پنج مقصد گردشگری معنوی و نحوه تجربه آن‌ها

گردشگری معنوی و ازجمله گردشگری سلامت، قبل از همه‌‌گیری هم یک ‌گرایش رو به رشد جهانی بود

Ruslan Kalnitsky / 500px- بنارس، قدیمی‌ترین و مقدس‌ترین شهر هند است

همه‌گیری باعث شده است که برخی از مردم به مذهب و معنویت علاقه بیشتری نشان دهند. یکی از تعاریف متعدد «روح» این است که این دنیای درونی و غیر فیزیکی درون ما است که شامل ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه می‌شود. خود معنوی ما ورودی‌های حسی از دنیای بیرونی را تفسیر و تجربه ما از واقعیت را ایجاد می‌کند. ما معمولا معنویت را با اعمالی مانند عبادت، مدیتیشن و یوگا مرتبط می‌دانیم؛ اما برای بسیاری سفر می‌تواند بسیار معنوی باشد، چرا که شامل غوطه‌ور شدن در تجربه‌ای متفاوت از موجودیت عادی ما می‎‌شود و همچنین یک تجربه اولیه و ادراکی است؛ ما در یک محیط ناشناخته که دری به احتمالات جدید پیش روی ما باز می‌کند، معلق می‌شویم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گردشگری معنوی و ازجمله گردشگری سلامت، قبل از همه‌‌گیری هم یک ‌گرایش رو به رشد جهانی بود. برای مثال کتاب و فیلم هالیوودی Eat Pray Love، گردشگران زیادی را که به دنبال راه‌حل‌های معنوی برای چالش‌های زندگی مدرن بودند، به هند و بالی در اندونزی کشاند. با فروکش کردن همه‌گیری و بازگشت تدریجی جهان به سفرهای بین‌المللی، انتظار می‌رود مکان‌هایی که به خاطر انرژی و اهمیت معنوی‌شان شناخته شده‌اند به مقصدهای محبوب گردشگری تبدیل شوند. گردشگری معنوی به همان اندازه که به تجربیات درونی و خودشناسی مربوط است، به تجربه کردن مقصد بیرونی نیز مربوط می‌شود. در ادامه پنج مقصد معنوی مهم که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید معرفی شده است.

شهر کهن اورشلیم، اسرائیل

اغلب در میان برترین مکان‌های معنوی در جهان شهر کهن اورشلیم ذکر شده است. اورشلیم برخی از مقدس‌ترین مکان‌های ادیان ابراهیمی ازجمله دیوار غربی برای یهودیت، کلیسای مقبره مقدس برای مسیحیت و گنبد صخره (قبه الصخره) برای اسلام را در خود جای داده است. اما حتی اگر پیرو این مذاهب نباشید، صداها، بوها، مسیرهای سنگفرش باریک، معماری باستانی و مردم، فروشگاه‌ها و غذاهای چند فرهنگی ذهن شما را باز می‌کند. برخی حتی به سندروم اورشلیم دچار می‌شوند و شاید حتی ارتباط معنوی خود را با این شهر از زندگی‌های قبلی به یاد بیاورند.

اما در حالی که می‌توانیم به مذهبی‌ترین مکان‌های جهان برویم تا زمانی که به درون خود سفر نکنیم، این سفری معنوی نخواهد بود. برای گردشگران چندین راه برای معطوف شدن به درون، ضمن حفظ احترام مقصدی که به آن سفر کرده‌اند، وجود دارد. این راه‌ها شامل اختصاص دادن زمانی برای تفکر، حفظ حس خودآگاهی و استقبال از تجربه‌های جدید، راه رفتن در سکوت و سایر اشکال مراقبه و مدیتیشن سکوت می‌شود.

گات‌های بنارس، هند

بنارس، قدیمی‌ترین و مقدس‌ترین شهر هند است. زمانی که بودا اولین خطبه خود را در نزدیکی این شهر حدود ۴۰۰ سال قبل از میلاد ایراد کرد، این شهر بیش از ۱۴۰۰ سال قدمت داشت. این شهر بیش از ۳۰۰۰ مکان مقدس هندو و بیش از ۱۳۰۰ مکان مقدس مسلمانان به همراه اماکن معنوی بودایی، جین، سیک و مسیحی دارد. اما بنارس بیشتر برای گات‌هایش در کنار رود گنگ مشهور است. گات‌ها بیش از ۸۰ مجموعه پلکانی‌اند که از معابد هندو، زیارتگاه‌ها و کاخ‌ها به رودخانه منتهی می‌شوند. گات‌های استحمام جایی است که مومنان خود را از کارما پاک می‌کنند تا از چرخه تناسخ رها شوند. همچنین ‌گات‌های جسدسوزی نیز وجود دارد. معنویت در خیابان‌های باریک معابد، بازارها و صنعتگران نفوذ کرده است.

