پانزدهمین روز حمله روسیه به اوکراین؛ «کار روسیه جنایت جنگی است»

پنتاگون: نیروهای روسیه ۵ کیلومتر به سوی کی‌یف پیش‌روی کرده‌اند

 

ARIS MESSINIS / AFP

پنجشنبه ۱۹ اسفندماه، پانزدهمین روز حمله نظامی روسیه به اوکراین در حالی سپری شد که شهرهای اوکراین هرچه بیشتر زیر حمله سنگین توپخانه، نیروی هوایی و موشک‌های روسیه بودند. لیندا تامس-گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه گفت که اعمال روسیه علیه مردم غیرنظامی اوکراین «جنایت جنگی» به شمار می‌آید. او گفت: «حمله آنها به غیرنظامیان را به هیچ طریقی نمی‌توان توجیه کرد.»

وزرای خارجه روسیه و اوکراین روز پنجشنبه در آنتالیای ترکیه دیدار کردند، اما این دیدار نتیجه‌ای در بر نداشت. تا کنون سه دور مذاکره هیئت‌های روسیه و اوکراین در بلاروس هم برای برقراری آتش‌بس موفق نبوده است. با این حال، مولود چاووش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه، روز پنجشنبه گفت ولادیمیر پوتین مخالف گفت‌وگوی مستقیم با رئیس جمهوری اوکراین نیست. او در یک نشست خبری در آنتالیا گفت: «گفته شده که زلنسکی آماده چنین دیداری است، و پوتین هم مخالف اصولی ندارد. پوتین این موضوع را با رئیس جمهوری [رجب طیب اردوغان] هم در میان گذاشته است.

از سویی، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، در نشست خبری خود گفت اگر ولودیمیر زلینسکی، رئیس جمهوری اوکراین، خواهان گفت‌وگو با پوتین باشد، آمریکا به این خواسته احترام می‌گذارد. پرایس افزود: «اما آنچه که روسیه می‌خواهد، فقط تسلیم اوکراین است.»

یک مقام وزارت دفاع آمریکا روز پنجشنبه گفت که در یک روز گذشته، نیروهای روسیه حدود ۵ کیلومتر به سمت کی‌یف، پایتخت اوکراین، پیش‌روی کرده‌اند. به گفته این مقام پنتاگون، ارتش روسیه در دو محور موازی به سمت کی‌یف پیش می‌رود که نزدیک‌ترین آنها در حال حاضر حدود چهل کیلومتر با این شهر فاصله دارد.

سازمان ملل آمار رسمی کشته‌شدگان غیرنظامی در اوکراین را ۵۱۶ نفر و تعداد پناهجویان خارج شده از این کشور در دو هفته اخیر را بیش از دو میلیون نفر اعلام کرده است. اما آماری که مقامات محلی در اوکراین ارایه می‌کنند حاکی از هزاران کشته و زخمی است. اوکراین آمار سربازان روس کشته شده را نیز حدود ۱۱ هزار نفر اعلام می‌کند و کارشناسان پنتاگون این آمار را بین دو تا چهار هزار سرباز برآورد کرده‌اند. اما کرملین در آخرین آماری که پس از دوم مارس به‌روز رسانی نشد، تعداد سربازان کشته شده روس را ۴۹۸ نفر اعلام کرد.

بیشتر از جهان