دختران دانش‎‌آموز افغان بار دیگر خانه‌نشین شدند

طالبان نداشتن لباس فرم مطابق سنت‌های افغانستان را دلیل ممنوعیت آموزش دختران اعلام کرد

در شهر کابل، تمامی مدارس دخترانه مقطع راهنمایی و دبیرستان بسته شده‌اند - AHMAD SAHEL ARMAN / AFP

علی‌رغم اعلامیه وزارت آموزش‌وپرورش امارت طالبان مبنی بر باز بودن مدارس دخترانه از کلاس ششم به بالا، طالبان روز چهارشنبه، سوم فروردین، به دختران اجازه ندادند در مدارس حاضر شوند. بر اساس حکمی تازه که وزارت آموزش‌وپرورش امارت طالبان صادر کرد، از حضور دختران کلاس ششم به بالا در مدارس جلوگیری شد و آنان که به مدرسه رفته بودند، هم دوباره به خانه‌ فرستاده شدند.

آژانس خبری باختر، از رسانه‌های تحت کنترل طالبان، صبح چهارشنبه، اطلاعیه وزارت آموزش‌وپرورش طالبان را منتشر کرد که در آن ذکر شده بود تمامی مدارس دخترانه در مقطع راهنمایی و دبیرستان که در افغانستان به آن «متوسطه» و «لیسه» می‌گویند، تا دستور بعدی بسته خواهند ماند. وزارت آموزش و پرورش طالبان دلیل این کار را تهیه لباس فرم مطابق شریعت، آداب و فرهنگ افغانستان عنوان کرد و وعده داد هر وقت چنین یونیفرمی برای همه تهیه شد، در مورد آغاز به کار مدارس دخترانه تصمیم خواهد گرفت.

این اطلاعیه با آنچه وزارت آموزش‌ و پرورش طالبان روز سه‌شنبه منتشر کرد، کاملا فرق داشت. در آن اطلاعیه گفته شده بود که دانش‌آموزان دختران در تمام مقاطع آموزشی می‌توانند از روز چهارشنبه سر کلاس‌های درس حاضر شوند. عزیز احمد ریان، سخنگوی این وزارتخانه، هم به رسانه‌ها گفته بود که ۳۷ میلیون جلد کتاب درسی در هند، چین و امارات متحده عربی چاپ شده است که میان دانش‌آموزان توزیع خواهد شد؛ اما صبح چهارشنبه، زمانی که دانش‌آموزان دختر به مدرسه رفتند، با ممانعت طالبان روبه‌رو شدند.

در شهر کابل، تمامی مدارس دخترانه مقطع راهنمایی و دبیرستان بسته شده‌اند. تعدادی از دختران دانش‌آموز به ایندیپندنت فارسی گفتند که بعضی‌ها از در مدارس جواب شده‌اند و برخی دیگر پس از ساعت دوم درس، با پیام بسته شدن دوباره مدارس روبه‌رو شدند.

در سایر استان‌های افغانستان، وضعیت هنوز مبهم است. نظیفه، معلم دبیرستان فتح در استان بادغیس، به ایندیپندنت فارسی گفت: «زمانی که در حال تدریس بودم، از مدیر مدرسه پیام آمد که دانش‌آموزان کلاس هفتم تا دوازدهم دوباره به خانه‌ بروند و تا اطلاع بعدی در خانه بمانند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در هرات، وضعیت بیشتر به هم ریخته است. دربان دبیرستان امیرعلیشیر نوایی می‌گوید: «تاکنون چهار اطلاعیه از وزارت آموزش‌وپرورش به ما رسیده است. یک‌ بار گفتند از کلاس هفتم تا دوازدهم به مدرسه نیایند. یک بار هم گفتند که در مدرسه دخترانه، دربان مرد نباید باشد.»

او می‌افزاید: «از بس سردرگمی وجود دارد، معلمان و دانش‌آموزان همه به خانه‌ رفتند.» اما یک معلم در دبیرستان خصوصی هرات به شرط محفوظ ماندن نامش، گفت که کلاس‌ها در مدرسه آنان به صورت عادی برگزار شده و هنوز اطلاعیه‌ای  مبنی بر ممانعت از تحصیل دختران کلاس هفتم به بالا به آنان ابلاغ نشده است.

یک معلم در دبیرستان مهری هروی، از دبیرستان‌های قدیمی هرات، هم به ایندیپندنت فارسی گفت: «هم معلمان و هم دانش‌آموزان سر کلاس حاضر شده بودند، اما زمانی که مدیر یک مدرسه در یکی از رسانه‌های تصویری از تعطیلی دوباره مدارس در مقطع راهنمایی و دبیرستان خبر داد، در مدرسه هرج مرج شد و همه دوباره به خانه‌ بازگشتند.»

او می‌افزاید که تاکنون هیچ اطلاعیه رسمی به مدرسه آنان نرسیده است و اکثر دختران دانش‌آموز در مدرسه حاضر شده بودند؛ اما زیرنویس یک رسانه تصویری که دستور جدید وزارت آموزش‌وپرورش طالبان را مخابره کرد، اوضاع را به هم ریخت.

بسته شدن در مدارس به روی دختران مقطع راهنمایی و دبیرستان با واکنش‌هایی نیز روبه‌رو شده است. دبورا لاینز، رئیس دفتر یوناما و فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان، در توییتر، از دستور تازه طالبان اظهار نگرانی کرد. او نوشت: «گزارش‌های نگران‌کننده‌ای مبنی بر دعوت نشدن از دانش‌آموزان دختر بالاتر از کلاس ششم شنیده می‌شود. در صورت درست بودن این گزارش‌ها، دلیل آن چه می‌تواند باشد؟»

به نظر می‌رسد تصمیم به بستن دوباره مدارس دخترانه به‌سرعت و در اولین ساعات آغاز به کار مدارس اتخاذ شده باشد؛ زیرا تا عصر سه‌شنبه، دوم فروردین، هیچ خبری از تعطیلی نبود. مشخص نیست گروه طالبان به چه دلیل دوباره مدارس دخترانه را بسته‌اند؛ اما بعید به نظر می‌رسد که تهیه یونیفرم مطابق شرع و عرف دلیل آن باشد؛ زیرا لباس فرم دختران در افغانستان قدمتی بیش از ۶۰ تا ۷۰ ساله دارد و هیچ نظامی علیه این لباس فرم اقدام نکرده است.

احتمالا طالبان از جامعه جهانی بابت باز کردن مدارس دخترانه امتیازهایی طلب خواهد کرد؛ زیرا یکی از شروط جامعه جهانی برای به رسمیت شناختن طالبان باز شدن در مدارس دخترانه است.