱، در قندهار به قتل رساندند

دانش صدیقی چند روز قبل از مرگ در توییتر نوشته بود که به خودرو آنان حمله شده است - PRAKASH SINGH / AFP

خانواده دانش صدیقی، روزنامه‌نگار هندی برنده جایزه پولیتزر که در ژوییه ۲۰۲۱ در افغانستان به قتل رسید، از دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه خواستند درباره قتل او تحقیق کند و رهبران طالبان را پای میز محاکمه بکشاند.

در نامه‌ای که اختر صدیقی، پدر دانش صدیقی به این دادگاه فرستاد، آمده است: «دانش، پسر دوست‌داشتنی ما، به دلیل انجام وظیفه خبرنگاری به دست طالبان به قتل رسید. او پس از بازداشت به‌صورت وحشیانه‌ای شکنجه و مثله شد.» اختر صدیقی تصریح کرد با اینکه پسرش دیگر هرگز بازنمی‌گردد، این دادخواست می‌تواند تا حدودی آنان را تسکین دهد.

دانش صدیقی چند روز قبل از مرگ در توییتر نوشته بود که به خودرو آنان حمله شده است. به نوشته او، حداقل سه راکت آر‌پی‌جی به سوی خودرو زرهی هاموی حامل او و سربازان ارتش شلیک شد ولی او خوش‌شناس بود که زنده ماند و از محل اصابت راکت به خودرو عکس گرفت.

دانش روز ۱۶ ژوییه، وقتی بر اثر اصابت ترکش در جریان درگیری میان طالبان و نیروهای امنیتی افغان زخمی شد، به چنگ طالبان افتاد. او و دوکماندو دیگر افغان در زمان عقب‌نشینی نیروهای امنیتی از منطقه اسپین بولدک در مرز با پاکستان از سایرین عقب ماندند. صدیقی که زخمی شده بود، به یک مسجد پناه برد اما طالبان پس از اطلاع از حضور او در مسجد، به آنجا حمله کردند و او را با خود بردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تصاویر منتشر شده از جسد صدیقی نشان می‌دهد که او به‌شدت شکنجه شده است؛ به طوری که چهر‌ه‌اش قابل‌شناسایی نبود و چندین گلوله به جاهای مختلف بدنش شلیک شده بود. اثر عبور خودرو از روی او نیز بر جسد مشهود بود. از طرفی، مقایسه عکس‌هایی که طالبان از جسد او به نمایش گذاشتند و جسدی که به خانواده‌اش تحویل شد، نشان می‌داد که پس از مرگ نیز به جسد او هتک حرمت شده است.

طالبان در آن زمان هرگونه مثله کردن جسد صدیقی را رد کرد اما خانواده دانش صدیقی در نامه خود به دادگاه کیفری بین‌المللی، به مثله شدن جسد فرزندشان هم اشاره کرده‌اند. آنان در این نامه به استناد گزارش رسانه‌ها در همان زمان گفتند که فرزندشان غیرقانونی بازداشت و شکنجه شده است. 

آوی سینگ، وکیل این خانواده، در یک نشست خبری آنلاین گفت که والدین صدیقی به دنبال مجازات شش رهبر مشخص و دیگر فرماندهان ناشناس طالبان در دادگاه بین‌المللی کیفری مستقر در لاهه‌اند. او همچنان افزود که این عمل نه تنها یک قتل بلکه یک جنایت ضدبشری و یک جنایت جنگی است.

قتل خبرنگاران به خصوص در مناطق ناامن به یک نگرانی جهانی تبدیل شده است. به گفته کمیته حفاظت از خبرنگاران، در طول یک دهه گذشته، حدود ۵۰۰ خبرنگار در سراسر جهان کشته شده‌اند که ۳۱ مورد تنها در افغانستان رخ داده است. دولت سابق افغانستان اعلام کرده بود که عامل بیشتر موارد قتل خبرنگاران گروه طالبان است؛ با این حال، مواردی از قتل، شکنجه، ضرب‌وشتم و تهدید جانی خبرنگاران در افغانستان نیز به نیروهای وابسته به دولت نسبت داده می‌شود که با آنکه برای آن‌ها پرونده‌هایی در دادگاه‌های افغانستان تشکیل شد، هیچ‌گاه به نتیجه نرسیدند.

ارائه دادخواست خانواده دانش صدیقی برای محاکمه سران گروه طالبان در دادگاه کیفری بین‌المللی در حالی صورت می‌گیرد که این گروه در تلاش برای کسب مشروعیت از جامعه جهانی است؛ اما آزادی بیان را که یکی از پیش‌شرط‌های جامعه جهانی در افغانستان است، به‌شدت محدود کرده است. در تازه‌ترین مورد، مقام‌های این گروه تصریح کردند که برای تغییر کارکرد رسانه‌ها در افغانستان، از زور و تهدید نیز استفاده خواهند کرد.