ترانه علیدوستی: ممنوعیت شنای زنان ایرانی نظر شخصی من نیست

«ماجرای این ممنوعیت، ماجرای زندگی قهرمانانی مثل الهام اصغری است»

ترانه علیدوستی، بازیگر ایرانی، در واکنش به حاشیه‌های مصاحبه اخیرش در آمریکا گفت: «ممنوعیت شنای زنان ایرانی نظر شخصی من نیست. داستان فیلم اورکا است. وقایع و قوانین وضع‌شده در این فیلم، مستند و مبتنی بر واقعیت‌اند.»

سخنان ترانه علیدوستی در حاشیه جشنواره سانتا باربارا در آمریکا، عصبانیت شدید رسانه‌های حکومتی و فدراسیون شنای ایران را در پی داشت. این هنرمند سینمای ایران که برای نمایش فیلم مستند «اورکا» در آمریکا به سر می‌برد، در مصاحبه‌ای گفته بود که زنان ایرانی از حضور در رقابت‌های بین‌المللی شنا منع شده‌اند.

پس از انتشار ویدیو این مصاحبه، شهرناز ورنوس، نایب‌رئیس بانوان فدراسیون شنا، از ترانه علیدوستی برای حضور در مسابقات شنای زنان در اسفندماه دعوت کرد و گفت: «پس از رفع محدودیت‌های کرونا، فقط در رشته شنا، چهار مسابقه در بخش بانوان به صورت جام و جشنواره برگزار شده است.»

طبق قوانین داخلی ایران، زنان شناگر فقط اجازه دارند در مسابقات داخلی شرکت کنند و حضور آنان در عرصه‌های بین‌المللی همان‌طور که ترانه علیدوستی گفته، ممنوع است.

نایب‌رئیس بانوان فدراسیون شنا نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا، ممنوعیت حضور شناگران زن ایرانی در رقابت‌های جهانی را تایید کرد و گفت: «حالا اینکه در یکسری مسابقات برون‌مرزی حضور نداریم، به دلیل موازین و شرایطی است که برای شنای بانوان ایران تعریف شده و این دلیلی بر این نیست که فعالیت بانوان ایران در شنا با مشکلاتی روبه‌رو باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از انتشار مصاحبه جدید ترانه علیدوستی، رسانه‌های حکومتی به او تاختند و روزنامه کیهان این هنرمند سینما را متهم کرد که «برای تبلیغ علیه ایران، سوژه دست رسانه‌های بیگانه می‌دهد». ترانه علیدوستی هم در واکنش به حاشیه‌های مصاحبه اخیرش، در یک استوری اینستاگرامی نوشت: «ماجرای این ممنوعیت ماجرای زیست قهرمانانی است مثل الهام اصغری.»

الهام اصغری قهرمان شنا در ایران است که زندگی او دستمایه ساخت مستند اورکا با بازی ترانه علیدوستی شد. این فیلم به کارگردانی سحر مصیبی و تهیه‌کنندگی مهتاب کرامتی ساخته شده است. مصیبی نیز در نشست خبری فیلم اورکا در جشنواره سانتا باربارا گفت که داستان فیلم «کاملا منطبق بر واقعیت» است.

الهام‌ اصغری در آذر ۱۳۹۸ موفق شد به مدت ۵ ساعت و ۲ دقیقه، با یک دست بسته، ۱۰ کیلومتر در دهانه خلیج چابهار شنا کند و رکورد جهانی گینس این شنا را بشکند. او پیش‌تر نیز برای شنا با لباس اسلامی با دو دست بسته در مسافت پنج کیلومتر و ۵۸۰ متر نام خود را در کتاب رکوردهای گینس ثبت کرده بود.

الهام اصغری در خرداد ۱۳۹۲، هم با لباس اسلامی رکورد شنای کرال سینه به مسافت ۲۰ کیلومتر در دریای خزر را شکسته بود؛ اما مسئولان وزارت ورزش و جوانان از ثبت رکورد او خودداری کردند. او همان زمان در مصاحبه‌ای، گفت که مقام‌های ورزشی ایران «مشکل شرعی» لباس او را مانع ثبت رکوردش اعلام کرده‌اند.