حمله به مراکز رای دهی و رای دهندگان «جنایت جنگی» است

سازمان ملل تصریح کرد: در صورت حمله، عاملین باید پاسخگو باشند

عکس از شفقنا افغانستان

سازمان ملل متحد، با انتشار اعلامیه‌ای‌ در کابل گفته است «انتخابات» یک فعالیت مدنی است و هر گونه حمله به این روند، مراکز رای دهی و افراد عادی که در انتخابات، شرکت می‌کنند، نقض صریح «قوانین بین‌المللی» بوده و حتی «جنایت جنگی» محسوب می‌شود. در این اطلاعیه تصریح شده است در صورت حمله باید عاملین این جنایت در برابر عمل‌شان پاسخگو باشند.

در اعلامیه این سازمان آمده است: «تدامچی یا ماماتو، نماینده سازمان ملل متحده در امور افغانستان، در دیداری که روز سه‌شنبه دوم مهر با نمایندگان گروه طالبان در قطر داشت، از آنها خواسته است که از هرگونه فعالیتی که باعث دخالت در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان می‌شود، خوداری کنند».

آقای ماماتو در این اعلامیه گفته است: «رای دهندگان باید در روز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، به‌دور از ترس، ارعاب و تهدید خشونت به پای صندوق‌های رای بروند و از فرصتی که قانون اساسی به آنها داده است استفاده کرده و رئیس جمهور آینده کشورشان را انتخاب کنند».

سازمان ملل متحد، همچنین در این اعلامیه با اشاره به حملاتی که در روزهای کمپین‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری افغانستان در استان‌های کابل، پروان، قندهار و هلمند صورت گرفته ابراز نگرانی کرده و گفته است: «تلفات افراد عادی در نتیجه این انتخابات افزایش یافته است».

این سازمان، از همه دست اندرکاران که در پروسه انتخابات کار می‌کنند، خواسته است تا برای ایجاد فضای مناسب برای شهروندان افغانستان، جهت رای دهی در یک فضای امن و با حفظ اعتبار این روند ملی، نقش خویش را درست انجام داده تا انتخابات به شکل درست آن برگزار شده و شهروندان مسئولیت خویش را برای آینده‌شان انجام دهند.

سازمان ملل، همچنین از کارهای انجام شده توسط نیروهای امنیتی افغانستان برای حمایت از انتخابات، محافظت از برگه‌های رای و اطمینان از امنیت مراکز رای دهی، قبل از انتخابات و در روزهای انتخابات، ابراز قدردانی کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نوریه صمدی، زنی که می‌خواهد در انتخابات پیش رو به نامزد مورد نظرش رای دهد در مورد امنیت انتخابات به ایندیپندنت فارسی گفت: «این یک پروسه ملی و سرنوشت ساز برای همه ما است و باید برای تغییر و تعیین سرنوشت خویش در انتخابات شرکت کنیم. اما چیزی که برای همه نگران‌کننده است، تامین امنیت رای دهندگان و مراکز رای دهی در تمام استان‌های کشور است؛ ما از جامعه جهانی و حکومت افغانستان می‌خواهیم که آخرین تلاش‌های خود را برای تامین امنیت رای دهندگان و مراکز رای دهی انجام دهند تا ما بدون ترس به پای صندوق‌های رای برویم و رهبر آینده کشور خود را انتخاب کنیم».

نوریالی نور، ساکن شهر کابل نیز از وضعیت امنیتی در روز انتخابات نگران است و می‌گوید: «در پنج سال گذشته ما تمام مشکلات را تحمل کردیم اما اکنون که زمینه مساعد شده است تا در مورد آینده خود و کشورمان تصمیم بگیریم، باید حکومت نسبت به تامین امنیت مراکز رای‌دهی و رای دهندگان اطمینان کامل بدهد تا همه کسانی‌که واجد شرایط رای دهی هستند در این پروسه بدون ترس شرکت کنند و به کاندیدای مورد نظر خویش رای دهند».

گفته‌های سازمان ملل متحد و نگرانی‌های شهروندان افغانستان در حالی ابراز می‌شود که حکومت افغانستان از برقراری امنیت در روز انتخابات ریاست جمهوری اطمینان داده و گفته است که حدود «۷۲ هزار تن از نیروهای امنیتی» را برای تامین مراکز رای دهی و رای دهندگان در سراسر افغانستان موظف کرده است.

قرار است، انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، روز شنبه ۶ مهر در سراسر این کشور برگزار شود.

بیشتر از