نازنین زاغری و انوشه آشوری وارد بریتانیا شدند

ایران و بریتانیا تسویه حساب را تایید کردند

انوشه آشوری و نازنین زاغری در فرودگاه بریتانیان-Leon Neal / POOL / AFP

نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی بریتانیایی سرانجام پس از شش سال حبس در ایران در ساعات اولیه بامداد پنجشنبه ۲۶ اسفندماه به بریتانیا، جایی که همسرش ریچارد و دخترش گابریلا زندگی می‌کنند، بازگشت.

نازنین زاغری روز چهارشنبه به دنبال پرداخت بدهی بریتانیا بابت قرارداد فروش تانک‌های چیفتن به ایران در زمان شاه، آزاد شد. نازنین زاغری، کارمند سابق بنیاد تامپسون رویترز، از فروردین ۱۳۹۵ زمانی که برای دیدار خانواده‌اش به ایران رفته بود، به اتهام «کمک به براندازی نرم و جاسوسی» در ایران زندانی شد. او و خانواده‌‌اش بارها این اتهام‌ها را رد کردند. همراه با نازنین زاغری، انوشه آشوری، بازرگان ایرانی بریتانیایی که از سال ۱۳۹۶ پس از سفر به ایران برای دیدار مادرش زندانی بود نیز آزاد شد.

نازنین زاغری و انوشه آشوری با پرواز نیروی هوایی سلطنتی عمان از تهران به مسقط رفتند و از آنجا رهسپار بریتانیا شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باوجود اینکه حکم پنج سال زندان زاغری سال گذشته به پایان رسید او همچنان نتوانست گذرنامه‌اش را دریافت کند و دادگاه‌های جدید برای طرح اتهام‌های تازه علیه او برگزار شد. همزمان مقامات تهران به‌طور شفاف به موضوع بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی (۵۳۰ میلیون دلاری) بریتانیا اشاره کردند که در زمان شاه منعقد شده بود اما با وقوع انقلاب تانک‌ها به ایران تحویل داده نشد. اکنون وزرای خارج جمهوری اسلامی ایران و بریتانیا تایید کرده‌اند که این بدهی پرداخت شده است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی گفت که بدهی چند روز قبل دریافت شده است. او در عین حال باوجود سابقه طولانی جمهوری اسلامی در مبادله زندانیان خارجی با پول یا زندانیان دیگر مدعی شد اخبار مربوط به ارتباط آزادی نازنین زاغری و تسویه بدهی بریتانیا «نادرست» است.

لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز در بیانیه‌ای تایید کرد که بدهی کشورش به ایران پرداخت شده و «صرف صرف خرید اقلام بشردوستانه» خواهد شد. او در عین حال با اشاره به سفر سه ماه پیش به مسقط از نقش عمان در آزادی این زندانیان قدردانی کرد. عمان پیش از این نیز به آزادی تعدادی از زندانیان خارجی محبوس در ایران کمک کرده بود.

پیش از این گزارش شده بود که به موازات مذاکرات وین برای احیای برجام، مذاکره برای آزادی زندانیان دوتابعیتی یا خارجی از ایران نیز در جریان است. هرچند مذاکرات وین در حال حاضر به دلیل شرط‌های تازه روسیه پس از حمله به اوکراین و اعمال تحریم‌ها، در حالت تنفس قرار گرفته است، اما به‌نظر می‌رسد موضوع مبادله زندانیان با توجه به آزادی زاغری و آشوری پیشرفت‌هایی داشته است.

با این حال تهران تنها شهروندان بریتانیایی را در مقابل دریافت ۵۳۰ میلیون دلار آزاده کرده است و شهروندان آمریکایی مانند مراد طاهباز و سیامک و باقر نمازی آزاد نشده‌اند.