یک مقام سوری: سفر اسد به امارات یک پیشرفت دیپلماتیک مهم است

تحلیلگران معتقدند که سفر اسد به امارات می‌تواند بر میزبانی این کشور از نیروهای ایرانی تاثیر بگذارد

حکومت ایران با استفاده از سوریه، اسرائیل را تهدید و عراق و لبنان را بی‌ثبات می‌کند- AFP

پس از تحولات موسوم به «بهار عربی» و آغاز جنگ داخلی در سوریه در سال ۲۰۱۱، بسیاری از کشورهای عربی روابط دیپلماتیک خود را با سوریه قطع کردند. سپس با گذشت زمان و تشدید جنگ و خشونت در این کشور، عضویت سوریه در اتحادیه عرب به حالت تعلیق درآمد و دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه برای مدت بیش از یک دهه در انزوا و جدایی قرار گرفت.

در واقع، اعتراضات مردمی سوریه که در ابتدا به منظور تغییر نظام و حرکت به سمت آزادی و مردم‌سالاری آغاز شده بود پس از مدتی با چالش اختلاف و ناسازگاری‌های داخلی روبه‌رو شد و به جای پیش‌روی در مسیر تحقق اهداف موردنظر، کشور را به سوی جنگ داخلی سوق داد.

سپس، آشفتگی و هرج‌ومرج روزافزون در سوریه، راه را برای مداخله خارجی باز کرد و برخی از کشورها از جمله، ایران، ترکیه، آمریکا و روسیه با اعزام نیروی جنگی به سوریه، در سمت و سو دادن به بحران جنگ در این کشور نقش چشمگیری ایفا کردند.

با این حال، نبرد و درگیری که بیش از یک دهه در این کشور ادامه پیدا کرد، نتوانست مسیر بیرون‌رفت از بحران را هموار کند. در نتیجه، بسیاری از کشورهایی که روابط دیپلماتیک خود را با دمشق قطع کرده یا به پایین‌ترین سطح ممکن رسانده بودند، در چارچوب تلاش برای پایان دادن به بحران جنگ در سوریه، تصمیم گرفتند بار دیگر همکاری با دولت سوریه را از سر گیرند.

امارات متحده عربی یکی از کشورهای عربی بود که در چند سال اخیر، تلاش‌هایش را برای پایان دادن به بحران جنگ در سوریه آغاز کرده و سعی داشت با توسعه روابط دیپلماتیک با دمشق، زمینه را برای برچیدن بساط جنگ و آشفتگی در سوریه فراهم کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین راستا و به دنبال تلاش‌های دیپلماتیک امارات متحده عربی، روز جمعه، ۱۸ مارس ۲۰۲۲، بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه پس از انزوای که بیش از یک دهه طول کشید، برای نخسیتن بار  در یک سفر رسمی وارد ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی شد و با شیخ محمد بن راشد، معاون رئیس دولت، نخست‌وزیر و حاکم دبی و شیخ محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی دیدار کرد.

در همین حال، عبدالقادر عزوز، مشاور نخست‌وزیر سوریه با اشاره به سفر بشار اسد به امارات متحده عربی، گفت «این سفر یک پیشرفت دیپلماتیک مهم در برابر تلاش‌ها برای تضعیف ثبات در منطقه است و پیامدهای این دیدار به نفع امنیت ملی عرب خواهد بود.»

وی در گفت‌وگوی اختصاصی که با «اسکای‎نیوز عربی» داشت، فاش کرد که «پیام‌هایی بین دمشق و شماری از کشورهای عربی در حال مبادله شدن است تا در آینده نزدیک سفرهای مشابه دیگری نیز انجام شود.»

عبدالقادر عزوز، با اشاره به سفر بشار اسد به امارات متحده عربی، گفت «این سفر در چارچوب تلاش‌های دو کشور به منظور ارتقای سطح همکاری و هماهنگی میان دو جانب به ویژه با توجه به چالش‌ها ناشی از جنگ اوکراین، تحولات ژئوپلیتیکی و پیامدهای اقتصادی که منطقه و جهان با آن‌ها روبه‌رو است، انجام شد.»

وی افزود: «این دیدار در ایجاد هماهنگی مواضع اعراب، اتخاذ راهبردهای مناسب برای حل بحران‌ها از طریق گفت‌وگو و راه‌های صلح‌آمیز و تلاش برای هرگونه پیامد منفی بحران اوکراین برای منطقه، نقش اساسی ایفا خواهد کرد.»

عبدالقادر عزوز خاطرنشان کرد که دیدار رئیس‌جمهوری سوریه از امارات متحده عربی، زمینه را برای تشویق سرمایه‌گذاری‌های مشترک در سوریه فراهم می‌کند و این تحول با توجه به این‌که سوریه در آستانه آغاز مرحله بازسازی قرار دارد، می‌تواند منجر به بهبودی چشمگیر شرایط اقتصادی در سوریه ‌شود.

بیشتر از جهان