لوانگ پرابانگ، لائوس

لوانگ پرابانگ شهری صلح‌آمیز، آرام و پایتخت سابق پادشاهی تاریخی به همین نام است. این شهر با ۳۳ معبد و زیارتگاه بودایی، کاملا آموزه بودا، این‌که جوهر واقعی ما سکوت درون است را جان بخشیده است. این شهر ساکت و آرام است و رودخانه مکونگ با کوه‌ها و آبشارهای اطراف آن را احاطه کرده است. معنویت در همه جا، از کاوش و تفکر در معابد و مراسم روزانه راهبان و راهبه‌ها گرفته تا در پیاده‌روی طولانی کنار رودخانه و تپه‌های اطراف و در حین تعامل با مردم، موج می‌زند.

هوپی‌های مساها، آریزونا، ایالات متحده آمریکا

امروزه بومیان آمریکایی هوپی، با روستای Old Oraibi که قدیمی‌ترین سکونت‌گاه دائمی در این کشور است، یکی از سنتی‌ترین فرهنگ‌ها در ایالات متحده محسوب می‌شوند. آن‌ها «کشاورزان مستقر» اند که در دهکده‌های بالای مسا (تپه‌هایی با نوک هموار) زندگی می‌کنند و در زمین‌های پایین تپه به کشاورزی مشغولند. مراسم مذهبی آن‌ها مخفیانه برگزار می‌شود، اما تاریخ رقص‌های سنتی اجتماعی و معنوی را حدود یک هفته قبل از برگزاری به مردم اعلام می‌کنند. از بازدیدکنندگانی که برای تماشای رقص‌، گردش در روستاها یا برای دیدن و خرید از صنعتگران آمده‌اند با روی باز استقبال می‌شود. عکاسی یا طراحی به دلایل معنوی مجاز نیست. هوپی‌ها معتقدند مذهب آن‌ها ثبات معنوی کل سیاره را حفظ می‌کند. وقتی به زمان بی‌نهایت عزلت، آرام پا می‌گذارید و در مناظر Hopi Mesas مدیتیشن می‌کنید، درک بهتری از این ادعا پیدا خواهید کرد. بسیاری از زائران در این مکان آن‌قدر گرفتار جادوی آن شده‌اند که تبدیل می‌شوند به «خواهان هوپی شدن»، اگرچه از کسانی که قصد سکونت دائمی داشته باشند، اصلا استقبال نمی‌شود.

جاده زیارتی سانتیاگو، اسپانیا

جاده سانتیاگو یک مسیر زیارتی باستانی به سمت کلیسای جامع در سانتیاگو برای زیارت بقایای سنت جیمز است؛ قدیسی که مسیحیت را به اسپانیا آورد. این سفر می‌تواند طولانی (چند هفته) یا کوتاه (چند روز) باشد و می‌تواند از اسپانیا، پرتغال یا فرانسه شروع شود. محبوب‌ترین مسیر ۷۸۰ کیلومتر طول دارد که از Saint Jean Pied de Port در فرانسه شروع می‌شود و تا سانتیاگو د کامپوستلا در اسپانیا ادامه دارد. اگرچه این یک سنت مذهبی در اسپانیا است، اما این مسیر زیارتی گردشگران معنوی بسیاری را از کشورهای دیگر به خود جذب می‌کند؛ مانند بیشتر سفرهای زیارتی، در اینجا هم سفر مهم‌تر از مقصد است.

برای برخی مسئله مدیتیشن به ارمغان آوردن سلامت روان و برای برخی دیگر مسئله یافتن فضایی برای تامل درباره چالش‌های شخصی مانند قطع رابطه یا از دست دادن شغل است. می‌توانید به تنهایی از پیاده‌روی لذت ببرید، اما در میان زائران هم‌فکر از سراسر جهان که خوابگاه‌ها و وعده‌های غذایی مشترک دارند، شمه‌هایی از نزدیکی و تبدیل‌شدن به یک جامعه نیز وجود دارد.

 

بیشتر از سفر