توهین نژادپرستانه به نائومی اوساکا

مجریان برنامه کمدی خطاب به اوساکا گفتند که او نیاز به «سفید کاری» دارد

نائومی اوساکا
MATTHEW STOCKMAN / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

یک زوج کمدین ژاپنی و شرکتی که مدیر برنامه‌های آن‌ها است بابت حرف‌های این زوج در مراسمی دارای پخش زنده معذرت‌ خواهی کردند. آن‌ها راجع به نائومی اوساکا تنیس‌بازی  ژاپنی که در آخر همین هفته برنده‌  مسابقات تنیس آزاد پان‌ پاسیفیک شده بود گفته بودند که «به مقداری سفیدکاری» نیاز دارد.

رسانه‌های ژاپنی گفتند این زوج که معروف به «آماسو» هستند این سخنان را در مراسمی در روز یک‌شنبه گفتند. یعنی همان روزی که اوساکا نخستین جایزه‌اش را بعد از برنده شدن در مسابقات تنیس آزاد استرالیا در ماه ژانویه بالای سر برد و همچنین گفتند که «او خیلی آفتاب سوخته است».

هر دو زن عضو این گروه کمدی در پیام‌های جداگانه‌ای در وبسایت شرکت سرگرمی واتانابه که مدیر برنامه‌های آن‌ها است بابت «سخنان نامناسب و زننده‌اشان» معذرت‌ خواهی کردند اما از اوساکا که  هائیتیایی ژاپنی است نامی نبردند.

شکل: کمدین‌ها بابت حرف‌شان معذرت خواستند.

«آی موراکامی» در پیام خود نوشت: «باید سنجیده حرف می‌زدیم و چیزی نمی‌گفتیم که خیلی‌ها را ناراحت کند. هرگز دیگر چنین کاری نخواهیم کرد».

« از صمیم قلب معذرت می‌خواهیم که آن شخص خاص را ناراحت کردیم و هم‌چنین از تمام کسانی که در آن برنامه حضور داشتند معذرت می‌خواهیم. همچنین بابت این که دردسر درست کردیم از صمیم قلب معذرت می‌خواهیم».

شرکت واتانابه نیز در پیامی بدون نام بردن از اوساکا بابت « این اظهارات بی‌اعتنا به تنوع نژادی، آن هم در زمانه‌ای که تنوع از احترام برخوردار است» معذرت خواهی کرد و خبر داد که به این زوج کمدین به شدت اخطار داده‌اند و اقداماتی برای آگاه‌سازی آن‌ها در این زمینه انجام داده‌اند.

شرکت سرگرمی واتانابه و دفتر مدیر برنامه‌های نائومی اوساکا در ژاپن در دسترس نبودند که فوری در این باره نظر بدهند.

اوساکا که ماه آینده ۲۲ ساله می‌شود از پدری اهل هاییتی و مادری ژاپنی در ژاپن به دنیا آمد و در کودکی به ایالات متحده مهاجرت کرد.

در ژاپنی که به صورت سنتی به لحاظ نژادی یک دست بوده است اوساکا هواداران زیادی دارد. البته ورزشکاران دورگه‌  موفقی مثل خود اوساکا، آسوکا کمبریج دونده و یو درویش بازیکن بیسبال چنین تصویری از ژاپن را به چالش کشیده‌اند.

در ماه ژانویه هم شرکت ژاپنی نیسین که رشته فرنگی تولید می‌کند مجبور شد آگهی تبلیغاتی جنجال‌برانگیزی را حذف کند. در این آگهی که باعث اعتراض شده بود اوساکا را با پوست روشن و موی قهوه‌ای روشن به تصویر کشیده بودند.

نیسین گفته بود که قصد نداشته اوساکا را «سفیدکاری» کند و قول داده بود که بیش‌تر به پدیده تنوع نژادها توجه داشته باشد.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

 

© Reuters

بیشتر از ورزش