تجلیل از نوروز؛ اصرار مردم در مقابل انکار طالبان

مردم می‌گویند هیچ توجیهی برای ممنوع کردن برگزاری جشن باستانی نوروز وجود ندارد.

از سده‌ها پیش به این‌سو، مسیر کوهستانی شمال در میان کوه‌ها و دره‌ها، راه مردم به‌ طرف شهر نوروز بوده است. شماری از شهروندان افغانستان هر ‌سال در آستانه بهار به شهر مزارشریف می‌روند تا در مراسم برافراشتن درفش نوروزی شرکت کنند. شهر مزارشریف تا سال گذشته برای استقبال از نوروز و مهمانانش، با گل و چراغ آراسته می‌شد و صفای ویژه‌ای داشت. مردم شهر اغلب مهمان‌ داشتند و شب‌ها، شادی و سرور در شهر برپا بود؛ اما امسال از آن همه هیجان و شکوه خبر چندانی نیست. طالبان، نوروز را حرام می‌داند، اما مردم همچنان به برپایی این جشن اصرار دارند.

امیر جان رسا، ساکن شهر مزارشریف به ایندیپندنت فارسی گفت نوروز، یکی از مهم‌ترین نمادهای فرهنگی و تاریخی افغانستان است و این جشن باید مانند سال‌های گذشته، با شکوه برگزار شود. رسا از طالبان خواست، مانع برگزاری این جشن نشوند. او افزود: «از امارت اسلامی [طالبان] می‌خواهیم که جشن نوروز را مانند سال‌های گذشته با شکوه برگزار کنند تا از افغانستان یک تصویر مثبت و متفاوت به جهان ارائه کنیم.»

باوجود تاکید طالبان بر حرام خواندن این جشن، مردم در بخش‌هایی از افغانستان ازجمله مزارشریف، نوروز را جشنی فرهنگی و معنوی می‌دانند و معتقدند که نوروز جشن طبیعت است و هیچ ارتباطی به دین ندارد. برخلاف تبلیغات گروه‌های افراطی برای ممنوعیت نوروز در سراسر افغانستان، مردم هنوز به شهر مزارشریف می‌روند و امیدوارند نوروز را جشن بگیرند.

حاجی عنایت‌الله رفیق، ساکن شهرستان اناردره استان فراه در غرب افغانستان است. او به‌تازگی برای تفریح و شرکت در جشن نوروز به مزارشریف سفر کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عنایت‌الله رفیق در مورد سفرش به شهر مزارشریف در آستانه نوروز گفت: «به مزارشریف آمدم تا در آخر عمر، زیارت کنم و در ضمن در جشن نوروز شرکت نمایم. مردم مزارشریف، انسان‌های شریف و صبوری‌اند. بلخ، شهر فرهنگ و تمدن است. من اینجا آمدم تا ضمن دیدن شهر بلخ، از اوضاع‌واحوال مردم این شهر نیز آگاه شوم.»

او اعمال محدودیت‌ها درخصوص جشن نوروز را بی‌مورد دانست و افزود که دین ۱۴۰۰ ساله اسلام برای رفاه و آسایش مردم است نه برای ضرر رساندن و رنجاندن آن‌ها.

عنایت‌الله رفیق گفت: «نوروز یک رسم دیرینه در میان مردم است و نباید کسی مانع برگزاری آن شود. بزرگمردان ما می‌گویند نوروز حرام است و من حتی شنیده‌ام کسانی می‌گویند اگر مردی در نوروز لباس نو بپوشد، همسرش بر او حرام می‌شود. بزرگمردان ما باید در این مورد تصمیم بهتری بگیرند.»

رفیق افزود که باید به مردم اجازه داده شود جشن‌ها، رسم‌های تاریخی و فرهنگی‌شان را تجلیل کنند و اجازه داشته باشند شاد و خوشحال باشند.

شهروندان افغان در میان اندوه و نابسامانی‌های ناشی از اتفاقات اخیر، بر این باورند که شادمانی و تجلیل از رسوم و فرهنگ‌های مردمی حق آنان است و نباید مردم از داشتن فرهنگ و رسومشان محروم شوند.

محمد عارف، ساکن شهر مزارشریف می‌گوید هیچ توجیهی برای ممنوعیت تجلیل از نوروز وجود ندارد و مردم باید مانند سال‌های گذشته همه مناسبت‌ها و رسم‌های فرهنگی و تاریخی‌شان را برگزار کنند.

در حالی که شماری از افراد دولت مرکزی طالبان، نوروز را حرام و آیین غیرمسلمانان خوانده‌اند، اما به‌نظر می‌رسد مقام‌های محلی طالبان در بلخ، با تلاش‌ها و اصرار مردم دست‌کم برنامه‌های همچون پاک‌سازی و چراغانی شهر و آمادگی برای پذیرایی از مهمانان نوروزی را برگزار می‌کنند.