تحریم‌ روسیه، پوتین را از بوتاکس محروم می‌کند؟

تولید کننده بوتاکس اعلام کرد به‌ طور موقت تامین تمامی محصولات زیبایی خود در روسیه را به حالت تعلیق درآورده است

رهبر ۶۹ ساله روسیه مدت‌ها است از بوتاکس استفاده می‌کند و ممکن است دسترسی‌اش به این دارو قطع شود- SPUTNIK/AFP via Getty Images

ولادیمیر پوتین معروف به اخمو ممکن است به دلیل تحریم‌های اعمال شده بر روسیه از سوی شرکت‌های جهانی دارو دستش از تامین بوتاکس کوتاه شود.

در اطلاعیه‌هایی که صرفا در رسانه‌های تجاری تا حد زیادی منعکس شده است، مجموعه‌ای از تولیدکنندگان دارو ازجمله الی لیلی‌اند کامپانی، نووارتیس و شرکت ابوی به‌ مثابه بخشی از تحریم روسیه به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین، فعالیت‌های خود را در روسیه کاهش می‌دهند.

رویترز این هفته گفت، مثلا الی لیلی‌اند کامپانی اعلام کرد به عرضه داروهای حیاتی برای درمان سرطان و دیابت ادامه می‌دهد، اما ارائه محصولات «غیرضروری» را متوقف می‌کند.

ابوی که به تولید بوتاکس برای درمان چین‌وچروک معروف است، اعلام کرد به‌ طور موقت تامین تمامی محصولات زیبایی خود را در این کشور به حالت تعلیق درآورده است.

چه کسی در روسیه ممکن است به‌ طور خاص تحت تاثیر این تحولات اخیر قرار بگیرد؟ شاید خود ولادیمیر پوتین، مردی که تصمیمش برای حمله به اوکراین در ماه گذشته، باعث شد بسیاری از کشورهای غربی مجموعه‌ای از تحریم‌های بی‌سابقه را علیه او اعمال کنند.

همان‌طور که دیلی بیست به خوانندگانش یادآوری کرد، رهبر ۶۹ ساله روسیه مدت‌ها است از بوتاکس استفاده می‌کند و ممکن است دسترسی‌اش به این دارو قطع شود.

یک دهه پیش، مقاله‌ای در گاردین به شایعه‌های منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی در مورد استفاده رهبر روسیه از این محصول پرداخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ازقضا، این شایعات بعد از دیدارش از کی‌یف در اکتبر ۲۰۱۱ آغاز شد، زمانی که نخست‌وزیر روسیه بود، «وقتی با یک کبودی بزرگ آبی و زرد اطراف چشمش پا به داخل جلسه گذاشت.» و وبلاگ نویسان سرتاسر روسیه نوشتند که این باید در اثر تزریق بوتاکس باشد.

این موضوع چنان جنجالی به پا کرد که سخنگوی پوتین مجبور به انتشار تکذیبیه شد و گفت: «احتمالا به دلیل شکل تابش نور بوده است. نخست‌وزیر خسته است.»

این نشریه اضافه کرد که مجله نیو تایمز روسیه اوایل آن سال درمقاله‌ای با عنوان «برای صورت پوتین چه اتفاقی افتاده»؟ به این موضوع پرداخته بود.

در این مقاله آمده است که چهار متخصص جراحی پلاستیک در مصاحبه‌ با این نشریه ادعا کرده‌اند که گویا رهبر روسیه عمل جراحی زیبایی داشته است و احتمال می‌رود در پیشانی خود تزریق بوتاکس انجام داده باشد.

هیئت روسیه در سازمان ملل در نیویورک، سفارت روسیه در واشینگتن دی‌سی یا وزارت خارجه این کشور در مسکو هیچ پاسخ فوری به سوال‌های ایندیپندنت ندادند.

شرکت ابوی که در ایلینویز مستقر است، نیز به سوال‌هایی نظیر اینکه آیا تعلیق فروشش در روسیه به‌ طور خاص روی آقای پوتین تاثیر می‌گذارد یا خیر پاسخ صریحی نداد.

این شرکت در بیانیه‌ای در وب‌سایت خود ذکر کرده است: «فکر ما با مردم اوکراین و کسانی که در سرتاسر این منطقه آسیب دیده‌اند، است. ما که یک شرکت جهانی داروسازی هستیم، در قبال بیمارانی که به داروهای ما وابسته‌اند مسئولیم.»

«ما متعهدیم به بیمارانمان در اوکراین، روسیه و سراسر منطقه اطمینان بدهیم که همچنان به داروهای ضروری و حیاتی ما دسترسی دارند.»

در این بیانیه آمده است: «با ادامه رویدادهای غم‌انگیز در اوکراین، ابوی به‌ طور موقت ارائه تمام محصولات زیبایی خود را در روسیه به حال تعلیق درمی‌آورد.»

 

© The Independent

بیشتر از جهان