طالبان بار دیگر توزیع گذرنامه را متوقف کرد

طالبان، مولوی عبدالحکیم حمدی را به جای عالم‌گل حقانی، به‌ سمت ریاست اداره گذرنامه منصوب کرد.

صف ورود به اداره گذرنامه در کابل- Mohd RASFAN / AFP

اداره عمومی توزیع گذرنامه افغانستان که در کنترل طالبان است، روز شنبه، ۲۱ اسفند با انتشار یک نامه از توقف دوباره توزیع گذرنامه برای متقاضیان جدید خبر داد. مولوی عبدالحکیم حمدی، رئیس جدید اداره گذرنامه افغانستان به واحدهای اداری این نهاد در تمام استان‌ها گفت که روند صدور گذرنامه‌های متقاضیان جدید را از روز یک‌شنبه،۲۲ اسفند متوقف کنند و هیچ درخواست جدیدی را نپذیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مولوی حمدی گفت پس از آغاز فعالیت واحدهای محلی اداره گذرنامه در استان‌ها، بیشتر مسئولان محلی توزیع گذرنامه را یا بر‌خلاف سهمیه تعیین‌شده انجام داده‌اند یا اسناد در این ادارات انباشته شده‌اند. او تاکید کرد تا اطلاع بعدی، اداره‌های محلی توزیع گذرنامه اسناد متقاضیان جدید را تحویل نگیرند. مولوی حمدی در نامه‌ای که به کارکنان اداره توزیع گذرنامه فرستاد، گفت که مسئولان محلی این اداره، برگه‌های درخواست متقاضیان و مدارکشان را خلاف قوانین این اداره و بدون ایجاد کمیسیون مشترک‌، جمع‌آوری کرده‌اند و مراحل صدور گذرنامه را انجام داده‌اند. معلوم نیست که این اداره تا چه تاریخی توزیع گذرنامه را برای متقاضیان جدید متوقف کند. در هفت ماهی که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، چندین بار روند توزیع گذرنامه برای متقاضیان به دلایل مختلف متوقف شده است.

پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، مردم در آن کشور با مشکلات بزرگ اقتصادی و سیاسی رو‌به‌رو شده‌اند. فقر، بیکاری و ترس از انتقام‌جویی طالبان باعث شد تعداد متقاضیان گذرنامه نسبت به ۲۰ سال گذشته، به گونه بی‌سابقه‌ای افزایش پیدا کند. افغان‌ها تلاش می‌کنند تا با گرفتن گذرنامه خود را به یکی از کشورهای خارجی به‌ویژه کشورهای همسایه افغانستان برسانند. طالبان هم تلاش می‌کند با روش‌های مختلف مانع فرار مردم شود. طالبان تاکنون موفق نشده است مانع مهاجرت دسته‌جمعی مردم شود. شمار زیادی از مردم که نمی‌توانند گذرنامه دریافت کنند، قاچاقی به کشورهای ایران و پاکستان مهاجرت می‌کنند.