هشدار سه کشور اروپایی؛ روسیه برای برجام شرط جدید تعیین نکند

ایرنا: مذاکرات وین معطل تصمیم و پاسخ آمریکا است

علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بار دیگر راهی وین شد - ALEX HALADA / AFP

بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند فرصت دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران رو به پایان است. این سه کشور اروپایی در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به روسیه هشدار دادند که افزودن شروط جدید رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران را دشوار می‌کند. در این بیانیه از تمام طرف‌های برجام خواسته شد برای احیای برجام، تصمیم‌های لازم را اتخاذ کنند.

ساعاتی پس از انتشار این بیانیه، گزارش‌ها حاکی از آن بود که علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، که روز دوشنبه، ۱۶ اسفند، به‌طور ناگهانی به ایران بازگشته بود، بامداد چهارشنبه راهی وین می‌شود.

پس از اینکه خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام اروپایی، خبر بازگشت علی باقری به وین را منتشر کرد، رسانه‌های داخلی ایران نیز آن را تایید کردند. خبرگزاری دولتی ایرنا که پیش‌تر مدعی شده‌ بود مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران «در چارچوب رایزنی‌های معمول» به ایران بازگشته است، روز سه‌شنبه در خبری دیگر ادعا کرد که در نبود علی باقری، «جلسات کارشناسی و رایزنی‌های غیررسمی» در وین ادامه داشته است.

این خبرگزاری بار دیگر موضع مقام‌های ایران درباره «موضوع‌های حل‌نشده» در وین را تکرار کرد و نوشت: «دستیابی به توافق نهایی تنها با اتخاذ تصمیم‌های سیاسی لازم از سوی طرف‌های غربی به ویژه واشنگتن در دسترس خواهد بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفر علی باقری به تهران پس از گفت‌وگوی تلفنی حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، انجام شد. پس از این گفت‌وگو، سفارت روسیه در توییتی به طور تلویحی اعلام کرد که ایران با شروط روسیه برای توافق دستیابی به توافق، موافق است. در این توییت آمده بود: «تاکید شد احیای برجام باید تضمین کند که همه شرکت‌کنندگان در آن برای توسعه بدون مانع همکاری‌ها در همه زمینه‌ها از حقوق برابر برخوردارند.»

با وجود این شواهد، جمهوری اسلامی ایران قصد دارد توپ را در زمین کشورهای غربی و آمریکا بیندازند و تعلل در دستیابی به توافق را به آن‌ها نسبت دهد. خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه در گزارشی دیگر به نقل از یک منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران در وین، نوشت: «مذاکرات وین معطل تصمیم و پاسخ آمریکا است.»

میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات برجام، شامگاه سه‌شنبه، ۱۷ اسفند، در حساب شخصی خود در توییتر، عکس مشترکش با انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در هماهنگی مذاکرات وین، را منتشر کرد و نوشت که درباره توافق هسته‌ای ایران با او گفت‌وگو کرده است. اولیانوف درباره جزئیات مذاکرات خود با نماینده اروپا توضیحی نداد اما نوشت که صحبت‌های آنان درباره «تحولات کنونی و مسیر پیش‌ رو» بوده است.

ناظران می‌گویند شروط جدید روسیه برای احیای برجام دستیابی به توافق را در وضعیت پیچیده‌ای قرار داده است. پیش‌تر، فرانسه نیز در واکنش به شروط وزیر خارجه روسیه برای دستیابی به توافق برجام گفته بود که مسکو در مذاکرات برجام «باج‌گیری» می‌کند.

روز شنبه، ۱۴ اسفندماه، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد تحریم‌هایی که غرب به‌دلیل جنگ اوکراین علیه مسکو اعمال می‌کند، مانعی برای توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران شده است و کشورش از ایالات متحده تضمین کتبی می‌خواهد که این تحریم‌ها به‌هیچ‌ شکل بر مناسبات اقتصادی و تجاری آن با تهران پس از توافق برجام خللی وارد نخواهد کرد.