پوتین: از این بحران نیرومندتر از پیش بیرون خواهیم آمد

رئیس‌جمهوری روسیه تلاش آمریکا برای کاستن از تحریم‌های نفتی ایران و ونزوئلا را مسخره کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه-AFP

ولادیمیر پوتین روز پنجشنبه هشدار داد که مجازات‌های غرب علیه مسکو به بی‌ثباتی در بازارهای جهانی انرژی و موادغذایی منجر خواهد شد. او وعده داد که روسیه نیرومندتر از پیش، از این بحران بیرون خواهد آمد.

رئیس‌جمهوری روسیه تحریم‌های گسترده غرب علیه مسکو را کم‌اهمیت خواند و گفت که کشورش برای «سازگاری» با آن‌ها راهی خواهد یافت.

پوتین که در جلسه هیئت دولت و در پانزدهمین روز از تهاجم روسیه به اوکراین صبحت می‌کرد، گفت که تحریم‌های غرب در حال آسیب‌رساندن به خود ایالات متحده و اروپا است. او گفت: «قیمت‌هایشان دارد بالا می‌رود؛ ولی این تقصیر ما نیست؛ نتیجه خطای محاسباتی خودشان است. نیازی به سرزنش ما نیست.»

رهبر ۶۹ ساله روسیه افزود که مسکو به صدور گاز و نفت -از جمله از طریق خاک اوکراین- ادامه می‌دهد. او گناه افزایش بهای فراورده‌های نفتی را به گردن غرب انداخت و گفت: «به شهروندانشان می‌گویند کمربندهایشان را سفت کنند و لباس گرم‌تر بپوشند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته پوتین، روسیه «به تمام تعهدات خود از نظر تامین انرژی پایبند است».

او تلاش‌های ایالات متحده برای کاستن از تحریم‌های نفتی ایران و ونزوئلا را که واشنگتن را دشمن به شمار می‌آورند، به باد تمسخر گرفت.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز سه‌شنبه دستور منع واردات نفت و گاز از روسیه را صادر کرد و در پی آن، بهای سوخت در آمریکا دوباره به میزان بی‌سابقه‌ای افزایشی یافت.

هفت قدرت برتر صنعتی جهان نیز روز پنجشنبه از کشورهای تولیدکننده انرژی خواستند برای کاستن از اثر تاثیر تهاجم روسیه به اوکراین بر قیمت‌ حامل‌های انرژی، میزان عرضه به بازار را افزایش دهند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیران انرژی گروه ۷ روز پنجشنبه در یک بیانیه مشترک گفتند: «ما از کشورهای تولیدکننده نفت و گاز می‌خواهیم از طریقی مسئولانه اقدام کنند و توانایی خود برای افزایش عرضه به بازارهای جهانی را، به‌ویژه در جاهایی که تولید در ظرفیت کامل خود انجام نمی‌شود به بوته آزمایش بگذارند.»

در این بیانیه نقش سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، برای این منظور «کلیدی» توصیف شده است.‎

ایالات متحده، بریتانیا، آلمان، فرانسه، ایتالیا، کانادا و ژاپن اعضای گروه۷اند.‎

پوتین در سخنان روز پنجشنبه خود اذعان کرد که بسیاری از مردم روسیه از اختلال در تامین مایحتاج خود نگران‌اند، اما گفت این مسئله‌ای نیست که کرملین نتواند از عهده‌اش بر‌آید. او تصریح کرد: «روشن است که در چنین لحظاتی، تقاضای مردم برای کالاهایی مشخصی همیشه افزایش می‌یابد، ولی شکی نداریم که این مشکلات را به‌ شکلی آرام و تدریجی حل خواهیم کرد.»

او ادعا کرد که بحران اوکراین در نهایت روسیه را نیرومندتر خواهد کرد: «در پایان، تمام این‌ها به تقویت استقلال و حاکمیت ملی ما منجر خواهد شد.»

بیشتر از جهان