«فرماندهی سپاه هسته‌ای» تشکیل شد

غلامرضا جلالی در خردادماه گفته بود کلیات تشکیل یک واحد دفاعی-امنیتی هسته‌‌ای تصویب شده است

فارس: فرماندهی سپاه هسته‌ای با سازمان اطلاعات سپاه در این زمینه همکاری کرده است-سرخط

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گزارش خود مبنی بر ادعای دستگیری شبکه‌ای که «قصد خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای فردو را داشت»، به همکاری فرماندهی ضدجاسوسی سازمان اطلاعات سپاه با «فرماندهی سپاه هسته‌ای» اشاره کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سپاه مدعی شد که فرماندهی سپاه هسته‌ای مانع خرابکاری «یک وابسته به اسراییل در پوشش شرکت هنگ‌کنگی» در تاسیسات غنی‌سازی فردو شده است. از آنجایی که نام این فرماندهی برای اولین بار در گزارش سپاه مطرح شده است، هنوز اطلاعاتی درباره شرح وظایف آن و اینکه دقیقا زیرمجموعه کدام بخش سپاه است، منتشر نشده است. ایرنا در گزارش روز دوشنبه ۲۳ اسفندماه خود، ماموریت این فرماندهی را حفاظت از تاسیسات هسته‌ای عنوان کرد و گفت این تشکیلات در دستگیری شبکه خرابکار در فردو مشارکت داشته است. خبرگزاری فارس هم می‌گوید فرماندهی سپاه هسته‌ای با سازمان اطلاعات سپاه در این زمینه همکاری کرده است.

این نخستین بار است که پس از اشاره غلامرضا جلالی، رییس سازمان پدافند غیرعامل به «یک فرماندهی واحد دفاعی-امنیتی هسته‌ای» در خرداد ماه به ‌طور رسمی از «فرماندهی سپاه هسته‌ای» سخن گفته می‌شود. جلالی گفته بود که کلیات تشکیل این فرماندهی تصویب شده و قرار است ضعف‌های گذشته را برطرف و مجموعه را آسیب‌ناپذیر کند.

پیش از این گزارش‌هایی مبنی بر واگذاری حفاظت از سایت‌های هسته‌ای به سپاه پاسداران منتشر شده بود. اما پس از مجموعه‌ای از خرابکاری‌ها در تاسیسات هسته‌ای و کشته شدن محسن فخری‌زاده، چهره کلیدی فعالیت‌های هسته‌ای نظامی و مطرح شدن مساله نفوذ در سطوح بالای سپاه و نهادهای امنیتی، به‌نظر می‌رسد موازی‌کاری‌ها در دستگاه‌های اطلاعاتی ابعاد تازه‌تری پیدا کرده است.