تقاضای جهانی برای اعطای جایزه صلح نوبل به زلنسکی

برندگان جایزه صلح نوبل سال گذشته دیمیتری موراتف اهل روسیه و فیلیپو ماریا رسا بودند

«اگر زلنسکی و اوکراین از این ماجرا گذر کنند و جهان آزاد را با ایثار خون و اشک به آرمان دموکراسی و آزادی علیه خودکامگی بازگردانند، همه جایزه‌ها را به آن‌ها بدهید» - SERGEI SUPINSKY / AFP

گروهی از سیاستمداران اروپایی خواستار تمدید فرصت نامزدی جایزه صلح نوبل شده‌اند تا ولودیمیر زلنسکی بتواند برای دریافت این جایزه مدنظر قرار گیرد.

بیش از ۳۰ تن از قانونگذاران در نامه‌ای به کمیته جایزه نوبل خواهان آن شده‌اند که فرصت ۳۱ ژانویه تا پایان مارس تمدید شود تا زلنسکی و مردم اوکراین به جمع نامزدهای دریافت این جایزه بپیوندند.

تهاجم روسیه به اوکراین: پوشش زنده تازه‌ترین خبره

سیاستمدارانی از هلند، استونی، آلمان، بریتانیا، سوئد، بلغارستان، رومانی و اسلواکی در نامه‌ای  به تاریخ ۱۱ مارس گفتند که «هرچند متوجه هستیم که این شکستن روند [نامزدی جایزه نوبل] است، اما معتقدیم اوضاع بی‌سابقه کنونی آن را توجیه می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«از سرپیچی ولودیمیر زلنسکی که در روندی دموکراتیک انتخاب شد تا مردی که در را‌ه مبارزه برای کشورش اشک در چشم از خانواده‌اش وداع می‌کند تا تمام مردم اوکراین که به‌پا خاسته‌‌اند و در مقابل نیروهای خودکامه مقاومت می‌کنند.»

«کلام ما در همدردی و پشتیبانی نمی‌تواند حق ایثار آن‌ها برای اصل حقوق بشر و صلح را ادا کند. لایه تمدن به نازکی کاغذ است، ما نگهبانان آن هستیم و هرگز نمی‌توانیم آرام بنشینیم.»

تقاضای این سیاستمداران در شبکه‌های اجتماعی با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شده است.

میگ گرینگارد، نویسنده، در توییتی نوشت که اعطای جایزه صلح نوبل به رهبر یک کشور در حال جنگ – حتی اگر از کشورش در مقابل یک مهاجم دفاع می‌کند -  «عجیب» است.

او افزود: «اگر زلنسکی و اوکراین از این ماجرا گذر کنند و جهان آزاد را با ایثار خون و اشک به آرمان دموکراسی و آزادی علیه خودکامگی بازگردانند، همه جایزه‌ها را به آن‌ها بدهید.»

یک حساب کاربری بنام «سوشالیست بومِر» (Socialist Boomer) نوشت که تحت تاثیر رهبری زلنسکی در حال دفاع از کشورش قرار گرفته است.

«اما این نظریه که این مرد مدام خواهان برقراری منطقه پروازممنوع یا به‌عبارت ‌دیگر جنگ جهانی سوم می‌شود، نشان می‌دهد جایزه صلح نوبل از اعتبار ساقط است.»

کمیته نوبل نروژ، نهادی که برنده جایزه صلح نوبل را انتخاب می‌کند، به تقاضای ایندیپندنت برای اظهارنظر در مورد اینکه آیا برای در نظر گرفتن یک نامزدی دیر‌هنگام، فرصت آن را تمدید خواهد کرد یا نه؟ واکنش نشان نداده است. 

امسال برندگان جوایز نوبل در اوایل ماه اکتبر اعلام خواهند شد.

برندگان جایزه صلح نوبل سال گذشته دیمیتری موراتف اهل روسیه و فیلیپو ماریا رسا بودند.

© The Independent