رویای سوخته خودکفایی گندم

برداشت گندم امسال بیش از ۹ میلیون تن نخواهد بود

با توجه به نیاز سالانه حدودا ۱۱.۵ میلیون تنی گندم ایران، امسال باید حدود ۲.۵میلیون تن گندم از طریق واردات تامین شود - خبرآنلاین

مصرف سالانه گندم ایران حدود ۱۱.۵ میلیون تن است که با توجه به پیش‌بینی برداشت حداکثر ۹ میلیون تن گندم در سال ۱۴۰۱، دولت برای امسال باید حداقل ۲.۵ میلیون تن گندم وارد کند.

بیش از پنج سال قبل، آخرین جشن خودکفایی گندم در ایران برگزار شد تا پس از تحمیل هزینه‌های گزافی که رویای خودکفایی گندم برای ایران به همراه داشت، هر سال بخشی از منابع ارزی به تامین گندم موردنیاز اختصاص یابد.

خبرگزاری تسنیم به نقل از علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، از پیش‌بینی برداشت حدود ۹ میلیون تن گندم از مزارع ایران در سال ۱۴۰۱ خبر داد. با توجه به نیاز سالانه حدودا ۱۱.۵ میلیون تنی گندم ایران، امسال باید حدود ۲.۵میلیون تن گندم از طریق واردات تامین شود؛ اما گندمی که در سال ۱۴۰۱ از محل واردات تامین شود، به مراتب گران‌تر از گذشته خواهد بود؛ زیرا با توجه به سهم حداقل ۳۰ درصدی روسیه و اوکراین در بازار جهانی گندم هم‌زمان با آغاز جنگ، قیمت جهانی این محصول در بازارها رو به افزایش گذاشته؛ موضوعی که امنیت غذایی را تحت‌الشعاع قرار داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، در پایان اسفند ۱۴۰۰، گروه نان و غلات با تورم ۴.۸۷ درصدی نسبت به یک ماه پیش از آن، بالاترین تورم ماهانه را داشت. در بهمن ۱۴۰۰، نیز این گروه کالایی تورم بسیار بالایی را ثبت کرد. بر این اساس، تورم ماهانه گروه نان و غلات در بهمن‌ ۱۴۰۰ به عدد ۷.۶ درصد رسید که از آذر ۱۳۹۳ بی‌سابقه بود. ثبت این رکوردهای تورمی برای نان و غلات در زمستان گذشته در حالی است که متوسط رشد ماهانه شاخص تورم در این فصل نزدیک به دو درصد بود.

حالا با توجه به افزایش هزینه گندم وارداتی از یک سو و سیاست‌های دولت در خصوص ارز ترجیحی کالاهای اساسی، می‌توان انتظار داشت که در سال ۱۴۰۱ قیمت نان بیشتر افزایش یابد. البته دامنه این مسئله تنها به نان محدود نیست و کالاهای خوراکی دیگر با پایه آرد نیز همین روند را در پیش خواهند داشت. بنابراین پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده قدرت خرید مردم برای تامین نان بیشتر تحت‌فشار قرار گیرد.

بیشتر از اقتصاد