متخصصان روسی هلیکوپتر‌های طالبان را ترمیم می‌کنند

متخصصان روسی به طالبان وعده داده‌اند که هلیکوپترهای ساخت روسیه را که در اختیار طالبان است، تعمیر می‌کنند

ولادیمیر سکوریخین، رئیس شرکت ورتیکال تی، و الکساندر کلاچوف رئیس شرکت ترمیم هلیکوپترهای کوچک-
خبرگزاری باختر

هیئتی از متخصصان روسی به کابل سفر کرده و با سران گروه طالبان، بر سر تعمیر و ترمیم هلیکوپتر‌های نظامی، سخن گفته‌ است.

انعام‌الله سمنگانی، روز سه‌‎شنبه، ۲۴ اسفند (۱۵ مارس)، معاون سخنگوی طالبان، با نشر بیانیه‌ای گفت که ولادیمیر سکوریخین، مدیرعامل شرکت ورتیکال گروپ (Verticla-T air company)، و الکساندر کلاچوف، رئیس شرکت ترمیم هلیکوپتر‌های کوچک، در راس هیئت متخصصان روسی، با مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان، ملاقات کردند.

معاون سخنگوی طالبان ادعا کرده است که این متخصصان روسی، بر سر تعمیر و ترمیم هلیکوپتر‌های روسی که اکنون در اختیار طالبان است، موافقت کردند و پیشنهاد‌های خود را در آن زمینه به مولوی عبدالکبیر ارائه دادند.

در این بیانیه همچنین آمده است که مولوی عبدالکبیر به متخصصان روسی اطمینان داد که در افغانستان امنیت سراسری تامین شده است و فرصت سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های خارجی فراهم است. 

ورتیکال تی، یک شرکت هوایی روسی است که در زمینه تولید هلیکوپتر فعالیت می‌کند. این شرکت از چندین سال پیش در افغانستان فعال است و در زمینه ارائه خدمات به هلیکوپتر‌های روسی که در اختیار دولت پیشین افغانستان قرار داشت، فعالیت می‌کرد.

شماری از هلیکوپتر‌های این شرکت از سوی نهادهای امدادی بین‌المللی، از جمله آژانس‌های سازمان ملل متحد، کرایه شده است و در افغانستان فعالیت می‌‎کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند جزئیات بیشتری از گفت‌وگوهای انجام شده میان متخصصان روسی و سران گروه طالبان در دست نیست، اما به نظر می‌رسد که طالبان برای فعال‌سازی دوباره هلیکوپتر‌های به‌جامانده از دولت پیشین افغانستان، از دولت روسیه و شرکت‌های هوایی آن کشور کمک خواسته‌اند.

پیش از این، مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، از دولت ازبکستان برای ترمیم و تجهیز فرودگاه مولانا جلال‌الدین در شهر مزارشریف کمک خواسته بود.

ملا یعقوب، وزیر دفاع طالبان، اوایل ژانویه گفت که تصمیم دارد قوای هوایی مجهز و بی‌نیاز از دولت‌های خارجی ایجاد کند و برای تحقق آن هدف، شماری از نیروهای متخصص دولت پیشین افغانستان را به همکاری فراخواند.

او همچنین به ازبکستان و تاجیکستان هشدار داد که هر چه زودتر هواپیماها و هلیکوپتر‌های نظامی افغانستان را به طالبان تسلیم کنند.

بعدازظهر پانزدهم اوت سال گذشته میلادی، شماری از خلبان‌ها و کارمندان نیروی هوایی افغانستان، با ۴۶ هیلکوپتر و هواپیمای نظامی، افغانستان را به مقصد تاجیکستان و ازبکستان ترک کردند. هلیکوپتر‌ها و هواپیماهای مذکور هنوز در تاجیکستان و ازبکستان نگهداری می‌شوند و تصمیمی در مورد واگذاری آن‌ها به طالبان گرفته نشده است. طالبان نخستین‌بار در اوایل  مارس در حمله‌ای بر مواضع جبهه مقاومت ملی در پنجشیر، از هلیکوپتر‌های نظامی استفاده کردند.

سران طالبان بارها خلبان‌ها و متخصصان نیروی هوایی دولت پیشین افغانستان را به همکاری دعوت کرده‌اند، اما شمار اندکی از آنان به این گروه پیوسته‌اند. کشتار نیروهای نظامی دولت پیشین و انتقام‌جویی از کسانی که در سال‌های گذشته در برابر این گروه جنگیده‌اند، باعث شده است که نیروهای نظامی دولت‌های گذشته به جای ادامه کار در ساختار تحت رهبری طالبان، به کشورهای خارجی پناه ببرند.

شماری از افسران و خلبان‌های نیروی هوایی افغانستان در دولت‌های پیشین، در روند تخلیه نیروها به آمریکا و کشور‌های اروپایی منتقل شدند، اما بسیاری دیگر موفق به خروج از افغانستان نشدند و به‌ناچار، مخفیانه به زندگی خود در داخل کشور ادامه می‌دهند.