تنش و درگیری در مجلس ایران

نماینده مشهد و رئیس مجلس یکدیگر را دیکتاتور خطاب کردند

روز گذشته مجلس شورای اسلامی ایران شاهد تنش و درگیری لفظی نماینده مردم مشهد با علی لاریجانی رئیس مجلس، بود. درگیری از جایی شروع شد که  پس از تصویب کلیات طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی تعدادی از نمایندگان تندرو مجلس پشت تریبون رفتند و با فریاد نسبت به تصویب کلیات این طرح اعتراض کردند. اعتراض آنها این بود که این طرح خلاف قانون برنامه است و نتوانسته رای لازم را کسب کند. نصرالله پژمان فر، حمیدرضا حاجی‌بابایی ، رمضانعلی سبحانی فر و سید ناصر موسوی لارگانی، نمایندگان اصول‌گرا مجلس، که به شدت با این طرح مخالف بودند صحن مجلس را به محل درگیری لفظی بدل کردند که حاشیه‌های زیادی به دنبال داشت. 

شاید مهم‌ترین هنگام این تنش وقتی بود که  پژمان‌فر و موسوی لارگانی به جایگاه هیات رئیسه رفتند و اعتراضاتی را علیه علی لاریجانی مطرح کردند که لاریجانی به آنها گفت بروید سر جایتان بنشینید و اینجا حق ندارید اعتراض کنید. پژمان‌فر که از چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری‌ست، در اعتراضات خود از واژه «دیکتاتور» استفاده کرد که در حقیقت اشاره به شکل ریاست لاریجانی در مجلس داشت. در این موقع بود که لاریجانی خطاب به پژمان‌فر گفت: «شما عادت کرده‌اید که هر جا اعتراضی دارید با فریاد اعتراض‌تان را پیش ببرید. شما واژه‌ای به نام دیکتاتوری یاد گرفته‌اید در حالی که دیکتاتوری شماها در کشور هستید».

پژمان‌فر نیز در ادامه خطاب به رئیس مجلس گفت: «آقای لاریجانی! شما تریبون یکطرفه راه انداخته‌اید».

لاریجانی هم در پاسخ به پژمانفر گفت:«تریبون یکطرفه شما هستید که هرچه خواسته‌اید گفته‌اید. درحالی که همه تریبون‌ها دست شما است. مملکت اینجوری شده که هر چه دلتان خواست به همه می‌گویید و کسی هم چیزی به شما نمی‌گوید. ‎دیکتاتور شمایید که هر کاری و هر حرفی دلتان میخواهد در کشور میزنید و کسی هم چیزی به شما نمی گوید و کاری هم با شما ندارند».

در مقابل پژمان‌فر خطاب به رئيس مجلس گفت: «اتفاقا تريبون دست ما نيست که ما برای اينکه حرف بزنيم بايد آنقدر داد و بيداد کنيم. تريبون دست من است يا شما؟ ده سال اخوی شما رئيس قوه قضائيه بودند، ۱۲سال شما رئيس مجلس هستيد. در ميدان سيداسماعيل هم می‌گويند بين ديدگاه روحانی و شما تفاوتی نيست، مملکت دست شماست يا ما؟ شما وظيفه قانونی‌تان که برای اجرای آن قسم ياد کرديد را زير پا می‌گذاريد. ما ديکتاتورهستيم يا مديريتی که نمی‌گذارد وظيفه قانونی را انجام دهيم؟ اختيارات مجلس را هم گرفتيد و برديد در جلسه سران سه قوه تصميم می‌گيريد و مجلس را ناکارآمد کرديد».

فارغ از این مجادله و استفاده از لفظ «دیکتاتور» برای رئیس مجلس توسط یک نماینده تندرو، این واقعه نمایانگر شکافی عمیق در بین اصول‌گرایانی‌ست که پیش از این سعی داشتند که مواضع سیاسی خود را نزدیک و هم‌سو با یکدیگر نشان دهند. از سوی دیگر انتقادات شدید چهره‌های تندرو حاکمیت به مجلس شورای اسلامی و بی‌پروایی اصول‌گرایان در تاختن به علی لاریجانی حکایت از عزم جدی بخشی از نظام دارد که می‌خواهند بدون ملاحظات جناحی، جایگاه خود در ساختار سیاسی آینده ایران را محکم کنند. 

به‌نظر می‌رسد که این حملات جبهه پایداری آغاز دور جدیدی از حملات چهره‌های تندروی نظام است که می‌خواهند کرسی‌های مجلس بعدی را از آن خود کنند. نمایندگان جبهه پایداری در روزهای گذشته از روش‌های دیگری نیز استفاده می‌کنند. به عنوان مثال برخی از این نمایندگان با راه انداختن شایعاتی درباره دیگر نمایندگان مجلس مانند پروانه سلحشوری سعی در تخریب چهره‌های رقیب داشتند که با واکنش تند این نماینده مجلس روبرو شدند.

هفته گذشته فضاسازی خبری عليه پروانه سلحشوری، عضو فراکسيون زنان مجلس شورای اسلامی ايجاد شد که نظير آن کمتر در گذشته اتفاق افتاده بود. برخی حساب‌های کاربری جعلی در شبکه‌های اجتماعی توئيتر و اينستاگرام ادعا کردند که پس از دستگيری يک باند گسترده ماساژ مختلط در تهران مشخص شده که اين باند با مديريت برادرزاده پروانه سلحشوری اداره می‌شد؛ ادعايی که با حمايت رسانه‌های وابسته به صداوسيما، چهره‌های اصولگرا و از همه مهم‌تر دو تن از نمايندگان نزديک به جبهه پايداری به سرعت در شبکه‌های اجتماعی باز نشر شد و هيچ‌کس اعلام نکرد که منبع اين خبر کجاست. پروانه سلحشوری با انتشار مشخصات برادرزاده‌های چهار و بیست‌ساله‌اش شايعات را تکذيب کرد و نوشت که اين شايعات صرفا برای انتقام از جانب گروه‌های خاص مطرح می‌شود. او اعلام کرد تهمت زنندگان را به خدا می‌سپارد اما از پيگيری قانونی اين اتفاق نيز غافل نخواهد شد. 

باید گفت که رفتارهای نمایندگان مجلس باعث شده که «خانه ملت» به جایی برای انتقام‌گیری‌های سیاسی بدل شود و می‌توان صریح‌تر از هر زمان دیگری گفت که دیگر برای ویرانی «خانه ملت» به «توپ» و «تانک» نیازی نیست و زوال سیاست آن‌چنان سایه بر ساحت این خانه انداخته که ویرانگرتر از هر توپ و خمپاره‌ای‌ست. 

بیشتر از