ایرانیان، از وان تا آنتالیا در حسرت آزادی

در آستانه سال نو، گردشگران ایرانی به سوی شهرهای ترکیه سرازیر شده‌اند

فعالان اقتصادی ترکیه می‌گویند که حضور ایرانیان برای آنان رونق اقتصادی به همراه دارد‌‌ـ Sabah

در آستانه سال جدید، تعداد بی‌شماری از گردشگران ایرانی از طریق مرزهای زمینی و هوایی وارد ترکیه شده‌اند. اغلب هتل‌های شهرهای وان، آنتالیا و استانبول تا پایان تعطیلات نوروز اتاق خالی ندارند. فعالان اقتصادی این شهرها نیز می‌گویند که حضور ایرانیان برای آنان رونق اقتصادی به همراه دارد.

بسیاری از ایرانیان، در روزهای تعطیل نوروز به کشورهای مجاور از جمله ترکیه سفر می‌کنند. آنان می‌توانند علاوه بر خرید، استراحت و برخورداری از آزادی‌های مدنی، با هنرمندان موردعلاقه خود نیز که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، دیدار کنند. حالا دو سال پس از آغاز همه‌گیری کرونا، قرار است هنرمندانی همچون ابی، داریوش، گوگوش، شادمهر، لیلا فروهر، اندی، آرش، کامران و هومن بار دیگر در شهرهای وان، آنتالیا و استانبول کنسرت برگزار کنند.

در وان با گل از ایرانیان استقبال شد

یکی از انتخاب‌های اصلی ایرانیانی که قصد دارند از طریق مرزهای زمینی وارد ترکیه‌ شوند، دروازه «کاپی‌کوی» است که از سمت ایران دروازه «رازی» نامیده می‌شود. این دروازه در مجاورت استان وان ترکیه قرار دارد. مقام‌های استانی وان پیش‌بینی کرده‌اند در تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ روزانه پنج هزار ایرانی از طریق دروازه کاپی‌کوی وارد ترکیه شوند. در سال‌های اخیر، وان با استقبال بسیاری از ایرانیان مواجه شد و فعالان اقتصادی این شهر که حالا دیگر متوجه اهمیت حضور گردشگران ایرانی شده‌اند، در آستانه نوروز امسال، با گل از مسافران ایرانی هنگام ورود به ترکیه استقبال می‌کنند.

فوزی چلیکتاش، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره اتاق بازرگانی و صنعت وان، در گفت‌وگو با خبرگزاری تی‌آر‌تی، هجوم گردشگران ایرانی به این شهر را بی‌سابقه خواند و گفت: «ما از مهمانان خود به بهترین شکل میزبانی می‌کنیم، زیرا آنان با اقامت و خرید در وان، اقتصاد شهر ما را احیا می‌کنند.»

بر اساس اعلام مقام‌های محلی، دروازه مرزی کاپی‌کوی برای ورود ایرانیان شبانه‌روز باز است. فرماندار وان نیز با کمک فعالان اقتصادی جشنواره‌ای را برای خرید ایرانیان تدارک دیده‌اند تا ایرانیان صبح‌ها را در مراکز خرید باشند و عصرها به مراکز تفریحی بروند.

رسانه‌های داخلی ترکیه در گزارش‌های تصویری، عکس‌هایی را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد حتی مغازه‌داران وان با جمله‌های فارسی که روی ویترین‌های خود چسبانده‌اند، از ایرانیان استقبال می‌کنند.

مهمت امین بیلمز، فرماندار استان وان، می‌گوید شور و نشاط زیادی در شهر حاکم است و از زمانی که پرواز‌های مستقیم تهران‌ـ‌وان آغاز شد، حضور گردشگران ایرانی به این شهر هم افزایش یافت. بیلمز به‌صراحت گفت که پس از همه‌گیری کرونا و دو سال رکود اقتصادی، حالا چشم امید تجار وان به گردشگران ایرانی است. او با بیان اینکه هر مسافر بین هزار تا سه هزار دلار خرج می‌کند، گفت: «احتمال می‌دهیم که تا پایان تعطیلات، دست‌کم ۵۰ هزار نفر از شهر وان بازدید کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در خبری دیگر، یونس یوکسل، رئیس هیئت‌مدیره انجمن هتلداران وان، گفت ایرانی‌ها بزرگ‌ترین منبع گردشگری شهر ما محسوب می‌شوند و تمام هتل‌ها در آستانه تعطیلات پر شده‌اند.

استانبول و پیوند دیرین با ایرانیان

استقبال از ایرانیان فقط به شهر وان محدود نمی‌شود، ورود گردشگران ایرانی به مراکز خرید و مکان‌های تفریحی استانبول هم رونق زیادی بخشیده‌ است. بسیاری از مراکز خرید جشنواره‌هایی را راه‌اندازی کرده‌اند و تخفیف‌هایی برای ایرانیان در نظر گرفته‌اند.

علیرضا رادمنش مدیر داخلی یکی از تورهای مسافرتی در استانبول است. شرکتی که علیرضا نماینده آن است با آژانس‌های داخلی شهرهای اصفهان، مشهد، شیراز و تهران همکاری می‌کند. او در پاسخ به سوال ایندیپندنت فارسی درباره میزان استقبال ایرانیان از تورهای نوروزی استانبول، گفت: «فقط شرکت ما روزانه بین ۳۰ تا ۵۰ گردشگر را پذیرش می‌کند. هرچه جلوتر می‌رویم هم آمار بیشتر می‌شود. طبق برنامه‌ای که به من داده‌اند، برای روزهای چهارم و پنجم عید نزدیک به ۲۰۰ مسافر داریم. حالا شما در نظر بگیرید که این فقط آمار یک شرکت است و ده‌ها شرکت گردشگری دیگر نیز در این شهر فعالیت می‌کنند.»

