طالبان در روز جهای زن، مانع اهدای خون از سوی زنان شدند

کارزار اهدای خون یک حرکت اعتراضی از سوی زنان در کابل بود 

طالبان به شکلی فزاینده حقوق زنان را پایمال می‌کنند- WAKIL KOHSAR AFP

گروه طالبان مانع برنامه اهدای خون از سوی شماری از زنان در روز جهانی زن شدند. 

این برنامه که از سوی شماری از زنان در شهر کابل راه‌اندازی شده بود، با ممانعت گروه طالبان رو‌به‌رو شد. مونسه مبارز، از کنشگران حقوق زنان در کابل، به اسوشتیدپرس گفت که او و تعدادی از زنان می‌خواستند روز سه‌شنبه، ۱۷ اسفند، به مناسبت روز جهانی زن، تظاهراتی را در شهر کابل راه‌اندازی کنند، اما به دلیل تجربه از سرکوب خشونت‌بار حرکت‌های اعتراضی زنان در کابل، تصمیم گرفتند که با اهدای خون به بانک خون یکی از بیمارستان‌ها، حرکت اعتراضی خود را شکل بدهند.

به گفته مبارز، آنان در بیمارستان جمهوریت در مرکز شهر کابل حضور یافتند تا به اهدای خون بپردازند، اما زمانی که طالبان متوجه شدند که آن برنامه هم نوعی حرکت اعتراضی است، مانع آن شدند. او گفت: «در آغاز برای این برنامه هماهنگی لازم صورت گرفته بود، اما زمانی که به بیمارستان رجوع کردیم، از سوی رئیس بیمارستان که توسط طالبان منصوب شده است، از اهدای خون جلوگیری شد.»

به گفته خانم مبارز، تلاش آنان برای متقاعد کردن مدیریت بیمارستان که از اعضای گروه طالبان هستند به جایی نرسید و ناگزیر آنان کارزار خود را متوقف کردند. مبارز افزود که آن کارزار یک حرکت نمادین برای نشان دادن همبستگی با زنان افغان بود که بسیاری از آنان دسترسی محدودی به امکانات بهداشتی دارند، و در ادامه تصریح کرد: «ما می‌خواستیم پیامی بفرستیم، ما سکوت نخواهیم کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخورد طالبان با زنان افغانستان پس از سلطه آنان بر سراسر کشور، خشونت‌بار و تندروانه بوده است. طالبان در نخستین قدم پس از تصاحب قدرت، زنان را شاغل را دوباره در خانه‌هاشان منزوی کردند. آنان در آغاز درهای مدارس و دانشگاه‌ها را نیز به روی دختران بستند، اما سپس زیر فشار جامعه جهانی، وعده دادند که زمینه تحصیل و کار زنان را دوباره میسر خواهند کرد.

از اوایل اسفند ماه دانشگاه‌ها در افغانستان دوباره فعال شدند و دختران توانسته‌اند به دانشگاه‌ها برگردند. با این حال، به دلیل رفتار خشونت‌بار طالبان با زنان و دختران در محیط‌های بیرون از خانه، هنوز نگرانی‌هایی از برخود تند طالبان با دختران وجود دارد. به همین دلیل، هرچند دانشگاه‌ها به روی دختران باز شده است، اما شمار اندکی از آنان جرات دارند به کلاس‌های درسی خود بازگردند.

در داخل دانشگاه‌ها نیز برخورد طالبان نسبت به نحوه پوشش دختران تند بوده است و از آنان خواسته شده است که «پوشش کامل اسلامی» را رعایت کنند؛ به صورتی که جز چشمان‌، سراسر بدن پوشیده باشد. همچنین، گروه طالبان در صدد تفکیک جنسیتی کلاس‌های درسی‌اند و دختران و پسران را از هم جدا کرده‌اند. با این حال، مقام‌های طالبان می‌گویند که خواهان اعطای «حقوق شرعی زنان» به آنان هستند.

 ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت طالبان، روز سه‌شنبه به مناسبت روز جهانی زن، در صفحه توییترش نوشت: «امارت اسلامی افغانستان خود را به اعطای حقوق شرعی همه زنان افغان متعهد می‌داند. روز جهانی زن فرصت خوبی است که زنان افغان خواهان حقوق شرعی خود شوند. ما از حقوق زنان افغان پاسداری می‌‌کنیم.» 

اما شماری از فعالان حقوق زنان باور دارند که آنچه تحت عنوان «حقوق شرعی زنان» از سوی طالبان مطرح می‌شود، شامل محدودیت فعالیت بیرون از خانه برای زنان است؛ چنانچه در حال حاضر هیچ زنی در حوزه قضایی فعالیت ندارد و تمام زنان قاضی و دادستان از مشاغل خود اخراج شده‌اند.