روحانی دریافت پیام از سوی بن سلمان را تایید کرد 

«آتش‌بس در یمن پیش شرط ماست»

حسن روحانی در جریان نشست خبری در نیویورک، ۴ مهر ۱۳۹۸- Kena Betancur / AFP

رئیس جمهور ایران دریافت پیام از سوی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی را تایید کرد.

به گزارش سی‌ان‌ان عربی، عمران خان، نخست وزیر پاکستان، روز گذشته در یک نشست خبری در هفتاد و چهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «در سفرم به ریاض با شاهزاده محمد بن سلمان صحبت کردم. او همچنین از من خواست که با رئیس جمهور ایران صحبت کنم و پرزیدنت ترامپ از من خواست تا برای جلوگیری از تشدید مشارکت کمک کنم».

در پی انتشار این خبر، نزار عبود، خبرنگار شبکه عرب زبان لبنانی المیادین، در کنفرانس مطبوعاتی امروز حسن روحانی در هتل محل اقامتش در نیویورک از وی پرسید: «به تازگی عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، از طرف محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، و دونالد ترامپ، پیامی برای شما آورده است. آیا عربستان سعودی حاضر است مذاکره کند تا حمایت از تجزیه‌طلب‌ها و تروریست‌ها در ایران را پایان دهد؟ آیا ممکن است ایران و عربستان درباره یمن مذاکره کنند؟» 

حسن روحانی ضمن تایید این خبر گفت: «کلیت حرف شما صحیح است. در ملاقات با نخست وزیر پاکستان درباره روابط با عربستان، یمن و آمریکا بحث و تبادل نظر کردم. ما اعتقاد داریم که جنگ یمن باید هر چه زودتر پایان یابد تا در منطقه صلح و آرامش حاکم شود». 

وی افزود: «عمده مشکل ایران با عربستان موضوع جنگ یمن است. اگر آتش بس حاکم شود، مشکلات دو کشور سریعتر مرتفع خواهد شد. ایران همچنان به رایزنی‌ها و مذاکرات خود برای صلح و امنیت در منطقه ادامه خواهد داد».

گفتنی است عمران خان ۱۴ سپتامبر (حدود دو هفته پیش) به ریاض سفر کرده بود. وی پیشتر نیز نسبت به میانجیگری دولت پاکستان برای حل اختلافات بین ایران و عربستان و آمریکا ابراز علاقه کرده بود. 

بیشتر از