علیرضا درباره انگیزه اصلی سفر ایرانیان به ترکیه می‌گوید: «تجربه سال‌ها کار در حوزه گردشگری و آشنایی با تعداد زیادی از گردشگران به من ثابت کرد، خیلی از ایرانیان به خارج از کشور می‌آیند که نفس بکشند و برای چند روز هم که شده از آن‌ همه بگیروببند بی‌دلیل در داخل ایران خلاص شوند.»

او درباره میزان استقبال گردشگران ایرانی از کنسرت‌های نوروزی هنرمندان هم گفت: «قیمت بلیت‌ها خیلی زیاد است و اغلب مسافران با خانواده سفر می‌کنند. یک خانواده سه‌نفری برای حضور در یک کنسرت حداقل باید ۳۰۰ دلار پرداخت کند و این رقم زیادی است به همین دلیل می‌توانم بگویم حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد مسافران توان شرکت در کنسرت‌های نوروزی را دارند.»

به گفته او، استانبول برای بسیاری از ایرانیان جذابیت‌های زیادی دارد تا جایی که خیلی‌ها این شهر را وطن دوم خود می‌دانند. به همین دلیل، جذابیت‌های استانبول و احساس نوستالژی که برخی به آن دارند، در رونق نوروزی این شهر تاثیر دارد.

هتل‌های آنتالیا اتاق خالی ندارند

شهر ساحلی آنتالیا در مجاورت دریای مدیترانه نیز این روزها با حضور گردشگران ایرانی رونق زیادی پیدا کرده است. شهرداری‌های مراد پاشا و کنیالتی آنتالیا قصد دارند هم‌زمان با تحویل سال، کاروان‌های شادی در شهر راه‌اندازی کنند. برخی مراکز خرید نیز با الگوبرداری از هنر ایرانی، سفره‌های هفت‌سین در ورودی‌های خود جانمایی کرده‌اند.

اولکای آتماجا، رئیس انجمن‌ هتلداران حرفه‌ای آنتالیا، به بخش ترکی خبرگزاری سی‌ان‌ان گفت شریان حیاتی و اقتصادی این شهر در روزهای آینده به گردشگران ایرانی بستگی دارد. او نیز با اشاره به تقاضای زیاد گردشگران ایرانی برای ورود به آنتالیا، گفت پروازهای فشرده میان تهران و آنتالیا آغاز شده است.

رئیس انجمن هتلداران حرفه‌ای آنتالیا با بیان اینکه جنگ روسیه و اوکراین ورود گردشگران این دو کشور به آنتالیا را مختل کرد، گفت حضور ایرانیان می‌تواند رونق اقتصادی برای شهرش به همراه داشته باشد.

مراد کورتغلو مدیرعامل یک شرکت گردشگری در شهر آنتالیا و آلانیا است. تمامی کارکنان شرکت او ایرانی‌اند و امور گردشگران ایرانی را انجام می‌دهند، از جابه‌جایی مسافران گرفته تا همراهی آنان در مراکز تفریحی و خرید. مراد می‌گوید تا حدود دو هفته پیش، چهار نفر در دفتر من کار می‌کردند یک نیروی ثابت هم در آلانیا مستقر بود اما در همین دو هفته، ۱۲ نفر را برای آلانیا و ۱۷ نفر را برای آنتالیا استخدام کرده‌ام و همچنان کمبود نیرو دارم. او او در ادامه افزود همه این افراد به‌طور موقت و به‌مدت ۱۵ روز، تا پایان عید، دعوت به کار شده‌اند.

مقام‌های استان آنتالیا هنوز درباره تعداد مسافران ایرانی که روزانه وارد شهرهای آنتالیا، آلانیا و دنیزلی می‌شوند، آماری ارائه نداده‌اند، اما برگزاری فشرده پروازها نشان از افزایش تعداد مسافران دارد.

مراد اهل کشور ترکیه است اما با فرهنگ ایران کاملا آشنا است. به گفته او، خیلی از ایرانیان که در نوروز به آنتالیا سفر می‌کنند برعکس گردشگران استانبول، علاقه‌مندند در کنسرت خوانندگان شرکت کنند و شرایط مالی بهتری هم دارند.

در نوروز سال ۱۴۰۱، هنرمندانی همچون گوگوش، ابی، اندی، لیلا فروهر، سحر، آرش، شادمهر، کامران و هومن در آنتالیا کنسرت دارند و برخی شرکت‌ها برای ترغیب مسافران، برای دیدار با هنرمندان در مراکز تفریحی و خرید این شهر هم برنامه‌ریزی کرده‌اند. هیچ‌یک از این هنرمندان امکان ورود به کشور را ندارند. علاقه‌مندان برای اینکه بتوانند در کنسرت‌های آنان شرکت کنند، باید به کشورهای دیگر بروند. این مسئله در کنار محدودیت‌هایی که حکومت برای شهروندان ایجاد می‌کند، موجب می‌شود بسیاری از ایرانیان در ایام نوروز و تعطیلات تابستان به کشورهای همسایه سفر کنند.