هجدهمین بسته نقدی کمک‌های بشردوستانه به افغانستان رسید 

طالبان می‌کوشند ذخایر ارزی مسدود افغانستان به بانک مرکزی افغانستان واریز شود و در اختیار این گروه قرار گیرد

مسئولان منصوب شده از سوی طالبان در بانک مرکزی افغانستان، بار دیگر از بسته کمک‌ نقدی کشورهای مددرسان تشکر کردند - AfghanistanIntBank/Facebook

روز شنبه، ۲۱ اسفند (۱۲ مارس)، بانک مرکزی افغانستان که اکنون در کنترل طالبان است، اعلام کرد که در ادامه ارسال کمک‌های نقدی بشردوستانه به آن کشور، هجدهمین بسته ۳۲ میلیون دلاری نیز به کابل رسید و به بانک بین‌المللی افغانستان (AIB) تحویل داده شد.  

با احتساب این مبلغ، تاکنون ۵۷۰ میلیون دلار پول نقد از سوی کشورهای مددرسان و سازمان ملل متحد به افغانستان تحت حاکمیت طالبان ارسال شده و تمام آن مبالغ به بانک خصوصی  AIBآن کشور سپرده شده است.   

مسئولان منصوب شده از سوی طالبان در بانک مرکزی افغانستان، بار دیگر از این بسته ۳۲ میلیون دلاری کمک‌ نقدی کشورهای مددرسان تشکر کردند و خواستار تسهیل مراودات بانکی با افغانستان شدند تا به گفته آنان، زمینه تعامل موثر با کشورهای منطقه و جهان بیشتر فراهم شود.  

ارسال این کمک‌های نقدی بشردوستانه در حالی صورت می‌گیرد که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، ایالات متحده آمریکا و سازمان ملل، دارایی‌های آن کشور را به ارزش ۹.۱ میلیارد دلار بلوکه کردند تا در دسترس طالبان قرار نگیرد. طالبان ادعا می‌کنند که مسدود شدن این دارایی‌ها باعث بروز مشکلات بزرگ اقتصادی در افغانستان و سقوط ارزش ارز ملی آن در برابر دلار شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان ملل متحد و شماری از نهادهای مددرسان بین‌المللی، پس از مسدود شدن دارایی‌های افغانستان از سوی سازمان ملل و آمریکا، نگرانی خود را از وضعیت بد اقتصادی در افغانستان اعلام کردند و تاکید ورزیدند که در حال حاضر حدود ۲۴ میلیون شهروند آن کشور به کمک‌های بشردوستانه فوری نیاز دارند.  

طالبان ضمن استقبال از ارسال‌ این کمک‌های نقدی بشردوستانه به افغانستان، تاکید دارند که دارایی‌های آن کشور نیز باید بدون کدام قید و شرط آزاد شود. 

بر خلاف تفاهم‌نامه دوحه که سران طالبان در فوریه ۲۰۲۰ با آمریکا امضا کرده بودند، نیروهای آن گروه در افغانستان با ادامه جنگ و خون‌ریزی، در تابستان سال گذشته میلادی دولت پیشین افغانستان را ساقط کردند و این امر باعث شد که آمریکا و سازمان ملل دارایی‌های آن کشور را مسدود کنند. 

هرچند قبلا آمریکا و سازمان ملل پیش‌شرط‌هایی، از جمله مانند شکل‌گیری دولت پاسخگو و همه‌شمول و رعایت حقوق همه اقوام و مذاهب در افغانستان، برای آزادسازی ذخایر ارزی مطرح می‌کردند، اکنون مدتی است که کمتر در این مورد سخنی به میان می‌آید.

اکنون نزدیک به هفت ماه است که طالبان حکومت و دولت خود را اعلام کرده‌اند و تاکید دارند که نظام‌شان همه‌‌ شمول است و شرایط را نیز برای به‌رسمیت شناخته شدن مهیا کرده است. به باور سران طالبان، کشورهای جهان، باید با آن گروه، به عنوان یک دولت مشروع برخورد کنند.