شبکه مخفی ایران برای جابه‌جایی پول و دور زدن تحریم‌ها افشا شد

بخشی از درآمد حاصل از این معاملات از حساب‌های خارجی برداشت و سپس به صورت نقد به ایران قاچاق می‌شود

این شرکت‌ها از طریق حساب‌هایی که در بانک‌های خارجی باز می‌کنند، با خریداران خارجی نفت و دیگر کالاهای تولید ایران یا با صادرکنندگان کالا به ایران به دلار، یورو و دیگر ارزها معامله می‌کنند- AFP

روزنامه وال استریت ژورنال روز جمعه به نقل از دیپلمات‌های اروپایی و مسئولان اطلاعاتی غرب گزارش داد که جمهوری اسلامی ایران به رغم تحریم‌های آمریکا، یک شبکه بانکی و مالی پنهانی برای جابه‌جایی ده‌ها میلیارد دلار دادوستد به وجود آورده است که از آن به عنوان اهرمی در مذاکرات احیای برجام استفاده می‌کند.

بنا بر این گزارش، این شبکه مخفی شامل حساب‌هایی در بانک‌های خارجی، شرکت‌های نیابتی ثبت‌شده در خارج از ایران، شرکت‌هایی برای هماهنگی تجارت ممنوعه و یک مرکز تهاتر در داخل ایران است و به جمهوری اسلامی امکان داده است تا تحریم‌های آمریکا را تاب بیاورد و فشار دولت بایدن برای بازگشت به برجام را تحمل کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته وال استریت ژورنال، ایران با وجود بحران اقتصادی توانسته‌ است پس از سه سال، تجارت خارجی خود را به سطح پیش از زمان خروج آمریکا از برجام بازگرداند.

این روزنامه آمریکایی می‌نویسد: «توفیق ایران در دور زدن ممنوعیت‌های تجاری و مالی نشان‌دهنده محدود بودن اثربخشی تحریم‌های جهانی برای مجازات روسیه در پی تهاجم آن کشور به اوکراین است.»

بر اساس مدارک و نیز گفته‌های مقام‌های غربی، طرز کار شبکه مخفی ایران به این ترتیب است که بانک‌های ایرانی شرکت‌های وابسته به خود در ایران را به نمایندگی از خود وارد دادوستد می‌کنند. این شرکت‌ها نیز به نوبه خود شرکت‌هایی در خارج از ایران تاسیس می‌کنند که به صورت سوداگران نیابتی جمهوری اسلامی عمل می‌کنند. این شرکت‌ها از طریق حساب‌هایی که در بانک‌های خارجی باز می‌کنند، با خریداران خارجی نفت و دیگر کالاهای تولید ایران یا با صادرکنندگان کالا به ایران به دلار، یورو و دیگر ارزها معامله می‌کنند.

بخشی از درآمد حاصل از این معاملات از طریق برخی کشورها از حساب‌های خارجی برداشت و سپس به صورت نقد به ایران قاچاق می‌شود؛ ولی بخش عمده عواید در حساب‌های بانکی خارج باقی می‌ماند.